Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-03-15, 20:03
Medlem
Tja. Behöver någon som säger åt mig vad jag ska köpa. Har endast 300 kronor att spendera fram tills dess att jag får mitt nästa studiebidrag och jag kommer antingen köpa D-vitamin i bulk eller proteinpulver.

Info om mig:
23 år
Sitter inne 95% av min vakna tid och pluggar + programmerar.
Festar inte, dricker inte, tränar inte.

Vad ska jag köpa? Proteinpulver eller D-vitamin?
Citera
2015-03-15, 20:11
Medlem
D3-vitamin. Det hormonet har vi alla brist på, särskilt den här tiden på året.

Protein får du väl i dig via maten? Vad äter du en vanlig dag?
Citera
2015-03-15, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enkelfnutt
D3-vitamin. Det hormonet har vi alla brist på, särskilt den här tiden på året.

Protein får du väl i dig via maten? Vad äter du en vanlig dag?

Bananer och äpplen till frukost/kvällsmat och någon fisk eller kött till middag. Dricker också en hel del Mjölk och Te. Jag kör på D-vitamin då. Tack.
Citera
2015-03-15, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urna
Bananer och äpplen till frukost/kvällsmat och någon fisk eller kött till middag. Dricker också en hel del Mjölk och Te. Jag kör på D-vitamin då. Tack.
Med din livsstil så är det cirkus 0.8 - 1 g protein per kilo kroppsvikt och dag som gäller. Väger du 70 kilo så ska du då äta runt 350 gram kött/fågel/fisk per dag.

Bananer och äpplen är ingen källa till protein.

Ett ägg innehåller runt 7 gram protein, en dl mjölk ca 4 gram och naturligtvis finns det protein i andra livsmedel som ost, nötter och annat mumsigt.

Protein får du alltså i dig via maten, D3-vitamin behöver du sannolikt äta extra av i form av tillskott.

Sitter man inne 95 procent av sin tid och pluggar och programmerar behöver man inget extra protein. Det räcker med att äta riktig mat.
Senast redigerad av Enkelfnutt 2015-03-15 kl. 20:43.
Citera
2015-03-15, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enkelfnutt
Med din livsstil så är det cirkus 0.8 - 1 g protein per kilo kroppsvikt och dag som gäller. Väger du 70 kilo så ska du då äta runt 350 gram kött/fågel/fisk per dag.

Bananer och äpplen är ingen källa till protein.

Ett ägg innehåller runt 7 gram protein, en dl mjölk ca 4 gram och naturligtvis finns det protein i andra livsmedel som ost, nötter och annat mumsigt.

Protein får du alltså i dig via maten, D3-vitamin behöver du sannolikt äta extra av i form av tillskott.

Sitter man inne 95 procent av sin tid och pluggar och programmerar behöver man inget extra protein. Det räcker med att äta riktig mat.

Grymt bra och utförligt svar. Tack för att du tog dig tid att skriva det, känner mig säkrare på vad jag behöver köpa nu. Kommer ha råd med en multi och fiskolja nu också så det känns skönt!
Citera
2015-03-15, 21:07
Medlem
D-vitamin kan du ju få gratis ute? Solen börjar titta fram och om du nu vill bygga upp muskler så köp protein... Gymgrosisten har billigt protein. Ta in D-vitaminen från solen!! Its freeeeeeee! XD
Citera
2015-03-15, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NCZ
D-vitamin kan du ju få gratis ute? Solen börjar titta fram och om du nu vill bygga upp muskler så köp protein... Gymgrosisten har billigt protein. Ta in D-vitaminen från solen!! Its freeeeeeee! XD
Ja, hos oss några månder varje år när skuggan är kortare än vad vi själva är och när vi går omkring nakna utomhus.
Och varför ska TS äta proteintillskott istället för riktig mat?
Senast redigerad av Enkelfnutt 2015-03-15 kl. 21:24.
Citera
2015-03-16, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NCZ

Solen står för lågt nu för att kroppen ska bilda d-vitamin sen är d-vitamin billigt typ 1 kr per dag. Varför ska han köpa proteinpulver när det går utmärkt att få genom mat han tränar ju inte så poänglöst.
Citera
2015-03-16, 09:00
Medlem
Kernkrafts avatar
Om du inte tränar så lär du inte ha ett behov av extra protein. Har du tid att gå ut å sola i 10 min per dag kan du spara pengarna och lägga dem på något roligare.

Annars köp vitamin D.

Source
Citera
2015-03-16, 12:17
Medlem
Thanks guys. La en beställning på D-vitamin, en multi och omega 3. Tack för att ni tog er tid att svara allihopa!

Ha en fortsatt god vår!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in