2024-01-16, 15:46
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsbeeffly
Är det per person eller totalt? Ingår restaurangmat i en annan utgiftspost?

Nu har ju alla en egen definition av vad "mycket kött och färsk frukt" betyder, men även 6000 för två personer tycker jag låter lågt i dagens läge om man inte är en anorektisk student (dvs utan mycket kött och färsk frukt).

Själv tror jag inte att vi kommer under 12-15 000 per månad i matbutik med 2 vuxna och 2 barn. Sen tillkommer utemat på kanske 5000 ish beroende på månad.

3 000 kr/mån per person, restaurangbesök inte inräknade, men det blir ganska få och bara fritt ur minnet överslagsräknat kanske 1 500 kr/mån - för oss alla 3 (500 kr/p/mån).
Student må jag vara, men motsatsen till anorektisk i min kosthållning. Vi äter svenskt kött 2 ggr/dag, men hemligheten är att välja lite billigare styckdelar. Oaktat konjuktur, omvärldsläge och säsong är min absoluta favoritdel fläskkarré. 😋 Så det gör vi mycket, men även fläskkotletter (både som de är, men också i grytor m.m.) och en hel del med köttfärs som egna hamburgare, biffar, såser etc. Speciellt det som är gjort av köttfärs är ju perfekt att ha som matlåda till lunchen dagen efter också. På frukt och grönsakssidan har vi alltid potatis, morötter, minst 2 sorters lök, oliver, tomater, banan och äpplen hemma. Under vintern även småcitrus när det är säsong.
Så utifrån ovanstående tycker jag inte alls att 3 000 kr/person/månad känns orimligt lågt. Visst, en del av grönsakerna och frukterna är ju lite dyrare, men det vägs istället upp av som sagt billigare styckdelar på köttet.
Citera
2025-01-29, 11:11
Medlem
cosmic_dancers avatar
4-5000 två personer och då räknar vi inte in restaurang och hämtmat. Handlar mycket ekologiskt och enbart vegetariskt
Citera
2025-01-29, 11:19
Medlem
Jag lagar nästan alltid mat själv och gör stora portioner så att det räcker till några matlådor. Köper alltid bra råvaror, inget ICA basic…
Det kostar mig drygt 2000:-/mån.
Sedan lägger jag kanske max 500:- på någon lunch eller fika på stan med vänner.
Citera
2025-01-29, 23:10
Medlem
12 000 ungefär, familj på 5 personer med två tonåringar.

Ingen utemat i den kostnaden, det äter jag bara på tjänsteresor och då räcker traktamentet det.
Citera
2025-01-29, 23:11
Medlem
Ca 7000, två vuxna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här