2015-02-14, 14:51
Medlem
KalleXLs avatar
Vad står i journalen?
Om det bevisats att läkarna planterat flera olika sorters stafylokocker i operationsåret efter hjärtklaffsbyte som renderade i att patienten tvingades bära en otymplig pump runt halsen i ett år. Först efter flera omoperationer där man skar bort allt infekterat material som ersattes med frisk vävnad blev patienten frisk. Läkarna vägrade erkänna att infektionerna planterats dit av dem genom otillräcklig rengöring av operationsområdet. Patienten vände sig till IVO där denne fick rätt.

Jag undrar därför. Finns detta slarvkapitel kvar i patientens journal eller raderade läkarna bort detta för att slippa pinsamma påminnelser längre fram och för att förhindra att andra läkare som läser journalen inte skall se detta.
Citera
2015-02-14, 23:11
Medlem
CureMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
Vad står i journalen?
Om det bevisats att läkarna planterat flera olika sorters stafylokocker i operationsåret efter hjärtklaffsbyte som renderade i att patienten tvingades bära en otymplig pump runt halsen i ett år. Först efter flera omoperationer där man skar bort allt infekterat material som ersattes med frisk vävnad blev patienten frisk. Läkarna vägrade erkänna att infektionerna planterats dit av dem genom otillräcklig rengöring av operationsområdet. Patienten vände sig till IVO där denne fick rätt.

Jag undrar därför. Finns detta slarvkapitel kvar i patientens journal eller raderade läkarna bort detta för att slippa pinsamma påminnelser längre fram och för att förhindra att andra läkare som läser journalen inte skall se detta.

Va? Vad har det här att göra med huruvida anhöriga kan läsa ens journal?
Citera
2015-02-15, 09:34
Medlem
KalleXLs avatar
Eftersom tråden handlar om journaler så tyckte jag att min fråga kunde få plats där också, så slapp jag göra ännu en tråd om journaler.

"Trådpoliser irriterar mer än de gör nytta"
Citera
2015-02-15, 12:56
Medlem
wh0res avatar
Eftersom detta var en lite annan fråga bryter jag ut den till en egen tråd för att undvika förvirring.

/Moderator
Citera
2015-02-15, 13:41
Medlem
GrumpyOldMans avatar
I de journalsystem jag känner till kan man inte radera en signerad anteckning, man kan däremot markera "föregående stycke" som ogiltigt och skriva in ny information, med motivering varför man ändrar texten. När detta sedan blir signerat kommer båda anteckningarna att vara synliga, den senaste anteckningen har då motiveringen varför man ska bortse från den första anteckningen.
Citera
2015-02-15, 13:53
När jag kvitterade ut min journal, så var det ett styck där det stod typ: Raderat av XXX. Så de måste nog skriva att något har tagits bort. Men man kan säkert fuska med det.
Citera
2015-02-15, 14:01
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrumpyOldMan
I de journalsystem jag känner till kan man inte radera en signerad anteckning, man kan däremot markera "föregående stycke" som ogiltigt och skriva in ny information, med motivering varför man ändrar texten. När detta sedan blir signerat kommer båda anteckningarna att vara synliga, den senaste anteckningen har då motiveringen varför man ska bortse från den första anteckningen.
Tack.
Jag kommer med en följdfråga. Jag trodde sjukjournaler bara tar upp allt som har med själva vården att göra och inte tvister om vem som gjorde/inte gjorde vad och att det är läkaren som signerar dagens journal som bestämmer vad som bör och inte bör stå i journalen. Han kan alltså för att komma i en bättre dager manipulera med vad som bör stå i journalen.

Apropå Journaler. Jag har också hört att sjukhusen har sina egna journaler som inte följer med patienten när denna läggs in på annat sjukhus.
Citera
2015-02-15, 14:30
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Patientjournaler innehåller symptombeskrivning, diagnos och behandling signerat av ansvarig läkare. Förmodanden, antaganden och överväganden står inte i journalen. Sådant diskuteras på ronder och konsultationer ( som ibland kan ske skriftligt via remiss).

Det är inte ovanligt att elektroniska journalsystem är inkompatibla med varandra (även inom samma landsting). Därför följer inte journalen alltid med patienten till annan vårdinstans. Man löser detta genom en epikris (en slutanteckning) och sammanfattning av det aktuella vårdtillfället och vidtagna åtgärder. Många gånger kan det också följa med en remiss där avsändaren ber om en slutanteckning från den mottagande enheten, när patienten är färdigbehandlad. Epikris och remiss följer sedan patienten till den nya vårdinrättningen.
Citera
2015-02-15, 15:44
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrumpyOldMan
Patientjournaler innehåller symptombeskrivning, diagnos och behandling signerat av ansvarig läkare. Förmodanden, antaganden och överväganden står inte i journalen. Sådant diskuteras på ronder och konsultationer ( som ibland kan ske skriftligt via remiss).

Det är inte ovanligt att elektroniska journalsystem är inkompatibla med varandra (även inom samma landsting). Därför följer inte journalen alltid med patienten till annan vårdinstans. Man löser detta genom en epikris (en slutanteckning) och sammanfattning av det aktuella vårdtillfället och vidtagna åtgärder. Många gånger kan det också följa med en remiss där avsändaren ber om en slutanteckning från den mottagande enheten, när patienten är färdigbehandlad. Epikris och remiss följer sedan patienten till den nya vårdinrättningen.

Tack för bra svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in