2015-01-30, 15:48
Medlem
Tjena

Uppgraderade nyligen min dator och passade då även på att köpa en extra skärm. Valet blev en 4K Dell UltraSharp 24 UP2414Q monitor.

Min primära skärm är e LG 1080p IPS skärm som är kopplad genom hdmi, medan Dell skärmen är kopplad genom displayport 1.2 och har då förstås också en upplösning på 4k(UHD). Problemet är bara att 4K skärmen tappar kontakt med jämna mellanrum och jag får då upp ett felmeddelande som lyder:

"Systemet har upptäckt ett länkfel och kan inte ställa in önskad upplösning och uppdateringsfrekvens på din Displayport-bildskärm. Din bildskärm stöder kanske inte önskad upplösning eller det kan finnas problem med kabelanslutningen till din dators bildskärm."

Grafikkortet jag använder är Sapphire radeon r9 290 och jag misstänker att det är den som inte funkar som den ska?
Citera
2015-02-02, 15:34
Medlem
Hej Viktim

Det er højst sandsynligt grafikkortet der er problemet, men der er lige et par ting du kan prøve.

1. Installer den seneste driver til skærmen: http://dell.to/1DwKaiA
2. Check at "input source" er sat til "DP 1.2"

Er der stadig problemer herefter anbefaler jeg at du eventuelt tester skærmen sammen med en maskine med Nvidia kort, da vi desværre har set problemer med 4K skærme & AMD kort.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook
Citera
2015-02-03, 21:12
Medlem
Tack för länken. Den drivrutinen förbättrade läget en del, men jag tappar fortfarande kontakt ibland, fast sällan som sagt. Skärmen är även inställd på DP 1.2 i display settings på skärm-menyn.

Ska försöka få tag i ett nvidia grafikkort med displayport 1.2 och se ifall det är någon skillnad. Återkommer med svar. Förresten kan det spela någon roll att LG skärmen har upplösningen fullHD medan Dell skärmen har 4K?

Tack för hjälpen.
Senast redigerad av Viktim 2015-02-03 kl. 21:15.
Citera
2015-02-04, 09:31
Medlem
Det skulle umiddelbart fungere, men der er naturligvis desværre altid en lille chance for at det påvirker problemet.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här