Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-13, 13:38
  #1
Medlem
Knullkungens avatar
http://www.medievarlden.se/skrik-int...-galler-nathat

"Skrik inte om lagändring när det gäller näthat

De som hotar eller hatar på nätet tar ofta skydd bakom argument om yttrandefrihet. Men ropa för den skull inte efter nya utredningar som ska titta efter brister i lagstiftningen.

Aftonbladets nya granskning om nättrollen, de som anonymt skriver hat och hot på Flashback, sätter fingret på en av vår tids svåraste avvägningar: rätten att publicera och yttrandefriheten. Aftonbladets chefredaktör Jan Helin ställer en mycket relevant fråga: är det viktigt för yttrandefriheten att få sprida rasism, hat och hot anonymt på nätet?"
Citera
2015-02-13, 16:29
  #2
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Jag citerar ur krönikan.
Citat:
Stopp! För det första: det är sällan rätt tidpunkt att diskutera skärpta lagar mitt under en hätsk debatt. För det andra: det finns redan en sådan utredning som går under namnet ”Ett modernt och starkt straffrättsligt skydd för den personliga integriteten” (Ju 2014:10). Jag är en av experterna i utredningen och det som utreds är just det som efterfrågas. Utredningen pågår för fullt med ett gediget utredningsmaterial som går igenom om lagstiftningen är tillräcklig när det gäller just denna form av hot, om lagstiftningen behövs kompletteras, hur polis och åklagare uttömmer de möjligheter som dagens lagstiftning ger och om språkbruket är begripligt hos dagens allmänhet.
AB & Co är ju helt klart ute efter att skaffa sig popularitetspoäng och fixa en gräddfil i åsiktskorridoren.

Intressant är dock att det fortfarande bara pratas om Flashback. Men man kanske tycker att feministerna och PK-maffian egentligen inte är nåt att bry sig om... Dvs att dessa grupper är mindre vetande och snart kommer att växa upp, till skillnad mot FB som har mer tyngd.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback