2020-08-18, 00:31
Medlem
Hej! Jag känner inte så bra allt me bitcoin o hur man köper elr säljer, vilken hemsidan ska man börja me elr finns de film elr artiklar där man kan plugga mer o effektiv om bitcoin. Så pls hjälp mig för att jag vill verkligen börja me det!
Citera
2020-08-18, 08:03
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilfusk19
Hej! Jag känner inte så bra allt me bitcoin o hur man köper elr säljer, vilken hemsidan ska man börja me elr finns de film elr artiklar där man kan plugga mer o effektiv om bitcoin. Så pls hjälp mig för att jag vill verkligen börja me det!
Köper/säljer gör du på handelsplatser.

Svenska:
Safello
BTCX
Trijo

Utländska:
Bitstamp
Kraken
Coinbase

Alternativt, via certifikat på Avanza/Nordnet vilket ger skattefördelar (obs: alltså inte riktiga coins, men det följer prisutvecklingen)
XBT
TRACK BITCOIN VON

Börja läsa och förstå Bitcoin kan krävas en hel del timmar.
Finns mycket att läsa på exempelvis www.bitcoin.se

Jag brukar alltid rekommendera folk att titta på detta föredraget för att få förståelse för varför Bitcoin är och kommer bli otroligt värdefullt i framtiden, den monetära aspekten: https://youtu.be/Zbm772vF-5M?t=285

Ska du spara och hantera dina coins så rekommenderas Green: Bitcoin Wallet för iOS/Android och för större summor så bör en hårdvaruplånbok införskaffas (Trezor, Ledger, Coldcard)
Senast redigerad av SvenskHODLer 2020-08-18 kl. 08:05.
Citera
2020-08-24, 00:26
Medlem
neuron-drones avatar
Behöver en sajt där man kan köpa BTC enkelt från Sverige (med bankkort), utan egen hårdvara, dvs allt ligger på deras sajt. Där det självklart också är enkelt att skicka och ta emot BTC. Använder Blockchain men vad jag än gör där (oberoende av vilken dator eller mobil jag sitter på) får massa "Oops"-meddelanden, dvs något går fel på sajten. Verkar inte finnas någon kundservice heller, har 400 SEK som "sitter fast" där.

Något som funkar och liknar Blockchain.
Citera
2020-08-24, 13:43
Medlem
Hej

Hur skulle du göra om du skulle ta emot en större summa krypto?
Skall man har dom på en wallet? (ex coinbase, Wirex etc.)
Finns det någon skyldighet någonstans i detta, tänket långsökt nu. Skatteverket, Bank... Dom blir väl INTE alls involverade i detta?

Bästa vore väl att få över som till en Cold Wallet ASAP. ex Ledger
Citera
2020-08-24, 15:44
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NavySailor
Hej

Hur skulle du göra om du skulle ta emot en större summa krypto?
Skall man har dom på en wallet? (ex coinbase, Wirex etc.)
Finns det någon skyldighet någonstans i detta, tänket långsökt nu. Skatteverket, Bank... Dom blir väl INTE alls involverade i detta?

Bästa vore väl att få över som till en Cold Wallet ASAP. ex Ledger
Coinbase och Wirex är 3e part tjänster som då äger dina coins.. så det är det minst rekommenderade.

Du bör skydda dina coins själv genom antingen:

A) Hårdvaruplånbok, Trezor, Ledger
B) Green: Bitcoin Wallet på din mobil eller på en tom gammal mobil för extra säkerhet.

När det gäller ägande av coins finns ingen skyldighet mot Skatteverket.. Det är endast vid försäljning du är skyldig att deklarera och bevisa anskaffningsvärde osv
Citera
2020-08-31, 21:08
Medlem
Vilken portfolio tracker är bäst? Har lite crypto på några olika plånböcker och exchanges men vill få ett enkelt sätt att följa det.
Citera
2020-08-31, 21:31
Citat:
Ursprungligen postat av Brainspawn
Vilken portfolio tracker är bäst? Har lite crypto på några olika plånböcker och exchanges men vill få ett enkelt sätt att följa det.
Blockfolio är väl den mest använda om jag får gissa.
Citera
2020-09-04, 21:49
Medlem
SvartaVargens avatar
Om jag vill köpa bitcoins för 50 000kr men ej behöva registrera mig med Id eller annat, hur går man tillväga? Kan föra över swish eller använda mitt kort. Vill gärna hålla mig ifrån blodsugande statens beskattning.

Finna det inga som säljes sånt här via trädd där man kan sitta på plats och betala medans den andra för över?
Citera
2020-09-05, 08:10
Medlem
Om jag vill sälja coins men inte ha massa pengar på en Exchange i väntan på man ska köpa nytt. Är det USDT som är bästa alternativet?
Citera
2020-09-14, 21:11
Medlem
Microserfs avatar
En sak som jag inte hittat angående hur Bitcoin fungerar är hur min plånbok vet vilka transaktioner är mina och hur den med hjälp av det räknar ut saldot. Någon som vet?

Såvitt jag förstått så innehåller min plånbok bara min privata nyckel för att signera transaktioner med och även min publika nyckel som den använder för att generera nya adresser som jag kan ta emot på men hur gör den för att hitta vilka transaktioner som är mina när det är en ny adress för varje transaktion?
Citera
2020-09-15, 07:27
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Microserf
En sak som jag inte hittat angående hur Bitcoin fungerar är hur min plånbok vet vilka transaktioner är mina och hur den med hjälp av det räknar ut saldot. Någon som vet?

Såvitt jag förstått så innehåller min plånbok bara min privata nyckel för att signera transaktioner med och även min publika nyckel som den använder för att generera nya adresser som jag kan ta emot på men hur gör den för att hitta vilka transaktioner som är mina när det är en ny adress för varje transaktion?
Sedan några år tillbaka så finns HD-wallets som står för Hierarchical Deterministic. Det fungerar ungefär så att du har då en privat huvudnyckel, (master extended key) som du kan skriva ner på pappersbackup i form av 12-24 engelska ord.

Varje gång du trycker på generera ny adress så tar den huvudnyckeln och lägger till en index-siffra för att generera unika adresser.. och det går i numerisk ordning.

master public key + 0 = adress1
master public key + 1 = adress1
master public key + 2 = adress3

Så när du importerar din privatnyckel i en tom wallet så behöver walleten bara testa generera fram nya addresser i samma mönster, genom att lägga till siffror.. och den fortsätter så längen den hittar balans och slutar när den kommer fram till addresser utan balans.

På detta sättet så kan till synes unika slumpmässiga adresser skapas och eftersom privatnyckeln är hemlig så finns det absolut ingen koppling mellan adresserna och att de skulle vara genererade av samma nyckel.

(OBS: Detta var kanske inte 100% korrekt utan mer enkelt förklarat.)
Citera
2020-09-15, 11:39
Medlem
igl0s avatar
Har en fråga, har lite crypto på Binance solana,bnb,eth, och btc. Men nu helt plötsligt har jag fått 0,8 swipe (sxp) hur fan kom dom dit? Någon som vet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in