Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2015-12-12, 22:45
  #73
Medlem
Scratchbites avatar
Var försiktig med invasiva arter! Särskilt om du får dom från utlandet... sjukdomar är inte att leka med och vi ska vara väldigt glada att vi inte har många sådana. Om du inte vill använda växter som redan växer vilt här i Sverige och vars fröer kom från en planta här, var noggrann och gör din research.

Annars är det en fantastisk idé! Jag har som hobby att samla mat från skogen och brukar plantera lite av det jag plockar som 'tack för hjälpen', med förhoppning att någon annan en dag ska kunna dra nytta av det
Citera
2022-01-16, 21:26
  #74
Medlem
SveaBunkerns avatar
Har under (slutet) av våren och sommaren 2021 planterat svarta vinbär genom att gå flera gånger ut i skogen, med sticklingar jag samlat ihop, och tryckt ner så mycket jag orkat och hunnit

De bästa har varit på myrmark och omkring "jaktkojan" där många av byns jägare brukar vara. Bildas bra med solljus där

Kan tänka mig deras reaktioner när de ser att det finns svartvinbärsbuskar mitt i buschen

Har även planterat lite hallon och en del röda vinbär.

Kan uppdatera denna tråd, nån gång under sommaren, med bilder så får ni se om jag överhuvudtaget lyckats med min "vision".
__________________
Senast redigerad av SveaBunkern 2022-01-16 kl. 21:57.
Citera
2022-01-16, 21:38
  #75
Medlem
Tyvärr brukar kulturväxter ha problem att konkurrera med vilda växter men kanske det kan funka om man ger lite hjälp emellanåt.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback