Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-03-08, 19:47
Medlem
Hej.

Jag skall börja träna imorrn. Då jag har dåligt med tid sedan jag blev pappa tänkte jag passa på att utnyttja min lunchrast till träning. Sitter annars framför datorn den timmen så bättre få gjort något vettigt istället. Passar bra då vi har en Friskis & Svettis nära arbetet.

Min fråga är då hur jag skall lösa min kost innan och efter träningen. Vill gärna ha lite tips och råd att tänka på, eller hur jag skall lösa kosten på bästa sätt. Det finns kanske andra här som utnyttjar lunchen på samma sätt som kan berätta hur ni gör.

Jag har frukostrast kl 10.00. Skulle ju kunna trycka i mig en rejäl frukost då. Vanligtvis kör jag bara 4 mackor och en kaffe. Kanske ska trycka i mig lite gröt och nåt mer?

Sedan börjar min lunchrast kl 12. Åker direkt till gymmet då. Borde jag få i mig något mer innan träningen? Sen vill jag gärna hinna träna 45 min. Tips på något snabbt att trycka i mig efter träningen? Dryck eller mat som går fort att ta in. Eller borde jag försöka ta mig lite tid att få i mig något riktigt? Kan eventuellt flexa lite.. Men helst något som går fort så jag kan komma igång och arbeta direkt.

Är ganska dålig överlag på träning och kost. Så alla tips är välkomna.

Träningen jag tänkte ägna mig åt är väl först o främst fettförbränning. Få upp flåset lite, längesen jag rörde på fläsket. Så blir nog lite löpband, cykel, crosstrainer o så. Sen köra lite styrka framöver också.

Hoppas ni förstår vad jag önskar för tips!

Tack på förhand
Citera
2015-03-08, 20:35
Medlem
AquaRegias avatar
Ät vad du vill. Presterar du bättre på träningen om du äter innan så gör det, om inte så gör det ingenting.
Citera
2015-03-08, 20:38
Medlem
Hinner du ett seriöst pass på 45 min med uppvärmning och ombyte etc?

Innan träning:
Jag hade ätit något som ger mig så mycket energi som det bara går på frukostlunchen.

Efter träning:
Sen ätit rejält efter träningen. Kolhydrater, protein och fett i så stor mängd som möjligt!!!
Citera
2015-03-08, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Ät vad du vill. Presterar du bättre på träningen om du äter innan så gör det, om inte så gör det ingenting.
Tack, bra tips...

Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Hinner du ett seriöst pass på 45 min med uppvärmning och ombyte etc?

Innan träning:
Jag hade ätit något som ger mig så mycket energi som det bara går på frukostlunchen.

Efter träning:
Sen ätit rejält efter träningen. Kolhydrater, protein och fett i så stor mängd som möjligt!!!

Nja, inget superseriöst kanske. Men bättre än att sitta framför datorn en rast. Lagt av både med fotboll och innebandy sista två åren så behöver komma igång och röra mig igen. Känns som en bra början iaf. Får köra på intensivt.

Okej, då kör jag en fet frulle. Tips på bra frukost med mycket energi som är lätt ta med sig till jobbet? Havregrynsgröt e bra eller? Får se om jag hinner men som sagt dåligt med tid att äta efter träningen. Tänkte ifall de fanns något snabbt som är bra att trycka i sig. Frukt, näringsdryck, proteindryck? Har dålig koll på bra kost o så i samband med träning. Kanske är dumma frågor... men bättre ställa dumma frågor än inga alls.
Citera
2015-03-09, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grahnen
Tack, bra tips...

Nja, inget superseriöst kanske. Men bättre än att sitta framför datorn en rast. Lagt av både med fotboll och innebandy sista två åren så behöver komma igång och röra mig igen. Känns som en bra början iaf. Får köra på intensivt.

Okej, då kör jag en fet frulle. Tips på bra frukost med mycket energi som är lätt ta med sig till jobbet? Havregrynsgröt e bra eller? Får se om jag hinner men som sagt dåligt med tid att äta efter träningen. Tänkte ifall de fanns något snabbt som är bra att trycka i sig. Frukt, näringsdryck, proteindryck? Har dålig koll på bra kost o så i samband med träning. Kanske är dumma frågor... men bättre ställa dumma frågor än inga alls.

Jo fan, mycket bättre att träna. Snabba kolhydater och koffein tar jag innan ett pass. Runt en timme. Typ 30g godis tex, behöver inte vara mer än så. 2h innan så kan man äta vad som helst man tycker är gott, iaf 500 kalorier brukar jag ta om man räknar in kalorierna från godiset. Man får känna efter själv hur mycket man behöver äta innan ett pass för att det ska kännas bra mentalt och fysiskt kan prestera. Man ska ju känna sig som ett hungrigt lejon! =)
Kesella tar jag alltid innan då det aldrig behöver ställas in i en kyl utan jag kan ha den i 10 timmar i skåpet och den smakar bra. Men du kan ju ta med vad som liksom.
Efter träning så kan kesella funka bra då det är proteinrikt. Bars från MM-sports för 9kr styck är ju också bra då de kan ligga i skåpet eller om du är rikare köp dyrare bars tex. Dryck går bra som du skrev och i stort sett all annan mat också. Tror inte du behöver exempel på mat om jag ska vara ärlig utan tryck allt som du gillar som innehåller protein, fett och kylhydrater. Gå till affären och kolla på allt som du kan tänkas kunna förvara på jobbet. Finns hur mycket mat som helst. Jag taggar till min träning just nu så skriver fort och använder inte radbyte eller skriver snyggt =P
Citera
2015-03-09, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Jo fan, mycket bättre att träna. Snabba kolhydater och koffein tar jag innan ett pass. Runt en timme. Typ 30g godis tex, behöver inte vara mer än så. 2h innan så kan man äta vad som helst man tycker är gott, iaf 500 kalorier brukar jag ta om man räknar in kalorierna från godiset. Man får känna efter själv hur mycket man behöver äta innan ett pass för att det ska kännas bra mentalt och fysiskt kan prestera. Man ska ju känna sig som ett hungrigt lejon! =)
Kesella tar jag alltid innan då det aldrig behöver ställas in i en kyl utan jag kan ha den i 10 timmar i skåpet och den smakar bra. Men du kan ju ta med vad som liksom.
Efter träning så kan kesella funka bra då det är proteinrikt. Bars från MM-sports för 9kr styck är ju också bra då de kan ligga i skåpet eller om du är rikare köp dyrare bars tex. Dryck går bra som du skrev och i stort sett all annan mat också. Tror inte du behöver exempel på mat om jag ska vara ärlig utan tryck allt som du gillar som innehåller protein, fett och kylhydrater. Gå till affären och kolla på allt som du kan tänkas kunna förvara på jobbet. Finns hur mycket mat som helst. Jag taggar till min träning just nu så skriver fort och använder inte radbyte eller skriver snyggt =P

Hehe lugnt, läsbart ändå

Okej, får känna lite själv då vad som är optimalt för mig. Gött, ska kolla på bars ifrån MM-sports då kanske. Så rik är jag inte så dem blir nog bra! Men ska kolla lite på kesella med. Aldrig käkat de så får se om det e nåt o ha! Får ta mig en 5-minutare o pilla med lite jobbgrejer datorn o dra i mig det.

Har inte jättebra koll på vad som är proteinrikt o som innehåller mycket fett o kolhydrater men bara googla sig fram lite. Kul läsa på lite om det, vill kunna mer angående kost o så.

Idag körde jag 2 mackor, havegrynsgröt o en banan. Efteråt 2 bananer och en drickyoghurt. Funkade bra, men blev det i brist på annat. Svängde bara snabbt in på ICA imorse innan jobbet och roffa åt mig något snabbt. Funkade bra, men sen körde jag rätt lätt idag bara. Få upp flåset lite. Taggad som fan inför träningen nu!

Tackar för de tips o idéer jag fått. Bra början!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in