2015-02-17, 22:43
Medlem
Hej jag är på väg att hyra ut min bostadsrätt då jag ej kan nyttja den, jag har lagt ut den på diverse uthyrningssidor och fått en hel del mail ifrån intressenter.

Jag har ingen som helst erfarenhet om hur man granskar en lämplig hyresgäst och skulle vilja be om råd och tips för att göra detta på ett så bra sätt som möjligt då jag investerat en hel del pengar på lägenheten och avser att bo där i framtiden.

Det är ungefär lika stor andel privatpersoner och företag som hört av sig och samtliga har skrivit väldigt välformulerade brev och presenterat sig själva samt lämnat organisationsnummer osv.

Min plan är att i veckan granska intressenterna och omgående hyra ut bostaden då jag betalar för två idag vilket min ekonomi inte klarar av, om nån varit i samma situation som mig så skulle jag vara väldigt tacksam för hur själva granskningen gick till.

Till det juridiska har jag hört att kontraktet köper man i bokhandeln men jag har begärt en deposition på 15 000:- detta kanske man kan skriva in i den befintliga mallen? . Tanken är att hyra ut i ca två år och jag har läst att besittningsskyddet inte existerar längre på bostadsrätter stämmer detta eller bör man skriva in det också?

Inventarielista kommer upprättas då mina möbler kommer vara kvar i lgh samt fotografering kommer ske så att enklare visa hur den var på tillträdesdagen. Om skador uppståt under tiden hyresgästen nyttjat lägenheten räcker bildbevis då eller måste det gå till på annat viss.

Tanken är att hyra ut på tillsvidare där man kan säga upp hyresgästen med tre månaders uppsägningstid om hyresgästen missköter sig. Kan man tvångs vräka en hyresgäst omgående om styrelsen får in klagomål på hyresgästen?

Många frågor och väldigt liten kunskap i detta ämne men ack så viktig då jag kämpat hårt för att ha köpt min lägenhet, tackar det ödmjukaste på förhand för tips och råd
Citera
2015-02-17, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leifgp
Hej jag är på väg att hyra ut min bostadsrätt då jag ej kan nyttja den, jag har lagt ut den på diverse uthyrningssidor och fått en hel del mail ifrån intressenter.

Jag har ingen som helst erfarenhet om hur man granskar en lämplig hyresgäst och skulle vilja be om råd och tips för att göra detta på ett så bra sätt som möjligt då jag investerat en hel del pengar på lägenheten och avser att bo där i framtiden.

Som du även nämnde så har företag kontakt dig och vill hyra den..Jag hade hyrt ut till dom.
I snitt så skapar dom mindre trubbel och stannar längre.
Citera
2015-02-18, 08:39
Medlem
Har du OK för uthyrning från föreningens styrelse?
Om ej kan det bli problems....

/T
Citera
2015-02-18, 11:29
Medlem
Tillstånd ifrån föreningen är klart, det som återstår är att granska ca 30 ansökningar med ca hälften företag och hälften privatpersoner.. Jag har aldrig tidigare granskat någon ekonomiskt så därför ber jag om råd eller tips, det enda jag kan tänka på rent generellt är ett UC utdrag och gå på känsla men man vill gärna inte chansa när det handlar om ett så stort värde för mig.

Med vänlig hälsning
Citera
2015-02-18, 11:53
Medlem
KalleXLs avatar
Du har vidtagit alla försiktighetsåtgärder man kan önska.
Bostadsrätt.
Tillstånd från föreningen.
Inskrivet i kontraktet att den hyrs på ett (Tills vidare kontrakt) där du kan vräka hyresgästen efter 3 månader.
Hyran betalas alltid i förskott. Begär deposit på 3 månader.

Med ägd bostad slipper du reglerna som man kan åberopa med hyreslägenheter, att den som bäst behöver lägenheten får den, exempelvis att du är singel och den som hyr bostaden är en kvinna som helt plötsligt blivit med barn. Det skall självklart inte du behöva lida för, men så sjuka är reglerna.
Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in