Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-15, 18:54
  #1
Medlem
BrotherBromances avatar
Gick in och kollade på Avanza precis och såg att CHF hade skjutit i höjden!
Jag gick in på DI.se för att få lite klarhet och läste en del om kopplingen till Euron. (http://www.di.se/artiklar/2015/1/15/...dramatisk-dag/)

Men jag lyckades ändå inte riktigt få grepp om vad som har hänt. Någon som är lite pedagogiskt lagd som kan förklara för en nybörjare på området?

Sen är det så att jag under ett tag framöver bor och jobbar i Schweiz, vilket betyder att jag får min lön i CHF (kontant i handen ska tilläggas ). Några tips på hur jag kan ta vara på denna uppgången i valutan, eller är det rentav dåligt för mig? Ska alltså tillbaka till Sverige om ca 3 månader.
Citera
2015-01-15, 18:55
  #2
Medlem
Boblovebudss avatar
Den var låst mot euron men "släpptes lös" idag. Att växla till CHF kommer såklart bli dyrare men när du tar med dig din lön hem blir den, 20%, mer värd.
Citera
2015-01-15, 19:17
  #3
Medlem
Har behållt delar av min lön sedan fjolårets samt 2013 års arbete så det här är en rätt god nyhet för min del.

EDIT: Vad tror ni om morgondagen? Det lugnade ju ner sig lite och kursen gick tillbaka något. Fortfarande mycket över vad den legat på under en lång period dock.
__________________
Senast redigerad av Calipso 2015-01-15 kl. 19:41.
Citera
2015-01-15, 20:38
  #4
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calipso
Har behållt delar av min lön sedan fjolårets samt 2013 års arbete så det här är en rätt god nyhet för min del.

EDIT: Vad tror ni om morgondagen? Det lugnade ju ner sig lite och kursen gick tillbaka något. Fortfarande mycket över vad den legat på under en lång period dock.

Svårt att se att den skulle röra sig i närheten av dagens rörelse imorgon. Den har ju haft ett "artificiellt värde" på 1,20 i och med valutagolvet. Nu när centralbanken släppte kursen fri har den återfått sitt "rätta" värde.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback