Citat:
Ryssland har haft många problem historiskt. Det är väl alla överens som.
En värdelös tsar, kommunister och rovkapitalister. Sen Putin på det.
Men vad är rätt recept för att få ordning på landet?.
Som jag fattat det är Putin lite som sossana var för Sverige för hundra år sedan. En klumpig och enfaldig pamp, men ändå effektiv och nyttig i sammanhanget.
En värdelös tsar, kommunister och rovkapitalister. Sen Putin på det.
Men vad är rätt recept för att få ordning på landet?.
Som jag fattat det är Putin lite som sossana var för Sverige för hundra år sedan. En klumpig och enfaldig pamp, men ändå effektiv och nyttig i sammanhanget.
Han är knappast nyttig för Ryssland, då han och hans kompisar, frånsett att de störtar det ryska folket i fördärvet, roffar åt sig så mycket de bara kan.
Jag brukar skriva att Rysslands grundläggande problem är det glest befolkade imperiet. Men detta är givetvis en förenkling, även om lösningen är att de splittras upp i mindre och medelstora länder.
Det som tillkommer är det ryska folket förhållande just till imperiet och sedan det ryska folkets förhållande till makten, (vare sig det rör sig om adel, kommunistpampar, Tsarer, eller som är fallet idag: Förhållande till en fascistledare). Imperiet - Makten - och folket bildar en skadlig triangel.
Dessutom tillkommer geografi, med den europeiska slätten rakt in i det ryska kärnlandet och naturliga hinder för invasion.
Detta för oss då osökt in på andra stora, glest befolkade länder. Australien och Kanada är två exempel på detta. Varför agerar de inte som Ryssland och försöker att utvidga sina "imperier"?
Ja, de främsta orsakerna är säkert historiska.
Sedan tillkommer att Australien har en naturlig buffertzon genom att landet är omgivet av hav, (vilket inte hindrade att de faktiskt var hotade av japanerna under andra världskriget.).
Kanada är också omgiven av hav på två sidor. Till granne i söder har de världens enda supermakt.