Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-04-29, 23:13
  #13
Medlem
omxtraders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wumtata
Nej, min lilla vän. Jag jobbar med fastigheter. Och som du säkert lagt märke till går den branschen som tåget, vilket texten i ts jag citerat så korrekt beskriver. Och det bästa av allt är att karusellen fylls på med drygt hundratusen helt nya bostadssökande varje år, samtidigt som det nästan inte byggs något nytt. Rena guldåldern, shalalalalaaa ...

"jag jobbar med fastigheter " Jo det brukar heta så när man driver en kamping i Borlänge!

Lycka till med affärerna!
Citera
2015-04-30, 00:37
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omxtrader
"jag jobbar med fastigheter " Jo det brukar heta så när man driver en kamping i Borlänge!

Lycka till med affärerna!


Lilla vän. Till och med den före detta skivdirektören Bert Karlsson tjänar grovt med pengar inom fastighetsbranschen. Och med tanke på att över en halv miljon helt nya människor kommer till Sverige de närmaste åren kommer även han tjäna en rejäl hacka på det.

Kolla ingressen - där serveras allt på guldfat:

🔴 Stora vinnare: husägare, bostadsrättsinnehavare, företagare.
🔴 Förlorare: bostadssökande, hyresrättsinnehavare, arbetssökande, arbetstagare.


Säg mig, min kära vän. Vad gillar du den analysen?
Citera
2015-04-30, 01:51
  #15
Medlem
omxtraders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wumtata
Lilla vän. Till och med den före detta skivdirektören Bert Karlsson tjänar grovt med pengar inom fastighetsbranschen. Och med tanke på att över en halv miljon helt nya människor kommer till Sverige de närmaste åren kommer även han tjäna en rejäl hacka på det.

Kolla ingressen - där serveras allt på guldfat:

? Stora vinnare: husägare, bostadsrättsinnehavare, företagare.
? Förlorare: bostadssökande, hyresrättsinnehavare, arbetssökande, arbetstagare.


Säg mig, min kära vän. Vad gillar du den analysen?

Att din analys är ganska ganska intetsägande!

Sköt om dig nu och lycka till med campingen!
Citera
2015-04-30, 02:39
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omxtrader

Att din analys är ganska ganska intetsägande!

Sköt om dig nu och lycka till med campingen!



Analysen härstammar från trådstarten. Kom nu inte och säg att sandsvensken som startat den här tråden utgått ifrån helt felaktiga grunder:

Citat:
Ursprungligen postat av T4bsvzxq9
Det verkar vara få i detta land som är införstådda med dagens rekordstora asylinvandrings effekter på ekonomin. Påståenden som "de tar våra jobb" eller "asylinvandringen gör Sverige rikt" förekommer inte sällan. En kompis till mig har gjort en liten snabbanalys av det hela.

Den första effekten som alla redan förstår är att asylinvandring ökar befolkningen i landet. Inga konstigheter med detta.

Den andra effekten är att de statliga utbetalningar måste öka. Asylinvandrarna behöver försörjning när de är nyanlända.

Ovanstående utökade utbetalning går att se som en finanspolitisk stimulans av ekonomin. Konsumtionen kommer att öka, utöver alla ekonomisk aktivitet som redan finns, kommer asylinvandrarna att köpa kläder, möbler och mat. Efterfrågan eldas på och ekonomimotorn ökar på varvtalen. Företagen får ökade intäkter av den ökade konsumtionen och börjar expandera, anställa människor. Det totala antalet arbeten ökar.

Konkurrensen om jobben ökar. Asylinvandrarna kommer från låglöneländer och är villiga att arbeta för lägre löner eller sämre villkor än svenskarna. Samtidigt är inte proportionen skapade arabeten:antalet flyktingar, 1:1. Antalet arbeten som skapas är färre än antalet asylinvandrare. Detta gör att antalet sökande till varje arbete ökar och löneökningarna i samhället kommer att bli lidande.Det drabbar alltså alla arbetstagare privatekonomiskt, men gynnar alla företagen.

Bostäderna. Nu har det gått en tid sen asylinvandrarna kom till landet och vill naturligtvis ha bostäder. Efterfrågan på bostäder ökar kraftigt och bostadsbrist uppstår eller förvärras. Motåtgärder krävs om en vill komma tillrätta med detta. Staten måste få företagen att bygga mer, den enda kraftfulla, snabba åtgärden, är att subventionera byggandet av bostäder och försämra hälso- och miljöregler kring bostadsbyggande.

Den ökade efterfrågan på bostäder driver upp priset på bostäder. Alla husägare och bostadsrättsinnehavare tjänar ekonomiskt på detta. Alla som har hyresrätt eller söker bostad, framförallt de unga, förlorar på detta.

Behovet av all typ av service ökar. Välfärdskonsumtionen ökar, behovet av fängelseplatser, polis, brandkår, ordningsvakter, skolplatser, ambulans, psykologer, läkare, undersköterskor, hembiträden, allt detta ökar. Detta är precis som jag har nämnt ovan en positiv effekt på det totala antalet arbeten. Kostnaderna ökar dock för de som tillhandahåller dessa tjänster.

För att summera kommer asylinvandring från ett land med lägre ekonomisk standard, lägre nivå av utbildning, att ha flera effekter på samhällsekonomin, där storleken på dessa effekter är beroende av storleken på invandringen. Antalet arbeten ökar, antalet arbetslösa ökar, arbetslösheten som andel av befolkningen ökar, antalet sysselsatta ökar, sysselsättningsgraden minskar, löneökningarna minskar, bostadsbristen ökar, behovet av samhällsservice ökar, statens utgifter ökar och budgetbalanser blir försämrad.

Stora vinnare: husägare, bostadsrättsinnehavare, företagare.
Förlorare: bostadssökande, hyresrättsinnehavare, arbetssökande, arbetstagare.


Det intressanta om vi tittar på vinnarna så rör det sig ofta om välställda medelålders personer. Som inte sällan röstar på Moderaterna. Om vi tittar på förlorarna så är det inte sällan ungdomar och personer med arbetarbakgrund. Men gränsen förlorare/vinnare går någonstans i medelklassen. Lägre medelklassen kommer att vara förlorare, övre medelklass kommer att vara vinnare.

Detta är intressant av flera skäl. Moderaternas omsvängning i invandringspolitiken på tidigt 1990-tal, från att ha varit emot ökad invandring, till att nu vara väldigt positiva. Men också för att det oftast är personer av arbetarbakgrund som röstar på SD.

Om vi tittar på gruppen av vinnare och gruppen av förlorare, kan det vara skäl till Moderaternas omsvängning i frågan? Många av deras väljare och framförallt många av deras politiker gör ju privatekonomiska vinster av en stor asylinvandring. Svenskt Näringsliv propagerar väldigt mycket för ökad invandring, vilket också är rimligt eftersom gruppen företagare är stora vinnare. Hur kommer det sig att ingen analys av asylinvandringens samhällsekonomiska effekter har presenterats i media?
Citera
2015-05-02, 03:51
  #17
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wumtata
Precis som jag berättat för dig tidigare framgår det av citatet (med ursprung i ts) i mitt tidigare inlägg. "Stora vinnare: husägare, bostadsrättsinnehavare, företagare. Förlorare: bostadssökande, hyresrättsinnehavare, arbetssökande, arbetstagare."

Du vill ha ett hållbart argument? Bara för att jag gillar dig ska du få ta del av mitt allra bästa argument i just det här specifika sammanhanget: Jag tjänar på det. 55555

Du resonerar som en person som försöker slippa frysa genom att kissa på sig. Du "tjänar" på det i början, men både du och samhället i stort, förlorar på det i längden.
Citera
2015-05-02, 10:30
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Du resonerar som en person som försöker slippa frysa genom att kissa på sig. Du "tjänar" på det i början, men både du och samhället i stort, förlorar på det i längden.

Du så här ligger det till för min del. Jag har mitt hem på tre platser på jorden, fördelat på två olika kontinenter. Det betyder att jag kan fritt disponera över var jag lägger min huvudsakliga verksamhet. Det som styr mitt handlande är den ekonomiska utdelningen min verksamhet genererar. Jag är global, jag är fri och öppna gränser är det absolut bästa jag vet.





Här en röst från Ghana i en annan tråd ...

Citat:
Ursprungligen postat av Ghana

Ja, vi har förstått att du tycker det är förträffligt med möjligheten att kunna bygga dig en egen bajshydda i Kalahariöknen eller öppna en bingohall i Phnom Penh.


... så sant!
__________________
Senast redigerad av Wumtata 2015-05-02 kl. 10:42.
Citera
2015-05-02, 21:26
  #19
Medlem
nins avatar
Jag bryr mig inte ett dugg om vad du pysslar med. Tråden handlade om effekterna på samhällsekonomin, inte för din personliga ekonomi.
Citera
2015-05-02, 23:21
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Jag bryr mig inte ett dugg om vad du pysslar med. Tråden handlade om effekterna på samhällsekonomin, inte för din personliga ekonomi.

Nej, det stämmer ju inte. Du skrev att jag skulle tappa på det. Och jag har svarat dig att din profetia om mig och min ekonomi är inkorrekt eftersom du utgår ifrån fullständigt felaktiga grunder. Ditt handikapp är att du är för stängda gränser. Ödets ironi är att ditt handikapp är min absoluta styrka.

För övrigt är jag en del av samhället och därmed handlar tråden givetvis även om mig 💲💲💲💲💲

Citat:
Ursprungligen postat av nin
Du resonerar som en person som försöker slippa frysa genom att kissa på sig. "tjänar" på det i början, men både du och samhället i stort, förlorar på det i längden.
Citera
2015-05-03, 15:12
  #21
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wumtata
Nej, det stämmer ju inte. Du skrev att jag skulle tappa på det. Och jag har svarat dig att din profetia om mig och min ekonomi är inkorrekt eftersom du utgår ifrån fullständigt felaktiga grunder. Ditt handikapp är att du är för stängda gränser. Ödets ironi är att ditt handikapp är min absoluta styrka.

För övrigt är jag en del av samhället och därmed handlar tråden givetvis även om mig 💲💲💲💲💲
Du verkar vara en svamlande idiot. Jag förespråkar inte stängda gränser, det är något du drömt ihop. I en annan tråd så ansåg du att man inte borde godta höjda skatter och samtidigt sitter du i denna tråden och förespråkar en politik som ger högre skatter.

Nej, jag har vettigare saker för mig, adjö.
Citera
2015-05-03, 15:44
  #22
Medlem
Om man tar avstamp i nationekonomin och dessa troetta och slitna teorier sa kan det fungera...rent teoretiskt och det ar sa myter oftast skapas. Laeser man DN sa fungerar allt som det aer planerat men om man anvaender sin hjaerna och har lite mer kunskap aen nationalekonomi och inte planerar karriaer inom offentlig sektor sa ser man en annan bild och ett annat slutscenario. Man behover egentligen ingen bildning alls bara en formaga att kunna observera och dra slutsatser.


Citat:
Ursprungligen postat av T4bsvzxq9
Det verkar vara få i detta land som är införstådda med dagens rekordstora asylinvandrings effekter på ekonomin. Påståenden som "de tar våra jobb" eller "asylinvandringen gör Sverige rikt" förekommer inte sällan. En kompis till mig har gjort en liten snabbanalys av det hela.

Den första effekten som alla redan förstår är att asylinvandring ökar befolkningen i landet. Inga konstigheter med detta.

Den andra effekten är att de statliga utbetalningar måste öka. Asylinvandrarna behöver försörjning när de är nyanlända.

Ovanstående utökade utbetalning går att se som en finanspolitisk stimulans av ekonomin. Konsumtionen kommer att öka, utöver alla ekonomisk aktivitet som redan finns, kommer asylinvandrarna att köpa kläder, möbler och mat. Efterfrågan eldas på och ekonomimotorn ökar på varvtalen. Företagen får ökade intäkter av den ökade konsumtionen och börjar expandera, anställa människor. Det totala antalet arbeten ökar.

Konkurrensen om jobben ökar. Asylinvandrarna kommer från låglöneländer och är villiga att arbeta för lägre löner eller sämre villkor än svenskarna. Samtidigt är inte proportionen skapade arabeten:antalet flyktingar, 1:1. Antalet arbeten som skapas är färre än antalet asylinvandrare. Detta gör att antalet sökande till varje arbete ökar och löneökningarna i samhället kommer att bli lidande.Det drabbar alltså alla arbetstagare privatekonomiskt, men gynnar alla företagen.

Bostäderna. Nu har det gått en tid sen asylinvandrarna kom till landet och vill naturligtvis ha bostäder. Efterfrågan på bostäder ökar kraftigt och bostadsbrist uppstår eller förvärras. Motåtgärder krävs om en vill komma tillrätta med detta. Staten måste få företagen att bygga mer, den enda kraftfulla, snabba åtgärden, är att subventionera byggandet av bostäder och försämra hälso- och miljöregler kring bostadsbyggande.

Den ökade efterfrågan på bostäder driver upp priset på bostäder. Alla husägare och bostadsrättsinnehavare tjänar ekonomiskt på detta. Alla som har hyresrätt eller söker bostad, framförallt de unga, förlorar på detta.

Behovet av all typ av service ökar. Välfärdskonsumtionen ökar, behovet av fängelseplatser, polis, brandkår, ordningsvakter, skolplatser, ambulans, psykologer, läkare, undersköterskor, hembiträden, allt detta ökar. Detta är precis som jag har nämnt ovan en positiv effekt på det totala antalet arbeten. Kostnaderna ökar dock för de som tillhandahåller dessa tjänster.

För att summera kommer asylinvandring från ett land med lägre ekonomisk standard, lägre nivå av utbildning, att ha flera effekter på samhällsekonomin, där storleken på dessa effekter är beroende av storleken på invandringen. Antalet arbeten ökar, antalet arbetslösa ökar, arbetslösheten som andel av befolkningen ökar, antalet sysselsatta ökar, sysselsättningsgraden minskar, löneökningarna minskar, bostadsbristen ökar, behovet av samhällsservice ökar, statens utgifter ökar och budgetbalanser blir försämrad.

Stora vinnare: husägare, bostadsrättsinnehavare, företagare.
Förlorare: bostadssökande, hyresrättsinnehavare, arbetssökande, arbetstagare.

Det intressanta om vi tittar på vinnarna så rör det sig ofta om välställda medelålders personer. Som inte sällan röstar på Moderaterna. Om vi tittar på förlorarna så är det inte sällan ungdomar och personer med arbetarbakgrund. Men gränsen förlorare/vinnare går någonstans i medelklassen. Lägre medelklassen kommer att vara förlorare, övre medelklass kommer att vara vinnare.

Detta är intressant av flera skäl. Moderaternas omsvängning i invandringspolitiken på tidigt 1990-tal, från att ha varit emot ökad invandring, till att nu vara väldigt positiva. Men också för att det oftast är personer av arbetarbakgrund som röstar på SD.

Om vi tittar på gruppen av vinnare och gruppen av förlorare, kan det vara skäl till Moderaternas omsvängning i frågan? Många av deras väljare och framförallt många av deras politiker gör ju privatekonomiska vinster av en stor asylinvandring. Svenskt Näringsliv propagerar väldigt mycket för ökad invandring, vilket också är rimligt eftersom gruppen företagare är stora vinnare. Hur kommer det sig att ingen analys av asylinvandringens samhällsekonomiska effekter har presenterats i media?
Citera
2015-05-03, 22:23
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Jag förespråkar inte stängda gränser, det är något du drömt ihop.

Säg inte​ att jag förväxlat dig med en av de mest inbitna nationalisterna här på Flashback. Är det fler än du som har den där avataren? I så fall ber jag så hemskt mycket om ursäkt, min kära vän.
Citera
2015-05-16, 09:58
  #24
Medlem
Långsiktigt är det naturigtvis inte hållbart eftersom det är att likna vid ett pyramidspel.
Samhällseffekterna kommer så småningom bli så kännbara att till och med äckliga egoister som sätter sin egen ekonomi föra landets välfärd drabbas.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback