2015-03-21, 21:06
Medlem
stopthekillings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemocracyNow
Om jag lånar ut en öl till dig och du lånar ut den till din kompis som sen lånar ut den till mig, hur mycket ölskuld finns det då? Alltså har vi skapat två öl! Mirak... ölöst
Du verkar inte förstå, öl är en fysisk produkt, en siffra på ett bankkonto är motsatsen. Det är därför hackarna kom undan, de snodde inte en enda krona, de skrev helt enkelt bara in stora summor på tomma bankkonto och överförde detta till andra konto, och på så sätt så var det omöjligt att ens märka under flera år. Om då person A startar sin egna bank, och antingen skriver in stora summor på ett antal bankkonto, och för över dessa pengar till andra banker där man tur ut det i kontanter eller köper guld/bitcoins för pengar, eller tar ett stort lån för att investera och bara skriver in en stor summa på lånarens konto (vilket tillhör person A) och sen sätter banken i konkurs, då behöver inte person A betala tillbaka något till en själv, och inga fysiska pengar har försvunnit.
Citera
2015-03-21, 21:09
Medlem
DemocracyNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stopthekilling
Du verkar inte förstå

Oops, samtalet verkade handla om FRB. Läste dåligt
Citera
2015-03-21, 22:55
Medlem
Citat:
Om person A startar en bank i hemlighet, han är den dolda hemliga ägaren utav banken, och sen går in som en vanlig kund och öppnar ett bankkonto, och berättar om sin ide att bygga upp ett stort antal tjusiga fastigheter som han säljer för 10 miljoner kronor styck, och att han behöver 20 miljarder för detta, och lånet accepteras, är det då möjligt för banken att skriva in siffran 20 000 000 000 på person A's konto som han sedan överför till byggbolaget? Om banken sedan sätts i konkurs utav person A som faktiskt är den hemliga ägaren så har ju person A fått 20 miljarder att bygga fastigheter för utan att behöva betala tillbaka en enda krona, så varje såld fastighet blir 10 miljoner kronor ren vinst. Desto mer jag läser på om detta, desto mer verkar det som om svaret blir ja, det går att göra såhär. Dock nästan omöjligt att genomföra i praktiken, men väldigt intressant som får en att tänka på hur banker faktiskt fungerar.
Jahaja, låt oss då säga att A skänker 2 mdr SEK till några kumpaner och att dom anlitar kompetent folk som klarar av att sätta ihop en ansökan som FI godkänner. (Den innehåller då de processer som banken förpliktigar sig att följa).

Nu kommer A som första kund och vill låna enligt ovan. Säg nu att kumpanerna är fördragsamma och inte ber A fara åt helvete och inte smutsa ned deras bank.
Då kan A få sitt lån beviljat mot säkerhet. Dvs man beviljar till 60% belåningsgrad. 12 mdr i detta fall då. Resterande 8 mdr får A hosta upp själv. Lånet betalas också ut i små duttar i takt med att A bygger. Banken ser hela tiden till att den klarar sig, så den kan sälja panterna ifall A sviktar med räntebetalningarna. Och tills lägenheterna är sålda så har banken inteckningar i dessa.

Men varför skulle A göra sig omaket att starta en egen bank för detta. Det hade varit enklare att gå till en befintlig.
Och här tar A dessutom risken att bli blåst av kumpanerna.
Citera
2015-03-21, 23:10
Medlem
Citat:
Du verkar inte förstå, öl är en fysisk produkt, en siffra på ett bankkonto är motsatsen.
Vi kan ta ett exempel med kontanter om du trivs bättre med det.

Säg då att jag har en bank med 1 MSEK i kassan, i kontanter.
a) Du kommer in och vill låna 50 KSEK i 5-kronor. Låt oss då säga att jag beviljar lånet.

b) Då plockar jag ut 50 KSEK ur kassaskåpet och lägger i en säck och hivar över disken.

När du går ut har du 50 KSEK i en säck och en skuld till Gromps bank på 50 KSEK.
Och jag har en fordran på dig på 50 KSEK och 50 KSEK mindre i kassan. Balansräkningarna stämmer.

c) Nu kommer du dock på att det var ingen bra ide att släpa runt på dessa. Så du går tillbaka till banken och gör en deposit av sagda 50 KSEK.
d) Jag tar då säcken och lägger tillbaka i kontanterna kassan. Och krediterar ditt depositkonto med 50 KSEK.

När du nu går ut därifrån har du en skuld till min bank på 50 KSEK, men också en fordran på samma belopp.
Gromphs bank är tillbaka på 1 MSEK i kassan men har både en skuld till dig och en fordran på dig på 50 KSEK. Båda våra balansräkningar stämmer.

När du nu står där utanför banken så är vi alla i precis samma situation som om vi bara skippat hivandet av kontanter över disken. Vi hade kunnat skapa båda skulderna samtidigt. Och det är också vad som görs idag.

Har det nu skapats pengar ovan?
Hur mycket? 50 KSEK?
I vilket steg ovan skapades de? Och av vem?
Citera
2015-03-21, 23:24
Medlem
stopthekillings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Vi kan ta ett exempel med kontanter om du trivs bättre med det.

Säg då att jag har en bank med 1 MSEK i kassan, i kontanter.
a) Du kommer in och vill låna 50 KSEK i 5-kronor. Låt oss då säga att jag beviljar lånet.

b) Då plockar jag ut 50 KSEK ur kassaskåpet och lägger i en säck och hivar över disken.

När du går ut har du 50 KSEK i en säck och en skuld till Gromps bank på 50 KSEK.
Och jag har en fordran på dig på 50 KSEK och 50 KSEK mindre i kassan. Balansräkningarna stämmer.

c) Nu kommer du dock på att det var ingen bra ide att släpa runt på dessa. Så du går tillbaka till banken och gör en deposit av sagda 50 KSEK.
d) Jag tar då säcken och lägger tillbaka i kontanterna kassan. Och krediterar ditt depositkonto med 50 KSEK.

När du nu går ut därifrån har du en skuld till min bank på 50 KSEK, men också en fordran på samma belopp.
Gromphs bank är tillbaka på 1 MSEK i kassan men har både en skuld till dig och en fordran på dig på 50 KSEK. Båda våra balansräkningar stämmer.

När du nu står där utanför banken så är vi alla i precis samma situation som om vi bara skippat hivandet av kontanter över disken. Vi hade kunnat skapa båda skulderna samtidigt. Och det är också vad som görs idag.

Har det nu skapats pengar ovan?
Hur mycket? 50 KSEK?
I vilket steg ovan skapades de? Och av vem?
Jag syftade mer på ryktet att banker bara skriver in en siffra på kontot, utan att ha kontanter i valvet av samma värde. T.ex. Handelsbanken skriver in 1 MKR på mitt konto, men vill jag ta ut detta i kontanter så får de skämmas eftersom de inte har något sådant, de skrev helt enkelt bara en stor siffra på ett elektroniskt konto, likt de ryska hackarna.
Citera
2015-03-22, 13:54
Medlem
Citat:
Jag syftade mer på ryktet att banker bara skriver in en siffra på kontot, utan att ha kontanter i valvet av samma värde.
Ta och svara på frågorna. Är du svarslös betyder det att du antingen inte förstår och då behöver tänka igenom stegen några ggr till. ELLER att du läst konspiratoriskt flum på någon websida och okritisk och blint trott på det.

Efter steg d) befinner du och banken er i samma situation som om du tagit ett lån i en bank idag. I vilket steg ovan sker det som du har problem med?

Citat:
T.ex. Handelsbanken skriver in 1 MKR på mitt konto, men vill jag ta ut detta i kontanter så får de skämmas eftersom de inte har något sådant, de skrev helt enkelt bara en stor siffra på ett elektroniskt konto
Dels stämmer det inte. Dels verkar du blanda ihop fordringar på bankinstitut med kontanter. Det är olika saker.

Du och din granne kan skapa ömsesidiga fordringar på varandra utan att ha kontanter för det. Och det kan du och banken också göra.
Dock har staten pådyvlat bankinstitut en del begränsningar. Och bankens ägare är inte det minsta roade av att åka på kreditförluster. Därför är man lite restriktiv med att ingå låneavtal.

För en tid sedan hade MFI ca 10 mdr SEK kontanter i sina kassor. Det räcker ett bra tag. Nu har dom dragit ned mängden i takt med minskad kontanthantering.
Men trots det så är risken att du skulle stå utan kontanter i bankomaten pga att någon bank "fått slut" inte ens minimal.

Nu tvångslånar Riksbanken av bankerna så bankerna har stora fordringar på Riksbanken som de kan begära ut i kontanter om det skulle behövas.
Du kan sova lugnt. Du kommer inte att kunna ta ut så mycket kontanter att du dränerar tillförseln.
Citera
2015-03-22, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Ta och svara på frågorna. Är du svarslös betyder det att du antingen inte förstår och då behöver tänka igenom stegen några ggr till. ELLER att du läst konspiratoriskt flum på någon websida och okritisk och blint trott på det.

Efter steg d) befinner du och banken er i samma situation som om du tagit ett lån i en bank idag. I vilket steg ovan sker det som du har problem med?

Dels stämmer det inte. Dels verkar du blanda ihop fordringar på bankinstitut med kontanter. Det är olika saker.

Du och din granne kan skapa ömsesidiga fordringar på varandra utan att ha kontanter för det. Och det kan du och banken också göra.
Dock har staten pådyvlat bankinstitut en del begränsningar. Och bankens ägare är inte det minsta roade av att åka på kreditförluster. Därför är man lite restriktiv med att ingå låneavtal.

För en tid sedan hade MFI ca 10 mdr SEK kontanter i sina kassor. Det räcker ett bra tag. Nu har dom dragit ned mängden i takt med minskad kontanthantering.
Men trots det så är risken att du skulle stå utan kontanter i bankomaten pga att någon bank "fått slut" inte ens minimal.

Nu tvångslånar Riksbanken av bankerna så bankerna har stora fordringar på Riksbanken som de kan begära ut i kontanter om det skulle behövas.
Du kan sova lugnt. Du kommer inte att kunna ta ut så mycket kontanter att du dränerar tillförseln.
Fast nu missar du ju fullständigt vad det är han pratar om.

Vad som hänt är att ryska hackers stulit enorma summor från olika banker runt om i världen. Man hävdar att detta genomförts genom att de kommit åt datorer som bankanställda använder, lärt sig programmen, ökat tillgångarna på olika konton och skickat uttagskommandon till olika bankomater där folk stått och väntat på pengarna. Det ska alltså ha sett ut som legitima uttag för bankomaternas ägare, bankerna där kontona hörde hemma såg ingenting underligt eftersom att det fanns täckning på kontona, och kontoägarna märkte ingenting eftersom att deras tillgångar inte påverkats.

Vad han är ute efter är att, eftersom att banker får låna ut mer än de "har i bankvalvet", klura kring om det är möjligt att starta en bank, medge ett enormt lån till sig själv som överstiger summan man använde för att starta banken, använda pengarna fort som fan och sedan stänga ner banken.
Citera
2015-03-22, 15:29
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Om person A startar en bank i hemlighet, han är den dolda hemliga ägaren utav banken, och sen går in som en vanlig kund och öppnar ett bankkonto, och berättar om sin ide att bygga upp ett stort antal tjusiga fastigheter som han säljer för 10 miljoner kronor styck, och att han behöver 20 miljarder för detta, och lånet accepteras, är det då möjligt för banken att skriva in siffran 20 000 000 000 på person A's konto som han sedan överför till byggbolaget? Om banken sedan sätts i konkurs utav person A som faktiskt är den hemliga ägaren så har ju person A fått 20 miljarder att bygga fastigheter för utan att behöva betala tillbaka en enda krona, så varje såld fastighet blir 10 miljoner kronor ren vinst. Desto mer jag läser på om detta, desto mer verkar det som om svaret blir ja, det går att göra såhär. Dock nästan omöjligt att genomföra i praktiken, men väldigt intressant som får en att tänka på hur banker faktiskt fungerar.

Så länge som du enbart har en fejkbank och ett fejkföretag så funkar det. Fejkbanken startar ett konto och skriver in 20 miljarder. Fejkbyggföretaget har då 20 miljarder kr på bankens konto.

Om fejkbanken går in konkurs samtidigt som fejkbyggföretaget har sina pengar där så förlorar fejkbyggföretaget pengarna. Så pengarna måste föras ut till övriga systemet. Det är där problemen börjar. Att ta ut pengar i bankautomater kräver att banken har sedlar. Det i sin tur kräver en sammankoppling med centralbanken som inte bara delar ut sedlar hur som helst. Definitivt inte 20 miljarder kr utan säkerhet.

Om man för över kreditpengarna ifrån fejkbankens konto till en riktig banks konto så kräver detta en motsvarande överföring av ickekredit-pengar.

Man öppnar ett konto på en riktig bank och för över pengar ifrån fejkbanken. Mer eller mindre direkt kommer då den riktiga banken säga att X kr har blivit insatt och att fejkbanken ska överföra tillgångar ifrån fejkbankens egna kapital till den riktiga bankens egna kapital motsvarandes värdet. Sker också via centralbankssystemet. Om inte fejkbanken klarar av att minska sitt eget kapital motsvarandes lånet så kommer inte transaktionen gå igenom.

Så det är inte lika lätt man kan tro. Det finns inbyggda komplikationer som försvårar uppenbara bedrägerier.
Citera
2015-03-22, 16:54
Medlem
stopthekillings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Så länge som du enbart har en fejkbank och ett fejkföretag så funkar det. Fejkbanken startar ett konto och skriver in 20 miljarder. Fejkbyggföretaget har då 20 miljarder kr på bankens konto.

Om fejkbanken går in konkurs samtidigt som fejkbyggföretaget har sina pengar där så förlorar fejkbyggföretaget pengarna. Så pengarna måste föras ut till övriga systemet. Det är där problemen börjar. Att ta ut pengar i bankautomater kräver att banken har sedlar. Det i sin tur kräver en sammankoppling med centralbanken som inte bara delar ut sedlar hur som helst. Definitivt inte 20 miljarder kr utan säkerhet.

Om man för över kreditpengarna ifrån fejkbankens konto till en riktig banks konto så kräver detta en motsvarande överföring av ickekredit-pengar.

Man öppnar ett konto på en riktig bank och för över pengar ifrån fejkbanken. Mer eller mindre direkt kommer då den riktiga banken säga att X kr har blivit insatt och att fejkbanken ska överföra tillgångar ifrån fejkbankens egna kapital till den riktiga bankens egna kapital motsvarandes värdet. Sker också via centralbankssystemet. Om inte fejkbanken klarar av att minska sitt eget kapital motsvarandes lånet så kommer inte transaktionen gå igenom.

Så det är inte lika lätt man kan tro. Det finns inbyggda komplikationer som försvårar uppenbara bedrägerier.
I see, om då summan är mycket lägre, och du köper investeringsguld/bitcoins/diamanter för pengarna, och gör allt snabbt och med många olika konton så är det kanske inte en omöjlighet.
Citera
2015-03-22, 17:55
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
I see, om då summan är mycket lägre, och du köper investeringsguld/bitcoins/diamanter för pengarna, och gör allt snabbt och med många olika konton så är det kanske inte en omöjlighet.

Förutsatt att ens fejkbank tas på allvar så kan man säkert sno lite prylar tills clearing-systemet synar bluffen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Clearing

Litegrann som att köpa massor på kreditkortet utan intresse av att någonsin betala. Funkar ypperligt så länge som ens namn inte står på kortet. Grunden bakom kreditkortsbedrägerier.
Citera
2015-03-22, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Fast nu missar du ju fullständigt vad det är han pratar om.
Gör jag?

Från #1:
Citat:
Så min fråga är då, om dessa personerna kunde göra det, vad hindrar då någon annan person med en del resurser att starta en bank och lägga till ett par nollor på sitt egna konto, eller låna ut 10 miljarder till sig själv att investera i aktier för att sedan när lånet getts ut sätta banken i konkurs, självklart så startas banken utav en bulvan.
Och jag har gjort en beskrivning på just det fallet med att start en bank.

Och jag har dessutom besvarat en följdfråga, där jag har förklarat det grundläggande med kreditgivning.
TS har nu goda möjligheter med de kunskaper hin fått att själv avgöra sina funderingar i #1.

Om du vill framhärda efter att du läst igenom tråden, så vill jag att du förklarar vad jag missar?

Citat:
Vad han är ute efter är att, eftersom att banker får låna ut mer än de "har i bankvalvet", klura kring om det är möjligt att starta en bank, medge ett enormt lån till sig själv som överstiger summan man använde för att starta banken, använda pengarna fort som fan och sedan stänga ner banken.
Är det inte just det jag har svarat på då? T ex i #27.
Senast redigerad av Gromph 2015-03-22 kl. 19:25.
Citera
2015-03-22, 19:35
Medlem
Citat:
Jag skulle i sig tro att det är enklare att bryta sig in i ett större företags ekonomisystem (typ Ericsson) och beordra en utbetalning till ett konto man förfogar över. De gör större betalningar så där är det inget konstigt, och det kan ta ett tag innan det upptäcks.

För en bank borde systemen genast slå ifrån iom att det blir obalans om man bara ökar på skuldsidan.

Jag har lite svårt att föreställa mig att det skulle vara möjligt att göra en sådan här operation på en bank. Där ska man ha kontrollmekanismer för att hindra personal från att göra den typen av operationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in