Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2015-03-09, 17:42
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyozoku
Att ligga på kaloriöverskott på ett mål mat och ett mellanmål är väl i princip omöjligt

Det är inga problem, åtminstone inte om man försöker. Men periodisk fasta brukar fungera mycket bra för hungerkontroll.
Citera
2015-03-09, 18:47
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Ät rätt typ av mat så blir det inga problem.
Det spelar ingen som helst roll när på dygnet du äter, såvida du inte äter mer än du gör av med totalt sett.
Sent och oregelbundet ätande har negativ inverkan på kroppen.
Citera
2015-03-09, 22:05
Medlem
GeneralPoops avatar
När jag jobbade natt förut brukade jag äta en ganska sen middag innan jag åkte till jobbet (typ vid 8) och då var det liksom en riktig middag.
Sen hade jag typ fil och flingor, eller kokade gröt vid tvåtiden och åt. Sen innan jag åkte hem på morgonen så käkade jag en frukost och sen hem och sova. Och så fortsatte det, så middag vid 20, "mellis" vid 02.00 och sen frukost vid 08.00.

För mig funkade det bra och försökte hålla dom tiderna (utom 02.00-målet)'även när jag var ledig så kroppen skulle vara van vid dom mattiderna.

Kände mig aldrig hungrig eller att kroppen saknad energi. Sen är det ju såklart indiviuellt och beroende på vilket jobb man har. Mitt jobb var rätt stillasittande, så gjorde inte direkt av med någon större mängd energi på jobbet.
Citera
2015-03-09, 22:23
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
När jag jobbade natt förut brukade jag äta en ganska sen middag innan jag åkte till jobbet (typ vid 8) och då var det liksom en riktig middag.
Sen hade jag typ fil och flingor, eller kokade gröt vid tvåtiden och åt. Sen innan jag åkte hem på morgonen så käkade jag en frukost och sen hem och sova. Och så fortsatte det, så middag vid 20, "mellis" vid 02.00 och sen frukost vid 08.00.
.
Körde på ett liknande upplägg när jag jobbade nattskift. Brukade käka det sista jag gjorde innan jag åkte till jobbet som började kl. 22. Sen blev det en keso runt 03 och en eller två mackor till "frukost" vid 06. Slutade 07 och gick då direkt hem och lade mig för att sova. Hade inga problem med hunger under natten.
Citera
2015-03-09, 22:56
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Sent och oregelbundet ätande har negativ inverkan på kroppen.

Myt.

De kalorier man äter på kvällen förbränns på exakt samma sätt som dygnets övriga kalorier.

Det spelar ingen som helst roll när på dygnet man äter sin mat, så länge man inte äter mer än man gör av med totalt sett.

Om du snackar om någon annan "inverkan på kroppen" så kan du ta det någon annanstans eftersom TS ville veta hur han undviker att gå upp i vikt och inget annat. Och när det gäller just det, så nej då spelar det ingen roll om han äter varken sent eller oregelbundet.
Senast redigerad av Sophisticatedcutiepie 2015-03-09 kl. 23:14.
Citera
2015-03-10, 08:27
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Myt.

De kalorier man äter på kvällen förbränns på exakt samma sätt som dygnets övriga kalorier.

Det spelar ingen som helst roll när på dygnet man äter sin mat, så länge man inte äter mer än man gör av med totalt sett.

Om du snackar om någon annan "inverkan på kroppen" så kan du ta det någon annanstans eftersom TS ville veta hur han undviker att gå upp i vikt och inget annat. Och när det gäller just det, så nej då spelar det ingen roll om han äter varken sent eller oregelbundet.
Njae, du är än en gång för generell. Kroppen ogillar oregelbundenhet.

Lite att läsa:

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...1&postcount=21

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...40&postcount=6

Saxat från inlägget ovan och skrivet av Grub:

Citat:
...
Det finns en visad och direkt koppling mellan nattskift/nattätande och risk för övervikt, kardiovaskulra problem och diabetes, genom en mängd olika påverkande mekanismer, från ökad oxidativ stress till hormonpåverkan. Det är klart svårare att inte öka i vikt vid ett visst energiintag kontra en viss energiförbrukning för nattarbetare.

"Kcal in/kcal ut" säger inget om till vad kalorierna används.

Cirkadisk påverkan på leptinnivåer verkar påverkar skiftarbetares matvanor och energiintag genom att minska den anorektiska effekt som vanligen uppträder nattetid:
....

Ska du kolla en utav länkarna så är det den andra.

Fler trådar i ämnet: http://www.kolozzeum.com/forum/showp...90&postcount=6

Hur kan du påstå att regelbundet ätande inte har betydelse? Kroppen anpassar sig till när du oftast äter och med den frekvens du oftast har.
Senast redigerad av Dreas 2015-03-10 kl. 08:31.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in