2015-02-04, 18:52
Medlem
Intershades avatar
Jag lser transformteori p distans och det r en sak som jag inte riktigt begriper hur man gr..

Detta r en del av en uppgift som gr ut p att man ska lsa en differentialekvation med laplace transform och den biten r inga strre problem, frutom hgerledet d..

Ekvationen r: y'' + y' = r(t) dr y(0) = 0 & y'(0) = 0
Det r hgerledet som jag har problem med att laplace transformera. Jag lnkar tv bilder som visar det, fr mig, obegripliga.

Bild 1:
http://i62.tinypic.com/j7422x.jpg
Visar sjlva uppgiften. Ingngsdata eller vad man ska kalla det..

Bild 2, frn lsningen:
http://i57.tinypic.com/1zgak2v.jpg
Det har allts skrivit om hgerledet, r(t), till det i bild 2. Drefter kommer laplace transformeringen.

r det ngon som kan frklara hur man gr om bild 1 till det i bild 2?
Tack p frhand!
Citera
2015-02-04, 20:14
Medlem
henduriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intershade
Jag lser transformteori p distans och det r en sak som jag inte riktigt begriper hur man gr..

Detta r en del av en uppgift som gr ut p att man ska lsa en differentialekvation med laplace transform och den biten r inga strre problem, frutom hgerledet d..

Ekvationen r: y'' + y' = r(t) dr y(0) = 0 & y'(0) = 0
Det r hgerledet som jag har problem med att laplace transformera. Jag lnkar tv bilder som visar det, fr mig, obegripliga.

Bild 1:
http://i62.tinypic.com/j7422x.jpg
Visar sjlva uppgiften. Ingngsdata eller vad man ska kalla det..

Bild 2, frn lsningen:
http://i57.tinypic.com/1zgak2v.jpg
Det har allts skrivit om hgerledet, r(t), till det i bild 2. Drefter kommer laplace transformeringen.

r det ngon som kan frklara hur man gr om bild 1 till det i bild 2?
Tack p frhand!
Frgan r allts hur man uttrycker r(t) i termer av u(t)?

Heavisidefunktionen r = 1 om argumentet r >0, och = 0 fr vriga argument. Allts r u(t-1)=1 fr t>1 eftersom att t-1>0 fr t>1. u(t-1) r allts den vanliga heavisidefunktionen frskjuten i t-led 1 steg.
u(t-2) r fljaktligen frskjuten tv steg.

Kombinerar man dessa tv kan man skapa det intervall som r(t) r skiljt frn 0 i.
u(t-1)-u(t-2)
Fr t<1 r bda termerna = 0, vilket ger 0-0=0.
Fr t>2 r bda termerna = 1 vilket ger 1-1=0.
Fr 1<t<2 r endast u(t-1)=1, medan u(t-2)=0 vilket ger 1-0=0.

Sedan kan man multiplicera med en skalr fr att ndra funktionsvrdet i intervallet.
Citera
2015-02-04, 20:38
Medlem
Intershades avatar
Jag r fortfarande inte riktigt med p varfr det skall vara just u(t-1)-u(t-2).. Om man enbart ser p bild 1 vad kan man d konstatera?
Citera
2015-02-04, 20:53
Medlem
henduriks avatar
Citat:
Jag r fortfarande inte riktigt med p varfr det skall vara just u(t-1)-u(t-2).. Om man enbart ser p bild 1 vad kan man d konstatera?
Att funktionen r konstant 2 p intervallet ]1,2[, och 0 fr alla andra t. Detta kan man modellera med tv heavisidefunktioner precis som jag visade.
Citera
2015-02-04, 21:15
Medlem
Intershades avatar
S om intervallet hade varit t.ex: 5 fr 2<t<4

S skulle heavisidefunktionen varit 5[u(t-2)-u(t-4)] ?
Citera
2015-02-04, 21:23
Medlem
henduriks avatar
Citat:
S om intervallet hade varit t.ex: 5 fr 2<t<4

S skulle heavisidefunktionen varit 5[u(t-2)-u(t-4)] ?
Yes
Citera
2015-02-04, 21:28
Medlem
Intershades avatar
1, t<1
2, 1<t<2
0, t>2

Om man spkar till det lite mer, vad hnder d? Gr "1, t<1" ngon inverkan p heavisidefunktionen?
Citera
2015-02-04, 21:42
Medlem
henduriks avatar
Citat:
1, t<1
2, 1<t<2
0, t>2

Om man spkar till det lite mer, vad hnder d? Gr "1, t<1" ngon inverkan p heavisidefunktionen?
Ja du kommer behva fler termer om du ska skriva det dr i termer av heavisidefunktionen.
Till exempel kan vi utka r(t) frn orginaluppgiften och lgga p en term fr 1, t<1.
Borde bli:
2[u(t-1)-u(t-2)]+u(1-t)
Citera
2015-02-04, 21:46
Medlem
Intershades avatar
Jag tror jag kan fixa detta nu. Knner mig inte helt bekvm med heavisidefunktioner, men jag tror jag klarar av en tentafrga gllande detta tminstone! Tack fr hjlpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in