2015-01-25, 03:21
Medlem
LFEs avatar
Jag tänker på den där som ser ut som ett overlay över Google maps med fronter, trupper, attacker, mm. Fick någon länk till typ militarymaps.info (eller om det var dot com, dot ru) men den sidan verkar lite skum.

Någon som vet?

Lite av en Request men för att göra tråden till lite mer av en diskussion så kanske vi kan diskutera hur all den där informationen samlas, vilka effekter kartan får, osv.
Citera
2015-01-25, 10:57
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LFE
Jag tänker på den där som ser ut som ett overlay över Google maps med fronter, trupper, attacker, mm. Fick någon länk till typ militarymaps.info (eller om det var dot com, dot ru) men den sidan verkar lite skum.

Någon som vet?

Lite av en Request men för att göra tråden till lite mer av en diskussion så kanske vi kan diskutera hur all den där informationen samlas, vilka effekter kartan får, osv.

Jag törs nog inte gå med i VK

Citat:
1 april 2014 meddelade Durov sin avgång som VD för VK. Han drog två dagar senare tillbaka sin avskedsansökan och hävdade senare i månaden att han blivit sparkad från sin post. Orsaken skulle ha varit att Durov vägrat att lämna ut användardata till Rysslands polismyndigheter. Bland annat skulle det ha gällt personlig information om aktivister från Euromajdan-demonstrationerna i ukrainska Kiev. Dessutom hade Rysslands allmänne åklagare krävt att en VK-grupp som stödde oppositionspolitikern Aleksej Navalnij skulle stängas. Durov offentliggjorde 22 april att han lämnat Ryssland och närmast siktade på att starta ett mobilt socialt nätverk utanför Ryska federationen. Han meddelade dessutom: "Det är för närvarande omöjligt att bedriva Internetföretagande i landet". Durov sa att han vintern 2014 mottagit flera hundra påbud om att stänga ner olika politiska grupper på VK, inklusive ett tvingande domstolsutlåtande om att lämna ut personliga meddelanden från ukrainska oppositionella.

http://sv.wikipedia.org/wiki/VK
Citera
2015-01-25, 11:24
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LFE

Någon som vet?

Låter mycket intressant och jag tror många andra skulle vara intresserade.

Är ju som sagt inte PU, men det kanske går att lägga en länk till den där medialänkarna ligger?

Närmaste jag kommer när jag söker är den här med incidenter/strider/slag markerade, men jag tror du menar något mer avancerat låter det som?

https://www.google.com/maps/d/viewer...&oe=UTF8&msa=0

Sedan finns ju maps.yandex.ru men det är bara en rysk konkurrent till Google Maps vad jag vet.

Någon som vet vilken sida som avses?
Citera
2015-01-25, 11:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Låter mycket intressant och jag tror många andra skulle vara intresserade.

Är ju som sagt inte PU, men det kanske går att lägga en länk till den där medialänkarna ligger?

Närmaste jag kommer när jag söker är den här med incidenter/strider/slag markerade, men jag tror du menar något mer avancerat låter det som?

https://www.google.com/maps/d/viewer...&oe=UTF8&msa=0

Sedan finns ju maps.yandex.ru men det är bara en rysk konkurrent till Google Maps vad jag vet.

Någon som vet vilken sida som avses?
www.militarymaps.info kan man följa slagen Live. Det bjuder inte andra tjänster. Man kan även uppdatera och få nya information på telefonen var 15:e minut på ett visst område.
Citera
2015-01-25, 13:15
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag törs nog inte gå med i VK

Stäng bara inloggningsrutan, funkar ändå men kartan suger datorkraft som fan.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
www.militarymaps.info kan man följa slagen Live. Det bjuder inte andra tjänster. Man kan även uppdatera och få nya information på telefonen var 15:e minut på ett visst område.

Tack! Kommer uppgifterna från vanliga användare och från båda sidor i konflikten?
Citera
2015-01-25, 13:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Tack! Kommer uppgifterna från vanliga användare och från båda sidor i konflikten?
Jag skulle nog säga att det är en blandning. Military maps är en del av Ryska militärfoskningsinstuiten i St Petersburg. Jag tror att informationen är det öppna i nyhetskällorna i kombination med rapporter från fronten. Jag vet att Military Maps hade tillgång till vissa satellitbilder från Ryska försvarsmakten under Georgienkriget, eller deras moderinstitut iaf. Deras hemsida är krånglig däremot, har hamnat mitt i kaos flera gånger.
Senast redigerad av Dr.Kryuchkov 2015-01-25 kl. 13:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in