Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-22, 02:14
  #121
Medlem
AsburyPerks avatar
Det är mer bossigt att bara säga tilltalsnamn utan hej eller dylikt innan.

Tex "Göran, hur är läget?"

Eller om man skickar mail tex "Göran, hoppas din helg var trevlig. Blev du färdig med rapporten?".



Mvh
AsburyPerk
__________________
Senast redigerad av AsburyPerk 2015-02-22 kl. 02:20.
Citera
2022-12-05, 20:42
  #122
Medlem
PopsSuperKropps avatar
Inser att detta är en gammal tråd men ämnet har jag varit intresserad av länge.

Jag har noterat ett snarast omvänt beteende, nämligen att chefer snarast utelämnar "Hej" och bara använder förnamnet. Exempel:

Anders,
Vi behöver bla bla


Detta retar mig något enormt. Om personen mailar enbart mig, varför då skriva namnet så. Är det flera i en mailslinga så visst, men det är det oftast inte.

Jag tolkar det som någon typ av härskarteknik. Det kryper i alla fall i kroppen varje gång..


Har också börjat fundera på att svara på exakt samma sätt. Vad tror ni om det?
Citera
2022-12-05, 23:39
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PopsSuperKropp
Inser att detta är en gammal tråd men ämnet har jag varit intresserad av länge.

Jag har noterat ett snarast omvänt beteende, nämligen att chefer snarast utelämnar "Hej" och bara använder förnamnet. Exempel:

Anders,
Vi behöver bla bla


Detta retar mig något enormt. Om personen mailar enbart mig, varför då skriva namnet så. Är det flera i en mailslinga så visst, men det är det oftast inte.

Jag tolkar det som någon typ av härskarteknik. Det kryper i alla fall i kroppen varje gång..


Har också börjat fundera på att svara på exakt samma sätt. Vad tror ni om det?

Jag tror att ni helt enkelt gör en höna av en fjäder och letar mönster där det inte finns några. Hos oss är det en salig blandning av namn och inte namn. Alla har sina egna personliga sätt att skriva mail utan att det behöver betydande å speciellt. Vem skulle orka analysera vad avsändaren egentligen har för underliggande intentioner? Om det nu stör så himla mycket får man väl ta upp det med avsändaren?
Citera
2022-12-06, 13:55
  #124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arnold2k5
Nu gör ni nog en höna av en fjäder..

I USA verkar de dock vanligt med att man inleder mailen med adressantens namn endast
I stil med:

Arnold2k5,
Yadayadayada

Ja det är absolut mer pondus och otrevligt att bara säga

Namn,

Blabla bla

Namn
Citera
2022-12-06, 19:21
  #125
Medlem
PopsSuperKropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvilcrack
Jag tror att ni helt enkelt gör en höna av en fjäder och letar mönster där det inte finns några. Hos oss är det en salig blandning av namn och inte namn. Alla har sina egna personliga sätt att skriva mail utan att det behöver betydande å speciellt. Vem skulle orka analysera vad avsändaren egentligen har för underliggande intentioner? Om det nu stör så himla mycket får man väl ta upp det med avsändaren?


Så du tror inte jag får någon som helst reaktion om jag börjar svara chefer på samma sätt som de adresserar mig?


"Anders,
Kan du..."


"Bengt,
Ok."
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback