2015-02-18, 21:27
Medlem
us-lovers avatar
Osäker var jag ska regga den här tråden..
Är sjukskriven sedan 4 mån och jag undrar hur detta påverkar tjänstebilen? Har aldrig varit intresserad och tycker det mesta med lagar är grekiska... Hur påverkar det min ekonomi? ska man lämna in den? Ngn som har erfarenhet eller vet?
Citera
2015-02-18, 21:31
Medlem
lemonzhellos avatar
Om man blir långvarigt sjuk och inte kan använda sin förmånsbil kan förmånsvärdet justeras. Förutsättningen är dock att sjukskrivningen varat mer än tre månader. Förmånsvärdet för året kan då justeras med 1/9 per hel kalendermånad som man inte kunnat använda bilen. Det innebär alltså högst nio månaders nedsättning under ett kalenderår.

Behöver du bilen och kan använda den trots din sjukdom så behåll den. Om du får för företaget. Det värde du får skatta för lär ju vara lägre än vad det hade kostat dig att äga motsvarande bil.
Senast redigerad av lemonzhello 2015-02-18 kl. 21:33.
Citera
2015-02-18, 21:46
Medlem
us-lovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Om man blir långvarigt sjuk och inte kan använda sin förmånsbil kan förmånsvärdet justeras. Förutsättningen är dock att sjukskrivningen varat mer än tre månader. Förmånsvärdet för året kan då justeras med 1/9 per hel kalendermånad som man inte kunnat använda bilen. Det innebär alltså högst nio månaders nedsättning under ett kalenderår.

Gillar din bild!
Tack - måste jag göra ngt aktivt isf? meddela HR/löneavdelningen typ?
Jag får behålla bilen, behöver den inte men det är ju bekvämt eftersom jag alltid haft bil. Hörde ngnstans att det byggs upp en skuld som jag måste betala tillbaka när jag är tillbax!?
Citera
2015-02-18, 22:10
Medlem
lemonzhellos avatar
Stämmer. Du får ju varje månad en förmån, som det inte kan dras skatt på. Det bästa är väl därför att jämka, så att försäkringskassan (eller var du nu får pengar ifrån under sjukskrivningen) varje månad drar lite mer i skatt, så slipper du skatteskulden. Sen kan det enskilda företaget ju ha egna regler, du kanske till och med betalar av din nettolön till företaget för nöjet att ha bilen, och då uppkommer ju en skuld som regleras när du väl får lön igen, om företaget går med på det. Så har jag det. När jag är föräldraledig uppkommer varje månad en skuld på 1500 spänn, förutom skatten då. Jag måste nämligen betala betala 1500 varje månad för att få ha en förmånsbil. Skatteskulden blir visserligen lägre, eftersom förmånsvärdet minskar med vad man betalar av sin nettolön.

Vill du lämna tillbaka den måste du nog meddela företaget, tror däremot inte att du behöver göra något om du behåller den.

Visst är han bisarrt skön på ett nästan ondskefullt sätt när han är glad, den gode Anders Borg?
Bilden passar extra bra nu när han sätter på Dominika P...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in