2015-02-17, 14:48
Medlem
Jag och en vän hade ett litet företag med en hemsida för några år sedan. Som ett hobbyprojekt. Vi använde oss utav några bakgrundsbilder. Vi hittade dom på en webbsida där det stod att alla bilder var FRIA att använda. Nu har vi fått en stämning från en advokat i Tyskland som vill ha 1750 Euro. Problemet är bara att vi inte kommer ihåg vad den hemsidan med bakgrundsbilderna heter. Vi har inte råd att betala 17000kr just nu. Men det är bara spara ihop och sen betala då antar jag?
Senast redigerad av BOBemil 2015-02-17 kl. 14:51.
Citera
2015-02-17, 14:52
Medlem
cunthunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BOBemil
Jag och en vän hade ett litet företag med en hemsida. Som ett hobbyprojekt. Vi använde oss utav några bakgrundsbilder. Vi hittade dom på en webbsida där det stod att alla bilder var FRIA att använda. Nu har vi fått en stämning från en advokat i Tyskland som vill ha 1750 Euro. Problemet är bara att vi inte kommer ihåg vad den hemsidan med bakgrundsbilderna heter. Vi har inte råd att betala 17000kr just nu. Men det är bara spara ihop och sen betala då antar jag?

Det är ditt ansvar att ta reda på om en bild är skyddad eller ej.
Men hur länge hade ni bakgrunderna uppe samt kan du försöka att maila ägaren och be om att endera få vänta med betalningen tills ni har fått pengar, alt be om ursäkt för intrånget och säg att det var ett misstag som inte kommer ske igen.
Citera
2015-02-17, 15:08
Medlem
Okej det var tråkigt att höra. Då kommer jag inte använda en ända bild från internet i framtiden. Ja vi ska maila kontaktpersonen och be om ursäkt och berätta att vi var ett hobbyprojekt utan vinst. Förmodar att det inte ger oss någon fördel men värt ett testa.
Citera
2015-02-17, 16:27
Medlem
The.Swedes avatar
Hundra på att meddelandet är legit? Kanske någon som vill tjäna snabba pengar.
Citera
2015-02-17, 16:34
Medlem
Du kan tex be om en kopia på avtalet där det framgår att advokaten har rätt att företräda fotografen i fråga. Du kan be advokaten presentera bevis på att det är just den fotografen som tagit bilden i fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in