2015-02-17, 12:36
Medlem
Hej Kära medborgare!

Under en jobbvistelse i vårat kära liberala land Holland, så ponera att jag fått dessa fortkörningsböter ca 3 gånger om dagen i en månads tid av en fortkörningskamera utan blixt... jävla blixtlösa fanskap... böterna är uppe över 100tkr(!) och arbetsgivaren vill att JAG ska stå för detta? Fakturan har betalats av företaget men vill att jag ska jobba eller betala av denna skuld. Hur mycket rätt eller fel har jag i detta? Går det att få det jämkat i efterhand eller borde jag bara ta kontakt med en advokat direkt?

Tack FB
Citera
2015-02-17, 12:39
Medlem
raajtans avatar
Om det är du som har kört bilen så ska du betala för det. Det är inte företagets fel att du inte kan hålla hastigheten på vägarna.
Senast redigerad av raajtan 2015-02-17 kl. 12:42.
Citera
2015-02-17, 12:55
Medlem
kinesarsles avatar
Grundregeln är att du bara behöver betala om du har varit grovt oaktsam, vilket jag är rätt säker på att fortkörning räknas som.
Citera
2015-02-17, 14:23
Medlem
Hur funkar det i Holland?

Är det som i Sverige så kan du ju bara be företaget att låta bli att berätta vem som kört bilen.
Citera
2015-02-17, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Hur funkar det i Holland?

Är det som i Sverige så kan du ju bara be företaget att låta bli att berätta vem som kört bilen.

Jag är nästan säker på att i Holland så ligger böterna på bilen och inte föraren.
Citera
2015-02-17, 14:54
Medlem
cunthunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thai-massagen
Jag är nästan säker på att i Holland så ligger böterna på bilen och inte föraren.

Precis som i sverige. Hyr du en bil från Statoil blir statoil återbetlningsskyldiga och statoil kommer i sin tur att fakturera dig.
Citera
2015-02-17, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cunthunter
Precis som i sverige. Hyr du en bil från Statoil blir statoil återbetlningsskyldiga och statoil kommer i sin tur att fakturera dig.

Så är det väl ändå inte?

Trängselskatt och parkeringsböter kan jag förstå men fortkörningsböter?
Citera
2015-02-17, 15:19
Medlem
Citat:
Så är det väl ändå inte?

Trängselskatt och parkeringsböter kan jag förstå men fortkörningsböter?

Ok. men då funkar det säkert att säga att man inte vet vem som körde. Synd att ingen tänkte på det.

Hehe. 100t? HELVETE vad du måste kört. Det är för fan skyltat att det finns kontroller. Det räcker att köra 4km för fort men man får bara 30-40euro så som sagt helvete vad du måste kört.
Jävligt tungt att inte märka det förrän efter en månad, men du måste för fan fatta att du måste uppföra dig i ett främmande land.
Citera
2015-02-17, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Ok. men då funkar det säkert att säga att man inte vet vem som körde. Synd att ingen tänkte på det.

I Sverige funkar det så.

Vissa påstår att fortkörningsböter i utlandet behandlas som trängselskatt i Sverige.

Det verkar vara så också:

http://ec.europa.eu/transport/road_s...rcement_en.htm

Citat:
The Netherlands: 6 million speed offences recorded automatically
In the Netherlands two developments have been important for the use of speed cameras in the Netherlands: (1) A new administrative law in September 1990 which covers minor traffic offences and which stipulates that in cases involving registration of speed offences by radar, the party in whose name the vehicle is registered is liable and (2) the start of a central bureau of traffic enforcement in 1998 which co-ordinates regional enforcement projects and supervises the monitoring of speed behaviour.
Citera
2015-02-17, 16:39
Medlem
Citat:
I Sverige funkar det så.

Vissa påstår att fortkörningsböter i utlandet behandlas som trängselskatt i Sverige.

Det verkar vara så också:

http://ec.europa.eu/transport/road_s...rcement_en.htm

Så vitt jag vet så tar kameran i Sverige en bild på ditt ansikte. Vi får anta att det inte räcker att blåneka vilket var min poäng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in