Citat:
Det beror nog på VAD man menar med ett akutboende. Mitt boendebehov är akut och då kommer jag in på ett härbärge, men rummet som jag får bo i är inte gratis för mig eftersom jag har inkomster och är inte berättigad till bistånd. Jag måste betala för mitt boende, och det gör väl mig till en betalande hyresgäst och då råder det väl ett hyresförhållande, och då är det ju hyreslagen som gäller?
Om jag då begär det skall ett skriftligt hyresavtal upprättas, enligt §2 i hyreslagen.
Men det innebär ju inte att jag får ett hyresavtal med samma rättigheter som om det hade varit en lägenhet, där hyresavtalet förnyas automatiskt t ex varje månad, och jag får besittningsrätt, och det finns uppsägningstider, mm. Det är INTE ett sådant hyreskontrakt jag avser, som ger mig rättigheter utöver att jag mot betalning får rätt att bo i rummet under en viss tid under vissa hyresvillkor, ungefär som om jag bodde på ett vandrarhotell.
Varför skulle jag inte ha rätt till ett sådant dokument? Det vore högst rimligt tycker jag.
Det är lustigt att du säger det, att det finns uppenbara problem i att slänga ut folk på grund av obetald hyra från ett "akut boende för hemlösa". Men jag kan försäkra dig om att Socialtjänsten inte ser de problemen, utan de kan kasta ut folk pga blotta misstankar om något, även om man har betalt hyra.
Det är därför jag vill ha ett skriftligt hyreskontrakt på mitt boende, annars har jag inga rättigheter alls och kan bli utslängd hur som helst.
Varför skulle socialtjänsten rimligen vägra mig ett lagligt hyreskontrakt?
Om jag då begär det skall ett skriftligt hyresavtal upprättas, enligt §2 i hyreslagen.
Men det innebär ju inte att jag får ett hyresavtal med samma rättigheter som om det hade varit en lägenhet, där hyresavtalet förnyas automatiskt t ex varje månad, och jag får besittningsrätt, och det finns uppsägningstider, mm. Det är INTE ett sådant hyreskontrakt jag avser, som ger mig rättigheter utöver att jag mot betalning får rätt att bo i rummet under en viss tid under vissa hyresvillkor, ungefär som om jag bodde på ett vandrarhotell.
Varför skulle jag inte ha rätt till ett sådant dokument? Det vore högst rimligt tycker jag.
Det är lustigt att du säger det, att det finns uppenbara problem i att slänga ut folk på grund av obetald hyra från ett "akut boende för hemlösa". Men jag kan försäkra dig om att Socialtjänsten inte ser de problemen, utan de kan kasta ut folk pga blotta misstankar om något, även om man har betalt hyra.
Det är därför jag vill ha ett skriftligt hyreskontrakt på mitt boende, annars har jag inga rättigheter alls och kan bli utslängd hur som helst.
Varför skulle socialtjänsten rimligen vägra mig ett lagligt hyreskontrakt?
Varför behöver du ett hyreskontrakt? Och varför räcker inte ett kvitto? Jag förstår att du vill ha det, men samtidigt tror jag inte att det kan lämnas till dig i den formen av boende tyvärr.
Du kan inte tro att du ska få ett hyreskontrakt utan att sen omfattas av besittningsskydd eller uppsägningstid. Då är ju ditt hyreskontrakt enbart en värdelös bluff som inte är att betrakta som ett hyreskontrakt alls. En hyresvärd får nämligen inte upprätta ett sånt hyreskontrakt som du verkar vilja ha? Det hade brutit mot hyreslagen att hyra ut under sådana villkor. Hyresvärden hade helt enkelt gjort fel som gav dig ett hyresavtal utan dom fördelarna.