2015-01-30, 09:33
Medlem
Dom som utbildar dig är det nordfor och heter kurs ledaren w*l* i efternamn
Citera
2015-01-30, 11:58
Medlem
Kan det vara så att lärare blir irriterade på dig för att du visar en slapp inställning? Spelar väl ingen roll om de inte annonserat proven till dag 2? I bästa fall hade det varit dag 4, hade du tänkt läsa bok och häfte kvällen innan är det en dålig strategi. Kan annars rekommendera att du frågar i början av kursen när de olika momenten ligger och om det är hela boken som gäller, eller om det finns något undantag. Det är inte grundskola längre där vi läser sid 42-49.. antagligen är 80-100% av boken relevant. Om du visar lite drive framåt, att du vill lära dig och är motiverad, istället för att ge sken av att du vill ha allt serverat till minsta möjliga ansträngning, så tror jag säkert fler lärare kommer gilla dig.
Citera
2015-01-30, 14:15
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Spännande att det finns utbildning för motorsåg.
Själv har jag bara åkt & hyrt en de gånger jag behövt fälla lite träd, så jag får betecknas som självlärd.
Enoch Thulin - Motorsågsautodidakt. "Jag fäller allt i min väg.".
Citera
2015-01-30, 14:27
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Enoch Thulin - Motorsågsautodidakt. "Jag fäller allt i min väg.".
Hehe, nejdå, jag har rätt stor respekt för grejorna. Det ingår ju även skyddskläder när man hyr såg, vilket känns bra.
Citera
2015-01-30, 15:02
Medlem
Casings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Lite bökigt det där, det finns olika klasser, motorsåg klass I (också kallad EU-motorsåg) och motorsåg klass II, och så beror det på när du är född och när motorsågen typregistrerades.

Så finns det ju de som menar att det är billigare att betala böterna än att skaffa körkortet, för det är så sällan man blir stoppad av polisen när man är ute och fäller, men jag vill inte uppmana till brottslighet. Även om du tycker att du sågar bra så kan du ju ha missat en massa teorimoment och säkerhetstänkandet bakom, såga inte när du är trött, när du har druckit alkohol, hålla avståndet till framförvarande motorsåg, etc. Särskilt unga män är i riskzonen då de tenderar att övervärdera sin egen sågförmåga.
Citera
2015-01-30, 15:38
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Spännande att det finns utbildning för motorsåg.
Själv har jag bara åkt & hyrt en de gånger jag behövt fälla lite träd, så jag får betecknas som självlärd.

Jag är också outbildad inom motorsåg, men fäller rätt bra i egen skog.
Men jag får alltså inte fälla åt en kompis idag.... Fullständigt bisarrt!

TS måste rycka sig i kragen och plugga seriöst.

Lite OT: att hyra en såg är en otroligt dålig affär: idag får du en hyffsad amatörsåg från STIGA för ca. 800 kronor på JULA.... Den har du garanterat plats för hemma!
Citera
2015-01-30, 16:07
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Jag är också outbildad inom motorsåg, men fäller rätt bra i egen skog.
Men jag får alltså inte fälla åt en kompis idag.... Fullständigt bisarrt!

TS måste rycka sig i kragen och plugga seriöst.

Lite OT: att hyra en såg är en otroligt dålig affär: idag får du en hyffsad amatörsåg från STIGA för ca. 800 kronor på JULA.... Den har du garanterat plats för hemma!
Jag har faktiskt varit inne på att köpa mig en såg. Då jag är pryldåre så blir det nog av nästa gång jag behöver såga. Men då behöver man väl kanske en kedjeslip också?
Citera
2015-01-30, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Bara i Sverige håller man på med sånt här fjanteri.

Om ts inte klarar kursen är det nog tyvärr nödvändigt om man nu inte vill låta evolutionen ha sin gång.
Citera
2015-01-30, 17:29
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somaton
Så man up Guldbiljetten!

Hur hade du gjort i TS situation?
Skriv det istället för att vara dryg.

Hade du läst tråden så hade du sett att jag redan gjort det.

Det är uppenbart att TS bara vill gnälla.
Senast redigerad av IGotAGoldenTicket 2015-01-30 kl. 17:42.
Citera
2015-02-01, 02:17
Medlem
Jag tänkte om jag skulle börja på motorsågsutbildningen, men känner att det nästan är hopplöst. Jag är rädd att det blir för mycket plugg och att det kommer vara för svårt. Man har ju hört skräckhistorier om 60-70 timmars pluggveckor. Dock är ju ingångslönen jävligt nice. Men pengar är inte allt. Vissa sliter ju håret av sig när de läser i litteraturen och inte förstår vad som står. Det är ju trots allt väldigt abstrakta och svårbegripliga saker det här. Motorsågande.
Fast jag ska skriva om HP några gånger så att jag når upp i nivån för att åtminstone kunna komma in på programmet.

Jag har hört att det är mycket svår matematik förövrigt, och man måste ofta lösa trigonometriska uppgifter på jobbet, utan räknare. Det lär bli svårt. Mycket tillämpad matematik och fysik alltså.
Citera
2015-02-02, 18:24
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Jag har faktiskt varit inne på att köpa mig en såg. Då jag är pryldåre så blir det nog av nästa gång jag behöver såga. Men då behöver man väl kanske en kedjeslip också?

Nejdå.
Idag erbjuds idiotsäkra filmallar samt rundfilar för ändmålet för några tior.
Så någon maskinell slip behövs näppeligen.
Citera
2015-02-02, 22:16
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Nejdå.
Idag erbjuds idiotsäkra filmallar samt rundfilar för ändmålet för några tior.
Så någon maskinell slip behövs näppeligen.
Stort tack för det tipset, det hade jag inte en aning om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in