Citat:
Ursprungligen postat av pastorn
Personligen har jag inga problem med att lta folk behlla det dom nu ger i samband med nattvktarstatens genomfrande. Givetvis s skulle skog och mark samt vriga av statens tillgngar sljas ut och vinsten skulle sedan delas ut till medborgarna i landet. Men jag fresprkar ingen statskupp som som realizt, utan en gradvis vergng dr statens befogenheter krymps r frn r tills den har ntt en optimal (minimal) storlek.
Varfr skulle politikerna avskaffa sig sjlva?
Citat:
Just iden att samhllet mste "nollstllas" vid nattvktarstatens genomfrande ser jag inte direkt vitsen med. Om tiderna var onda fr 100 r sedan men nu kan betraktas som goda. Ska man d spra upp de som hade tillgngar fr 100 r sedan och beslagta dom fr att dela ut till de nu levande? Samma synstt tror jag man kan anamma vid nattvktarstatens genomfrande. Ta det som finns nu och bygg vidare p det.
Ja, varfr inte?
De familjer och "verhetsindivider" som skott sig p andra mindre bemedlades arbete
d, har i min tankevrld ingen rtt till de rikedomar de
nu besitter.
Hela pongen med ett nyliberalt samhlle r fr mig att alla ska kunna tvla p lika vilkor med exakt som rttigheter till sin egen frihet och kroppsliga egenskaper.
Det enda problemet jag ser med mitt stt r att definera vilka som verkligen har rtt till sina tillgngar i dagslget och vilka som inte har det.
Jag r medveten om att vissa har byggt sina frmgenheter utan att utnyttja andra med hjlp av stat och kyrka, men eftersom det blir omjligt att urskilja dessa s mste en fullkomlig omfrdelning ske av alla resurser och tillgngar.
Citat:
Samtidigt, trots att tillgngarna har infrskaffats under detta "onaturliga och vidriga system" S blir dom p intet stt mindre vrda trots att s mnga vill ha tillgng till dessa tillgngar (ls staten) Dessa tillgngar r ngot som jag genom min mda stakommit och jag kan inte se varfr det skulle bli "rttvisare" om samhllet nollstlldes och jag frlorade mycket av det min mda skrapat ihop.
Problemet, som ovan beskrivet, r att vissa visst har utnyttjat andra fr sitt eget vlstnd, och detta vlstnd mste utraderas innan nattvktarstaten blir verklighet.