2015-03-07, 10:57
Medlem
Hej!

Så jag håller på att gå ner i vikt, ligger väl på 1000-1500kcal underskott per dag (olika per dag) men alltid minst 1000 kcal.

Tagit bilder och går egentligen inte efter vad vågen säger utan mer hur kläder sitter och progress på gymmet.. men det är ändå lite skoj att veta hur´mycket man egentligen gått ner i kg.

Men jag har testat 3 olika vågar.
Hemma. 129kg
Gym 1. 136kg
Gym 2. 144kg

Det är stor skillnad och det är bara 1-2 dagar mellan när jag väger mig. Så egentligen, hur vet jag vilken jag ska gå efter?
Citera
2015-03-07, 11:08
Medlem
idiamindadas avatar
Skit i siffrorna, håll dig till en våg! Vill man veta exakt vad man väger ska vågen vara av hygglig kvalla och gärna kalibrerad. Se siffrorna som ett referensvärde och inte en absolut sanning.
Citera
2015-03-07, 11:15
Medlem
Millediablos avatar
Våg är bara en referens gör som ovanstående skriver, en och samma våg.
Ett tillägg till det är att du kör på samma ritual t.ex fredag, före frukost efter toalettbesök och naken.
Citera
2015-03-07, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Skit i siffrorna, håll dig till en våg! Vill man veta exakt vad man väger ska vågen vara av hygglig kvalla och gärna kalibrerad. Se siffrorna som ett referensvärde och inte en absolut sanning.
Egentligen skiter jag i siffrorna men hade ändå varit roligt att veta vad man egentligen väger.. rätt stor skillnad på 144 och 129 tex.

Båda gymmen jag varit på är rätt seriösa och har sån "stor" våg som de har hos läkaren tex. Men de säger så stora skillnader..

Samma våg kan ge mig helt olika resultat.
Vågen på gymmet sa 138 i måndags och på onsdagen 132 och sen på fredag 136..
Visst kan vara tarm innehåll eller liknande, men senaste 2 veckorna har jag käkat i princip exakt samma saker vid exakt samma tider.

En annan sak som är konstigt är att min tjej använder exakt samma vågar som mig och för henne stämmer de alltid. Alla vågar ger samma resultat, men inte för mig.
Senast redigerad av Qtip 2015-03-07 kl. 11:43.
Citera
2015-03-07, 12:15
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qtip
Egentligen skiter jag i siffrorna men hade ändå varit roligt att veta vad man egentligen väger.. rätt stor skillnad på 144 och 129 tex.

Båda gymmen jag varit på är rätt seriösa och har sån "stor" våg som de har hos läkaren tex. Men de säger så stora skillnader..

Samma våg kan ge mig helt olika resultat.
Vågen på gymmet sa 138 i måndags och på onsdagen 132 och sen på fredag 136..
Visst kan vara tarm innehåll eller liknande, men senaste 2 veckorna har jag käkat i princip exakt samma saker vid exakt samma tider.

En annan sak som är konstigt är att min tjej använder exakt samma vågar som mig och för henne stämmer de alltid. Alla vågar ger samma resultat, men inte för mig.
Om alla vågar ger samma resultat för tjejen lär det ju inte vara fel på vågen.
Vatten väger ju rätt mycket, det är inte så att du har vält i dig massa vatten som gör att du får de 15 extra?
Citera
2015-03-07, 12:19
Medlem
Timmervargens avatar
Vill du väga mycket - lita på den som visar mest.
Vill du väga lite - lita på den som visar minst.
Citera
2015-03-07, 13:12
Medlem
Jag väger mig på morgonen, nykissad, och ser till att försöka stå likadant på vågen. Jag har konsekvens i mina mätningar.

Försök göra så lite faktorers variation så möjligt när du väger dig.

DVS, använd bara en våg.
Citera
2015-03-07, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Om alla vågar ger samma resultat för tjejen lär det ju inte vara fel på vågen.
Vatten väger ju rätt mycket, det är inte så att du har vält i dig massa vatten som gör att du får de 15 extra?

Jag äter i princip samma sak varje dag.

Jag gör 14x matlådor varje söndag och så dricker jag cirka 3 liter om dagen.
Det är fullt möjligt att det kan vara tarm innehåll eller liknande.. men 10kg skillnader på 2 dagar?
Citera
2015-03-07, 15:14
Medlem
cc_zeros avatar
Du har vägt dig på tre olika vågar under tre olika tillfällen under tre olika omständigheter. Det är klart alla diffar.

Jag skulle tro din hemmavåg inte pallar trycket, och att diffen mellan gymvågarna beror på att du vägt dig vid olika tillfällen.

Om du kan hitta en klassisk "läkarvåg" där du flyttar vikter för hand för att hitta din vikt så kommer du vara mest rätt på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in