Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-14, 08:50
  #1
Medlem
Hej!

Jag har en kapitalförsäkring på Avanza där jag har lite aktier, jag undrar varför jag inte kan flytta de pengar jag har kvar där till min ISK?

Jag har ETF:er för ca 110 000 kr där och 534kr kvar i kontanter. Jag får lov att handla för dessa 534 kr men inte föra över dem till min ISK, varför är det så?
Citera
2015-01-14, 11:18
  #2
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folke12345
Hej!

Jag har en kapitalförsäkring på Avanza där jag har lite aktier, jag undrar varför jag inte kan flytta de pengar jag har kvar där till min ISK?

Jag har ETF:er för ca 110 000 kr där och 534kr kvar i kontanter. Jag får lov att handla för dessa 534 kr men inte föra över dem till min ISK, varför är det så?

Hej!

Det låter lite märkligt. Du bör kunna göra en överföring av det saldo som är kvar på din KF. Det enda som jag kan tänka mig är att vi har reserverat summan för att du handlat under dagen och att vi då låser upp ett belopp motsvarande det courtage som du kommer att få betala.

Återkom gärna om det inte löser sig! Det går självklart bra att slå en signal in till oss om du vill få ett snabbt och definitivt svar på din fråga.

/Dan, Avanza
Citera
2015-01-15, 09:30
  #3
Medlem
Det löste sig, de var bokade för en annan överföring som inte gick igenom (antagligen pga courtage?)

Hur funkar skatten i en KF? och hur skiller det sig mot en ISK? För i ISK:n kommer skatten på deklarationen väl?
Citera
2015-01-15, 12:39
  #4
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folke12345
Det löste sig, de var bokade för en annan överföring som inte gick igenom (antagligen pga courtage?)

Hur funkar skatten i en KF? och hur skiller det sig mot en ISK? För i ISK:n kommer skatten på deklarationen väl?

Hej!

Skillnaden är att du debiteras skatten för din KF direkt från ditt konto. Skatten dras 4 gånger per år, i april, juli, oktober samt januari året efter, från din KF och du behöver tillräckligt med pengar för att täcka in denna. Det syns alltså inte något alls i deklarationen. För att läsa mer om det hela så kan du klicka här.

/Dan, Avanza
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback