Jag antar att dessa pengar har kommit via det anslag till internationellt arbete som riksdagspartierna kan få och som betalas via SIDA. (SD har tackat nej, i alla fall tills vidare).
Jag anser att detta anslag snarast bör stoppas:
- Svenska riksdagspartier har inte kompetens att bedriva vettigt biståndsarbete.
- Svenska pengar till politiskt arbete bör gå till arbete i Sverige.
- Kontrollmöjligheterna är små.
Två gånger har detta anslag lett till mycket negativa konsekvenser:
21 augusti 2013 dödades en ung man med somaliskt ursprung och en V-politiker, Ann-Margarethe Livh, skottskadades i Mogadishu.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/up...ia_8441734.svd
Resan gjordes inom ett biståndsprojekt finansierat av SIDA, och sällskapet reste trots att UD avrått från resor till Somalia. Alltså dålig kompetens.
Abir Al-Sahani, riksdagsledamot för Centerpartiet, blev misstänkt för förskingring inom ett projekt i Irak som Centerpartiet drev med medel från SIDA. Hennes far var anställd inom projektet och summor i storleksordningen 3 miljoner hade använts, utan ordentlig redovisning. Saken kunde aldrig redas ut, och det gick aldrig till åtal, men jag har inte sett Al-Sahani omnämnas efter denna händelse. Alltså små kontrollmöjligheter.
Ta bort anslaget. Det bör SD motionera om. Om de svenska partierna vill ha kontakt med partier i andra länder får de ta det ur det allmänna partistöd som de redan får. Då får man också ett mått på hur pass engagerade partierna verkligen är.