Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-03-07, 10:52
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Delar från artikel i Bohusläningen tisdagen den 28 januari 1975 sidan 11.

"Ännu inga spår efter Kenneth."

"En spaningspatrull från kungälvspolisen letade under måndagen igenom terrängen kring hemmet men måste efter spaningarnas slut på eftermiddagen konstatera att man står på samma fläck som vid anmälan på fredagen."

"Polisen uppger att ingenting framkommit som tyder på att 16-åringen fallit offer för någon brottsling. Han kan ju dock ändå ha farit illa, eftersom de senaste nätterna, inte minst den natt han försvann, varit kalla och blåsiga.

Föräldrarna har inte kunnat räkna ut vad Kenneth hade på sig när han försvann. Inga av de plagg han vanligast bar är borta, inga jackor eller andra ytterplagg saknas."

Vad kan han ha haft på sig då han gick ut? Kläder måste han ju haft på sig för han kan ju inte gått ut i bara kalsongerna. Kan han ha tagit en jacka tillhörande sin äldre bror eller far?

En annan sak som tyvärr inte tas upp i artiklarna är fotbeklädnaden. Vad hade han på sig på fötterna?

Snyggt grävt!

Om han inte hade några kläder på sig så stärker det min teori om sömngång. Det händer att sömngångare klär på sig, men det är inte särskilt vanligt. Däremot är det vanligare att de utför enklare handlingar, typ tänder lampor. Fast det bekymrar mig lite att Kenneth också bör ha släckt efter sig. Å andra sidan kan han ha klivit upp ur sängen, tänt lampan och sedan vandrat runt en stund i sovrummet (vilket är ett vanligt beteende) för att sedan släcka och lämna det. Nu vill jag förstås inte köra fast i den här teorin på ett så tidigt stadium. Om det framkommer fakta som tyder på att något annat har hänt är jag beredd att skifta fokus.

Det blåste rejält den natten vilket måste ha orsakat en hel del störande ljud i sovrummet. Tydligen ska störande, yttre ljud öka risken för sömngång. Forskare testade störande ljud på en grupp sömngångare och en kontrollgrupp som inte led av sömngång. Sömngångarna uppvisade ett oroligt beteende medan kontrollgruppen lugnt sov vidare.

Hittade en artikel om annan 16-åring som kunde ha varit död nu:

http://www.expressen.se/gt/somnganga...log-i-huvudet/

Citat:
En 16-årig kille ramlade ut från en balkong på andra våningen från en lägenhet där han bor.

Anledning: Han gick i sömnen.

Pojken skadade huvudet och slog sönder tänder.
Senast redigerad av ReedMe 2015-03-07 kl. 11:24.
Citera
2015-03-07, 11:22
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SentOmsider
Ännu ett intressant fall, Skara. Och att han slutat sina få levnadsdagar i havet är nog ganska troligt, med tanke på var detta hände. Men jag blir alltid misstänksam när föräldrar berättar hur skötsamma deras barn är. Inte så att de - jag är själv förälder! - ljuger, utan bara att det är saker man aldrig får reda på som förälder. Jag vet en familj som hade världens skötsammaste kille, 16 år, och som till sin förvåning fick se två polisbilar utanför huset en dag... Rån, inbrott + något till.
Så vad kan man tänka sig. Att han varit ute på natten och gjort inbrott, blivit påkommen och ihjälslagen? Att han gjort inbrott några dagar tidigare, nu skulle avyttra saker till en hälare? Och de kom inte överens? Knark?
Om polisen gjorde sitt jobb vid försvinnandet så borde de ha gått igenom hans rum, eventuella andra platser han hade tillgång till för att söka ledtrådar. Men som sagt, ibland är det nog så att föräldrar är de sista på jorden som får reda på vad deras skötsamma ungdomar sysslar med.
Några tankar bara om detta mystiska försvinnande.

Du tror inte att det skulle ha kommit fram? Även om föräldrarna inte visste något så borde säkert nån kompis ha gjort antydningar till polisen. Sedan skulle väl rännandet ute på nätterna ha påverkat närvaron i skolan, och polisen pratade säkert med hans lärare.

Skulle vara trevligt om nån som kände Kenneth kunde skriva i tråden och berätta hur han skötte skolan. Det skrivs att han var något skoltrött. Det kan ju tyda på att han inte alltid gick dit.
Citera
2015-03-07, 13:15
Medlem
SentOmsiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Snyggt grävt!

Om han inte hade några kläder på sig så stärker det min teori om sömngång. Det händer att sömngångare klär på sig, men det är inte särskilt vanligt. Däremot är det vanligare att de utför enklare handlingar, typ tänder lampor. Fast det bekymrar mig lite att Kenneth också bör ha släckt efter sig. Å andra sidan kan han ha klivit upp ur sängen, tänt lampan och sedan vandrat runt en stund i sovrummet (vilket är ett vanligt beteende) för att sedan släcka och lämna det. Nu vill jag förstås inte köra fast i den här teorin på ett så tidigt stadium. Om det framkommer fakta som tyder på att något annat har hänt är jag beredd att skifta fokus.

Du har helt rätt, ReedMe. Mina spekulationer var bara för att visa på en möjlighet, men någon borde veta något om det. Sedan är det ju alltid fråga om detta något nått fram till polisen. Och hur mycket polisen sökte spår i hemmet, skolan etc. Att de inte kunde finna saknade kläder kan ju tyda på att han hade andra kläder till "nattarbetet", kläder som ingen skulle känna till.
Citera
2015-03-07, 16:47
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ägde Kenneth en moped?

Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Snyggt grävt!

Det blåste rejält den natten vilket måste ha orsakat en hel del störande ljud i sovrummet. Tydligen ska störande, yttre ljud öka risken för sömngång. Forskare testade störande ljud på en grupp sömngångare och en kontrollgrupp som inte led av sömngång. Sömngångarna uppvisade ett oroligt beteende medan kontrollgruppen lugnt sov vidare.

Hittade en artikel om annan 16-åring som kunde ha varit död nu:

http://www.expressen.se/gt/somnganga...log-i-huvudet/

Tack för din uppskattning!

Med stor sannolikhet så var det släckt i sonens rum när fadern steg in där kl. 06.00.

Naturligtvis är sömngångarteorin fullt möjlig. Tyvärr vet vi inte om den försvunne hade en historia av att kunna gå i sömnen.

Problemet med hans försvinnande var att polisen redan från första stund körde fast. Det verkar inte ha framkommit någonting alls - förutom att Kenneth hade försvunnit!

Har tänkt på en annan sak. Troligtvis hade han moped. Det hade ju de allra flesta ungdomar under första halvan av 1970-talet. Åtminstone de som bodde på landet.

I artikeln i GT den 27/1 så återfinns ett foto på Kenneth med den underliggande texten "Kamratens sista bild". Fotot verkar ha varit tagit under sommaren/hösten 1974. På vänster sida om Kenneth syns en moped. Märket kan ev. vara en Puch Dakota som var mycket populära på den här tiden.

Vad som inte framkommer någonstans är om Kenneth ägde en moped och om denna i s f fanns kvar i hemmet? Hade hans moped varit försvunnen så hade detta troligtvis omnämnts i artiklarna.

I samma artikel står det också följande: "Grannarna såg att det lyste i Kenneths rum på morgonen. Nu hänger bara finkläderna kvar i garderoben!"
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-03-07 kl. 17:04.
Citera
2015-03-07, 16:59
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Polisen har alltså i dagens läge ingenting att gå efter."

Artikel från Bohusläningen onsdagen den 29 januari 1975, sidan 9. Stycken från artikeln medtages och anges ordagrant.

"Polisen förbryllad över försvinnandet."

"STENUNGSUND (Bohusläningen) Fallet med den försvunne 16-åringen Kenneth Hermansson i Hjälteby fortsätter att förbrylla kungälvspolisen trots spaningar och förhör med Kenneths lärare och skolkamrater har ingenting framkommit som kan ge någon klarhet i vart ynglingen har tagit vägen."

"Polisen har alltså i dagens läge ingenting att gå efter."

"Vi måste "kartlägga" grabben för att om möjligt få något tips om vad som kan ha föregått försvinnandet."

"Tips från allmänheten har hittills varit mycket sparsamma. Några heta tips har inte heller framkommit."
Citera
2015-03-07, 17:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Skulle ha stått i kiosken under lördagen den 25/1.

Citat:
Ursprungligen postat av SentOmsider
Du har helt rätt, ReedMe. Mina spekulationer var bara för att visa på en möjlighet, men någon borde veta något om det. Sedan är det ju alltid fråga om detta något nått fram till polisen. Och hur mycket polisen sökte spår i hemmet, skolan etc. Att de inte kunde finna saknade kläder kan ju tyda på att han hade andra kläder till "nattarbetet", kläder som ingen skulle känna till.

Naturligtvis är de flesta teorier mer eller mindre möjliga eftersom ingenting alls verkar ha framkommit. Kenneth försvann mitt i natten, klädd på okänt sätt och lämnade sin plånbok kvar på rummet innehållande 200 kr verkar mer eller mindre ha varit det polisen hade att gå efter.

Omdömet om den försvunne 16-årigen verkar ha varit samma vem man än pratade med. Lugn, skötsam, skoltrött samt mycket fotbollsintresserad.

Polisen pratade åtminstone med anhöriga, skolkamrater och lärare enligt dessa artiklar. Det verkar även som om polisen eller media också pratade med folk som själva var boende på denna lilla ort, där alla kände alla.

Det framkommer också i en del av artiklarna att under lördagen den 25 januari skulle Kenneth tillsammans med sin "skiv-och tipskompis" ha stått i kiosken när deras klubb IFK Valla hade fest.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-03-07 kl. 17:48.
Citera
2015-03-08, 09:07
Medlem
ReedMes avatar
[quote=Skaraborg2|52554132]I samma artikel står det också följande: "Grannarna såg att det lyste i Kenneths rum på morgonen. Nu hänger bara finkläderna kvar i garderoben!"[/QUOTE]

Vad menas med "Nu hänger bara finkläderna kvar i garderoben!"? Har du funnit nån förklaring på det?

Ja, om moppen varit borta skulle det med säkerhet ha omnämnts i tidningarna.

Man behöver inte ha en historia av sömngångsproblem. Trauma/sjukdom kan framkalla det. Men det hade varit intressant att få veta om Kenneth brukade gå i sömnen.
Citera
2015-03-08, 13:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fler frågor än innan.

Jag vet inte vad journalisten menade när h*n skrev dessa ord tyvärr. Den här uppgiften om "finkläderna" har endast förekommit vid ett enda tillfälle i de artiklar jag har tagit del av.

Ja, det hade varit mycket intressant att fått veta om han hade gjort detta tidigare.

Efter att ha läst igenom artiklarna, så rätar dessa inte ut några frågetecken. Snarare tvärtom. För mitt vidkommande har frågorna blivit flera.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-03-08 kl. 13:59.
Citera
2015-03-11, 13:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vädjan från föräldrarna i Bohusläningen.

Här kommer nu den sista artikeln på mikrofilm från Bohusläningen den 4 februari 1975. Den återfinns på första sidan och är ordagrant avskriven förutom namnen på den försvunnes föräldrar.

Har inte kollat om det ev. finns ytterligare artiklar om Kenneths försvinnande efter detta datum. Finns säkert inte många och det är ju inte så konstigt. Detta med tanke på att det verkar inte ha funnits något mera att gå efter förutom att han försvann någon gång under natten iförd okända kläder.

"Kenneth kom hem vädjar föräldrarna."

""Älskade Kenneth, kom hem till din mamma och pappa". Så lyder en vädjan från föräldrarna till 16-årige Kenneth Hermansson från Kil i Hjälteby på Tjörn, som försvann hemifrån för snart två veckor sedan. Fru Hermansson vill försöka nå Kenneth genom Bohusläningen, för att tala om att han inte skall vara rädd för att komma hem.

Kenneth var trött på skolan en tid innan försvinnandet, säger hon, och det kan hända att han ville ta ledigt några dagar. Men allt som har skrivits om Kenneths försvinnande kan ha skrämt honom, tror föräldrarna.

- Om du läser detta, så kom hem älskade Kenneth, ber mamma och pappa."

Tyvärr blev det aldrig på det sättet. Min egen teori är att han dog den här natten. Kanske stod han på någon klippa och tittade ut över det upprörda vattnet? Plötsligt kom en stor våg och förde med honom ut till havs för alltid?
Citera
2015-04-09, 10:43
Medlem
Descartess avatar
Kompisen som omtalas i artikeln är förmodligen min bror. De var bästa vänner vid denna tidpunkten.
Det handlar heller inte om Stenungsund, utan Kihls by på Tjörn.
Citera
2015-04-09, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Descartes
Kompisen som omtalas i artikeln är förmodligen min bror. De var bästa vänner vid denna tidpunkten.
Spännande!
Vad är din brors teori om det hela?
Citera
2015-04-09, 12:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kil Västergård.

Citat:
Ursprungligen postat av Descartes

Stort tack för ditt inlägg! Intressant.

Nej det handlar helt riktigt inte om Stenungssund utan om Kil Västergård i Hjälteby på Tjörn.

Vad är din brors teori om vad som kan ha hänt Kenneth? Vad trodde "folk på bygden" vad som var orsaken till hans försvinnande?
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-04-09 kl. 12:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in