Citat:
Ursprungligen postat av
stopthekilling
Du verkar inte förstå, öl är en fysisk produkt, en siffra på ett bankkonto är motsatsen.
Vi kan ta ett exempel med kontanter om du trivs bättre med det.
Säg då att jag har en bank med 1 MSEK i kassan, i kontanter.
a) Du kommer in och vill låna 50 KSEK i 5-kronor. Låt oss då säga att jag beviljar lånet.
b) Då plockar jag ut 50 KSEK ur kassaskåpet och lägger i en säck och hivar över disken.
När du går ut har du 50 KSEK i en säck och en skuld till Gromps bank på 50 KSEK.
Och jag har en fordran på dig på 50 KSEK och 50 KSEK mindre i kassan. Balansräkningarna stämmer.
c) Nu kommer du dock på att det var ingen bra ide att släpa runt på dessa. Så du går tillbaka till banken och gör en deposit av sagda 50 KSEK.
d) Jag tar då säcken och lägger tillbaka i kontanterna kassan. Och krediterar ditt depositkonto med 50 KSEK.
När du nu går ut därifrån har du en skuld till min bank på 50 KSEK, men också en fordran på samma belopp.
Gromphs bank är tillbaka på 1 MSEK i kassan men har både en skuld till dig och en fordran på dig på 50 KSEK. Båda våra balansräkningar stämmer.
När du nu står där utanför banken så är vi alla i precis samma situation som om vi bara skippat hivandet av kontanter över disken. Vi hade kunnat skapa båda skulderna samtidigt. Och det är också vad som görs idag.
Har det nu skapats pengar ovan?
Hur mycket? 50 KSEK?
I vilket steg ovan skapades de? Och av vem?