Flashback bygger pepparkakshus!
2015-01-28, 10:29
Medlem
Hej, har tänkt på detta, både för mina USB-minnen men även för min externa hårddisk. Hur länge varar informationen i såna enheter om man inte kopplar in dom i PCn, alltså inte tillför någon ström? Ibland får jag för mig att jag måste aktivera dom, koppla in min externa hårddisk för att den ska få lite ström. Finns det inte någon risk att alla 0 och 1 försvinner efter ett tag?
Citera
2015-01-28, 10:33
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Praktiskt taget hur länge som helst? Förstår inte hur informationen skall kunna försvinna, eller hur minnet ska gå sönder när du inte använder det.
Citera
2015-01-28, 10:36
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullblad
Hej, har tänkt på detta, både för mina USB-minnen men även för min externa hårddisk. Hur länge varar informationen i såna enheter om man inte kopplar in dom i PCn, alltså inte tillför någon ström? Ibland får jag för mig att jag måste aktivera dom, koppla in min externa hårddisk för att den ska få lite ström. Finns det inte någon risk att alla 0 och 1 försvinner efter ett tag?

Jag har ett USB-minne från 2001 som har all data intakt sedan då.
Citera
2015-01-28, 10:49
Medlem
cmdQs avatar
Att information kan självdö är inte en omöjlighet.

Det du får göra är att ta reda på vilket material själva lagringsenheten är gjord (kemiskt) och sen titta på halveringstiden.

Troligtvis är det flera tusen år.
Citera
2015-01-28, 11:25
Medlem
ThingThings avatar
Om något så är det ju bättre att låta lagringsenheten ligga utan ström och utan att använda den om man inte vill att data ska gå förlorad. Skulle vara det där med att ämnen bryts ner då givetvis, men det handlar inte om så lite tid som månader, år, årtionden eller århundraden - så det är inget att oroa sig för.
Citera
2015-01-28, 11:35
Medlem
kinky_Ms avatar
Hårddisken påverkas av jordens magnetfält och blir därmed lite korrupt. Vet inte hur lång tid det tar eller hur mycket skada den tar. Handlar troligvis om>50 år. Om den är inkopplad och används räknas den som förbrukningsvara.
USB-minnet påverkas inte. Halveringstider talar man bara om vid radioaktivitet så det är inte relevant här
Citera
2015-01-28, 11:41
Medlem
Tack för svaren! Om jag förstår det rätt behöver man alltså inte tillföra ett USB-minne ström för att låta informationen vara kvar. Känner mig lite dum i huvudet när det gäller detta, men hur kan 0 och 1 vara kvar utan energi? Förstår ni vad jag menar?
Citera
2015-01-29, 07:30
Medlem
EckiEckis avatar
Köpråd - PC: Tillbehör --> Hårdvara - PC
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem