Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-17, 15:35
  #1
Medlem
Snapslabans avatar
Hej, som rubriken lyder så undrar jag vad anlednigen är till att courtageavgiften slås ut på priset för aktierna. Varför debiteras man inte bara, vrf skall kostnaden adderas på de aktier du handlat. Aktierna får ju ett marginellt högre inköpspris än vad de hade kunnat ha.
Citera
2015-01-17, 15:49
  #2
Medlem
zxqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapslaban
Hej, som rubriken lyder så undrar jag vad anlednigen är till att courtageavgiften slås ut på priset för aktierna. Varför debiteras man inte bara, vrf skall kostnaden adderas på de aktier du handlat. Aktierna får ju ett marginellt högre inköpspris än vad de hade kunnat ha.

Vad gor det for skillnad for dig om du betalar courtaget vid inkop av aktier eller som en klumpsumma i slutet av varje manad?
Du kommer fa betala lika mycket oavsett?
Citera
2015-01-17, 15:56
  #3
Medlem
Om du tittar på "avräkningsnotan" (kontoutdraget som du får från din bank) så är aktiepriset rätt och courtaget specificerat separat. Orsaken till att courtaget oftast bakas in i aktiekursen när den visas på översikten är att när du ska deklarera så ska du ange omkostnadsbeloppet (aktiepriset+ courtage) eftersom alla dina kostnader för aktiehandel är avdragsgilla.

De flesta kunder är intresserade av vad de har tjänat på hela affären. Att dölja administrationskostnaden (courtaget) vore därför fel.
Citera
2015-01-17, 16:39
  #4
Medlem
Purpurhaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapslaban
Hej, som rubriken lyder så undrar jag vad anlednigen är till att courtageavgiften slås ut på priset för aktierna. Varför debiteras man inte bara, vrf skall kostnaden adderas på de aktier du handlat. Aktierna får ju ett marginellt högre inköpspris än vad de hade kunnat ha.
Jag tror det är för att då blir det rätt när du ska betala skatt på vinsten (på aktiedepå, inte ISK). Du får dra av courtaget när du räknar ut skatten och om det är inräknat i anskaffnings-/försäljningspriset slipper du hålla reda på courtagekostnader för varje affär.

Dessutom vill man väl oftast ha det inräknat? Det är ju en del av anskaffningsvärdet.

Edit: Oops, missade att Mynicname redan had skrivit i princip samma sak.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback