Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-01-25, 17:11
Medlem
Nossleus avatar
Jag brukar följa standardreceptet 3 ägg, 6 dl mjölk & 2,5 dl mjöl + salt, men mina pannkakor blir alltid bleka och tråkiga. Jag vill att de ska bli frasiga, gärna lite krispiga om kanterna! Hur gör ni det?

Ska exempelvis smeten vara tunn eller tjock? Receptet ovan ger en ganska tunn smet tycker jag. Kanske där felet ligger?
Citera
2015-01-25, 17:13
Medlem
Ratis avatar
Minns att Per Morberg hade i en liten skvätt med kolsyrat vatten i smeten för att få till frasighet. Om det fungerar vet jag dock inte.
Citera
2015-01-25, 17:21
Medlem
sgeddingagglis avatar
Du kan byta ut en deciliter av mjölken mot vatten, behöver inte vara kolsyrat. Och så slå i en matsked socker i smeten, det blir frasigt och fint.
Citera
2015-01-25, 17:29
Medlem
Hemligheten ligger i att överdriva mängden SMÖR att steka i, dessutom tycker jag att du skall prova med att skippa mjölken och istället ta samma mängd vatten-tror inte du kommer "sakna" mjölksmaken...Lycka till!
Citera
2015-01-25, 17:30
Medlem
Salomon-Ellas avatar
Använd smör när du steker, ingen flytande smörolja utan riktiga grejer. En skvätt sirap hjälper också
Citera
2015-01-25, 18:09
Medlem
Några teskedar socker i gör de frasiga! Ingen fjuttig klick smör heller utan en hel del är sanningen till frasiga plättar
Citera
2015-01-25, 18:13
Bannlyst
Ahh så kolsyrat vatten och socker + extra smör, måste prova :-D hur är det med bakpulver?
Citera
2015-01-25, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smakabanan
Ahh så kolsyrat vatten och socker + extra smör, måste prova :-D hur är det med bakpulver?
Med bakpulver får du mjuka mer tjocka och fluffiga pannkakor. Vill du ha tunna med lite krispiga kanter så följ de andra råden, mycket smör i pannan så det utan att brännas vid blir en nästan friterande effekt.
Citera
2015-01-25, 21:47
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Minns att Per Morberg hade i en liten skvätt med kolsyrat vatten i smeten för att få till frasighet. Om det fungerar vet jag dock inte.

Det här brukar jag göra med våfflor, jag brukar även ha en skvätt vodka i. Har för mig att det var DePaul som tipsade om vodkan så jag testade. Tycker att de blir frasigare med det och kolsyrat vatten.

För pannkakor är smörtipset bra. Jag tycker också att pannkakorna vinner på att man byter ut lite av mjölken mot grädde (mellangrädde duger, vispgrädde blir bäst). Smeten blir tjockare och pannkakan tål att stekas lite längre så den blir frasigare. Men mycket smör är nog bästa medicinen.
Citera
2015-01-25, 21:54
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossleu
Jag brukar följa standardreceptet 3 ägg, 6 dl mjölk & 2,5 dl mjöl + salt, men mina pannkakor blir alltid bleka och tråkiga. Jag vill att de ska bli frasiga, gärna lite krispiga om kanterna! Hur gör ni det?

Ska exempelvis smeten vara tunn eller tjock? Receptet ovan ger en ganska tunn smet tycker jag. Kanske där felet ligger?
Låter som du kör i en teflonpanna eller liknande.
De har svårare att gör de frasigare där(tycker jag i alla fall).
Sen även lite mer smör i pannan eller olja i smeten funkar.

Sen resten av råden i tråden som folk gett, är bra tips också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in