• 1
  • 2
2015-02-13, 23:08
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carllarsen
Det beror nog på VAD man menar med ett akutboende. Mitt boendebehov är akut och då kommer jag in på ett härbärge, men rummet som jag får bo i är inte gratis för mig eftersom jag har inkomster och är inte berättigad till bistånd. Jag måste betala för mitt boende, och det gör väl mig till en betalande hyresgäst och då råder det väl ett hyresförhållande, och då är det ju hyreslagen som gäller?

Om jag då begär det skall ett skriftligt hyresavtal upprättas, enligt §2 i hyreslagen.

Men det innebär ju inte att jag får ett hyresavtal med samma rättigheter som om det hade varit en lägenhet, där hyresavtalet förnyas automatiskt t ex varje månad, och jag får besittningsrätt, och det finns uppsägningstider, mm. Det är INTE ett sådant hyreskontrakt jag avser, som ger mig rättigheter utöver att jag mot betalning får rätt att bo i rummet under en viss tid under vissa hyresvillkor, ungefär som om jag bodde på ett vandrarhotell.

Varför skulle jag inte ha rätt till ett sådant dokument? Det vore högst rimligt tycker jag.

Det är lustigt att du säger det, att det finns uppenbara problem i att slänga ut folk på grund av obetald hyra från ett "akut boende för hemlösa". Men jag kan försäkra dig om att Socialtjänsten inte ser de problemen, utan de kan kasta ut folk pga blotta misstankar om något, även om man har betalt hyra.

Det är därför jag vill ha ett skriftligt hyreskontrakt på mitt boende, annars har jag inga rättigheter alls och kan bli utslängd hur som helst.

Varför skulle socialtjänsten rimligen vägra mig ett lagligt hyreskontrakt?

Varför behöver du ett hyreskontrakt? Och varför räcker inte ett kvitto? Jag förstår att du vill ha det, men samtidigt tror jag inte att det kan lämnas till dig i den formen av boende tyvärr.

Du kan inte tro att du ska få ett hyreskontrakt utan att sen omfattas av besittningsskydd eller uppsägningstid. Då är ju ditt hyreskontrakt enbart en värdelös bluff som inte är att betrakta som ett hyreskontrakt alls. En hyresvärd får nämligen inte upprätta ett sånt hyreskontrakt som du verkar vilja ha? Det hade brutit mot hyreslagen att hyra ut under sådana villkor. Hyresvärden hade helt enkelt gjort fel som gav dig ett hyresavtal utan dom fördelarna.
Citera
2015-02-14, 05:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Varför behöver du ett hyreskontrakt? Och varför räcker inte ett kvitto? Jag förstår att du vill ha det, men samtidigt tror jag inte att det kan lämnas till dig i den formen av boende tyvärr.

Du kan inte tro att du ska få ett hyreskontrakt utan att sen omfattas av besittningsskydd eller uppsägningstid. Då är ju ditt hyreskontrakt enbart en värdelös bluff som inte är att betrakta som ett hyreskontrakt alls. En hyresvärd får nämligen inte upprätta ett sånt hyreskontrakt som du verkar vilja ha? Det hade brutit mot hyreslagen att hyra ut under sådana villkor. Hyresvärden hade helt enkelt gjort fel som gav dig ett hyresavtal utan dom fördelarna.

Jag behöver ju ett hyreskontrakt av samma anledning som alla andra, som ett bevis på mina rättigheter.

Menar du att du inte tror att jag kan få ett skriftligt hyreskontrakt på ett rum därför att boendet kallas för ett härbärge eller akutboende eller tillfälligt boende? Vad har det för betydelse vad man kallar boendet för? Det är väl HYRESFÖRHÅLLANDET som är intressant, eller hur? Kan man bestrida att det råder ett hyresförhållande?

Jag tror inte man kan få besittningsrätt om man bara hyr ett rum, eller att besittningsrätten är så svag att den kan försummas.

För övrigt är jag inte säker på vad du menar med resten av ditt inlägg. Det hade blivit fel, säger du. Det hade brutit mot hyreslagen, men du säger inte VAD eller VARFÖR. Kan du formulera om?

Jag behöver ett hyreskontrakt (inte kvitto) för att kunna få hyrestillägg som pensionär.

Observera att jag, när jag har kommit in, kan bo kvar på härbärget år efter år, även om det bara är ett tillfälligt boende, eller kallas för akutboende. Då måste jag ju ha ett kontrakt, eller hur?
Senast redigerad av carllarsen 2015-02-14 kl. 05:37.
Citera
2015-02-14, 22:35
Bannlyst
Jag är som sagt ingen jurist men jag tolkar §2 i hyreslagen som att alla har rätt att få ett skriftligt hyresavtal på sitt boende, och jag tycker att lagen är mycket tydlig på den punkten, och man kan knappast förstå innebörden av §2 på något annat sätt.

Juridikens språk kan väl inte avvika från vardagsspråket till den grad att man inte förstår lagtexten?

Eller, är jag helt ute och turnerar?
Citera
2015-02-14, 22:45
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carllarsen
Jag behöver ju ett hyreskontrakt av samma anledning som alla andra, som ett bevis på mina rättigheter.

Menar du att du inte tror att jag kan få ett skriftligt hyreskontrakt på ett rum därför att boendet kallas för ett härbärge eller akutboende eller tillfälligt boende? Vad har det för betydelse vad man kallar boendet för? Det är väl HYRESFÖRHÅLLANDET som är intressant, eller hur? Kan man bestrida att det råder ett hyresförhållande?

Jag tror inte man kan få besittningsrätt om man bara hyr ett rum, eller att besittningsrätten är så svag att den kan försummas.

För övrigt är jag inte säker på vad du menar med resten av ditt inlägg. Det hade blivit fel, säger du. Det hade brutit mot hyreslagen, men du säger inte VAD eller VARFÖR. Kan du formulera om?

Jag behöver ett hyreskontrakt (inte kvitto) för att kunna få hyrestillägg som pensionär.

Observera att jag, när jag har kommit in, kan bo kvar på härbärget år efter år, även om det bara är ett tillfälligt boende, eller kallas för akutboende. Då måste jag ju ha ett kontrakt, eller hur?

Då känns det faktiskt orimligt att inte få ett avtal.
Vi har helt enkelt sett på olika sätt på boendet. Du har dock bara kallat det "akutboende" tidigare. Vilket gör att jag klassar det som ett extremt tillfälligt boende för en akut situation. En situation som kan föreligga under flera år är i mina ögon inte akut. Jag såg framför mig en mer hotell-liknande situation där man bor max en vecka...

Kan man bo där i flera år, och folk gör det borde det rimligtvis gå att få någon typ av avtal såklart. Då förstår jag faktiskt inte riktigt varför du inte kan få det om jag ska vara ärlig, låter väldigt underligt.
Citera
2015-02-15, 01:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Då känns det faktiskt orimligt att inte få ett avtal.
Vi har helt enkelt sett på olika sätt på boendet. Du har dock bara kallat det "akutboende" tidigare. Vilket gör att jag klassar det som ett extremt tillfälligt boende för en akut situation. En situation som kan föreligga under flera år är i mina ögon inte akut. Jag såg framför mig en mer hotell-liknande situation där man bor max en vecka...

Kan man bo där i flera år, och folk gör det borde det rimligtvis gå att få någon typ av avtal såklart. Då förstår jag faktiskt inte riktigt varför du inte kan få det om jag ska vara ärlig, låter väldigt underligt.

Tack för det medhållet!

Men, är skillnaden så stor egentligen? Även om jag bara bor på härbärget en vecka borde jag väl ändå få ett hyreskontrakt på mitt boende om jag betalar hyra för den veckan? Då gäller ju bara hyreskontraktet den veckan.

Det viktiga är att jag får ett skriftligt bevis på min rätt att bo i rummet som jag hyr, och det har alla rätt till, eller hur?

Ja, jag förstår att du tycker det är väldigt underligt att socialtjänsten vägrar att ge mig ett skriftligt hyreskontrakt. Om jag berättar det för dig kommer du säkert att tycka det verkar ännu underligare, men du bör samtidigt förstå att det faktiskt ÄR SANT.

Det har med hemlöshetspolitiken att göra, att hålla kvar hemlösa i hemlöshet på härbärgen år efter år utan att ge dem hjälp. På härbärgen blir hemlösa fråntagna alla sina rättigheter och får inget kontrakt på sitt boende och har ingen talan överhuvudtaget. Socialtjänsten arbetar på politikernas order och instruktioner och saknar respekt för hemlösas rättigheter.

Även om jag har betalt hyra för en hel vecka kan socialtjänsten få för sig att vräka mig för att det påstås t ex luktar hasch på rummet, eller något, före hyrestidens utgång. Om jag vägrar ringer dom till polisen för att avhysa mig, men om jag då har ett skriftligt hyreskontrakt kan jag stå i dörröppningen och mota Olle i grind med det.

Det är DET som är hemlösa människors stora problem - att få ett kontrakt på sitt boende.
Citera
2015-02-17, 00:55
Bannlyst
Jag tror inte att frågan har fått någon rättslig prövning - därför att då hade det ju funnits tydliga svar.

Begreppet "härbärge" är oklart och jag undrar om det ens är en juridisk term?

Det verkar inte finnas någon på Flashback som kan hjälpa mig att reda ut detta och då finns det bara ett sätt att ta reda på det - att låta Hyresnämnden avgöra frågan i en rättslig process.

Vad tycker ni? Är det en bra idé?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in