2015-02-03, 21:29
Medlem
Hej! Trodde jag skulle f bttre respons om jag skapade en egen trd istllet fr mattehjlpsstickyn.

Hr kommer den.

"Rita grafen till ekvationen -2/3x + 2/5 Ls med hjlp av grafen ekvationen."
a) -2/3x + 2/5 = 2/5
b) -2/3x + 2/5 = 0
c) -2/3x + 2/5 = 4/5

Jag mste ju d frlnga s att jag fr samma nmnare i bgge led? Kan ni hjlpa mig, trtt som fan nu och tnker inte riktigt klart. Frskt leta fram p google och youtube men hittar inget liknande? Hur skriver jag sedan grafen nr jag fortfarande har brkform?
Citera
2015-02-03, 21:42
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av numerabiffen
Hej! Trodde jag skulle f bttre respons om jag skapade en egen trd istllet fr mattehjlpsstickyn.

Hr kommer den.

"Rita grafen till ekvationen -2/3x + 2/5 Ls med hjlp av grafen ekvationen."
a) -2/3x + 2/5 = 2/5
b) -2/3x + 2/5 = 0
c) -2/3x + 2/5 = 4/5

Jag mste ju d frlnga s att jag fr samma nmnare i bgge led? Kan ni hjlpa mig, trtt som fan nu och tnker inte riktigt klart. Frskt leta fram p google och youtube men hittar inget liknande? Hur skriver jag sedan grafen nr jag fortfarande har brkform?
Fr det frsta r "-2/3x+2/5" inte en ekvation, utan ett uttryck. Jag antar att du ska lsa problemet fr funktionen y=-2/3x+2/5. Du ritar d upp en linje med lutningen -2/3 som skr y-axeln i 2/5.

Nu, nr du ska lsa ekvationerna, lser du av var (allts x-vrde) linjen skr y=2/5, y=0 respektive y=4/5.
Citera
2015-02-03, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Fr det frsta r "-2/3x+2/5" inte en ekvation, utan ett uttryck. Jag antar att du ska lsa problemet fr funktionen y=-2/3x+2/5. Du ritar d upp en linje med lutningen -2/3 som skr y-axeln i 2/5.

Nu, nr du ska lsa ekvationerna, lser du av var (allts x-vrde) linjen skr y=2/5, y=0 respektive y=4/5.

Jag bara skrev det som str i boken, men hur ska jag rita upp en graf som str i brk?
Citera
2015-02-04, 07:21
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av numerabiffen
Jag bara skrev det som str i boken, men hur ska jag rita upp en graf som str i brk?
Om du ser till att det gr fem rutor i hjd per 1 steg i y-led s r tv rutor 2/5 av 1.

Om du lter lutningen minska 2 i hjd per 3 i bredd har du lutningen -2/3.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in