Vi kan slå fast att alla kan registrera IP-adresserna de får man som statistik på sina servrar. Enkelt för deras IT support att skriva ut.
Sedan håller jag det för lika självklart att de registrerar mailadress och IP-adress på alla som skickar meddelande till dem eller kommunicerar med dem på något sätt. Det ser dom som en säkerhetsgrej för deras ömtåliga medarbetar som är såå hotade och hatade.
Går man bara in och tittar på deras sidor vet de inget mer, bara en IP adress i högen.
Om man sedan går inte på kommentarsidor under pseudonym och använder samma IP-adress och där spyr ur sig galla då har man gjort bort sig.
Det går till exempel inte att skriva snälla brev till en murvel på Svd och sedan skriva hatfullt på Aftonbladet de har samma IT folk.
Jag håller för troligt att det sker ett utbyte mellan PK institutioner till exempel mellan Expressen och Sveriges radio kanske mellan ägarna till diverse politiskt korrekta bloggservrar och Expressens researchgrupp.
FB kan kännas lite tryggare att hålla till. Om det nu inte är så som elaka rykten säger att någon sålt hela FB;s användarregister med Ip- adresser och allt till researchgruppen.
I och för sig byter man mailadress, man flyttar och byter IP adress och man byter kanske alias. Inte så lätt för någon att veta vad som är aktuellt.
Måste lägga till att man helst aldrig ska vara ensam om en IP adress. Det går aldrig att binda någon till ett brott om de finns flera att välja på. Självklart ska man inte ha några sparade lösenord i sin PC, man ska komma i håg dem och skriva in nytt varje gång.
Nää det var inte jag, kanske morsan eller lillasyster. Å så är grannpojken här ibland som loggar in på vår server när vi spelar dataspel.