2015-01-28, 14:35
Medlem
Hej! Jag undra ifall jag kan f lite hjlp med en uppgift s skulle det vara otroligt snllt.

Uppgift:

Ishockeyspelaren Ivar Puck, som har teknisk skolning,
fann att isens motstnd mot puckens rrelse var direkt
proportionell mot dess hastighet i kvadrat, d.v.s. den bromsande kraften var lika med kv^2.

Vid frsket konstaterade han att puckens hastighet
minskade till en 1/3 av utgngshastigheten p strckan 35 m.
Bestm storleken p proportionalitetskonstanten k, om puckens massa vid frsket var 0,2 kg.

Frilgg de krafter som verkar p pucken och betrakta
pucken som en punktformig massa.

Man skall d anvnda sig utav de tre storheterna, en utav dom man skall anvnda sig utav r d vl ads=vdv d man vet vad acccelerationen r som r -kv^2? Sedan vet man ju vad massan r som r 0,2 kg. Jag antar ven att man nu kan integralen mellan -kv^2 ska grnsvrden s vara lik med 0 d?
Citera
2015-01-28, 22:26
Medlem
stevie1971s avatar
Ja, du r p rtt vg, men tnk p att du fr integrera ena sidan frn v0 till 1/3v0 och andra sidan frn 0 till 35 m. Man ser d att resultatet r oberoende av starthastigheten, vilket r lite ofysikaliskt. En bttre beskrivning skulle haft med en konstant del ocks, inte bara dmpning.
Citera
2015-01-29, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevie1971
Ja, du r p rtt vg, men tnk p att du fr integrera ena sidan frn v0 till 1/3v0 och andra sidan frn 0 till 35 m. Man ser d att resultatet r oberoende av starthastigheten, vilket r lite ofysikaliskt. En bttre beskrivning skulle haft med en konstant del ocks, inte bara dmpning.
Jaha s hur blir resultatet d? Jag vet inte om jag har gjort helt rtt isfall. Ska man inte derivera med ngot i detta fall? Blir det d -v^2? D k frsvinner? dy/dx= och sedan integrationen? mellan 1/3v0 vad r v0 i detta fall? r det bara 0?
Citera
2015-02-09, 19:38
Medlem
Blir svaret -0,313?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här