Citat:
Ursprungligen postat av
Fittfitta
Du mste tnka p hur mnniskan r funtad i och med evolutionen. Trots att vi inte behver slnga i oss allt stt vi kommer ver likt under jgar/samlartiden (som hll p i mnga tiotusentals r) s sitter detta beteende kvar eftersom att vra hjrnor inte utvecklas i fas med vr teknologiska utveckling. Det gr inte bara att sga att om mnniskor kommer p att de ter skit s兔 fr som sagt de vet om det, de kan inte hlla sig ifrn det bara.
Allts det handlar om mental styrka. De flesta som skulle sluta ta ondigt stt och processad mat skulle sannolikt bli av med en stor del av sin fetma och det helt utan mediciner eller medicinska ingrepp.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fittfitta
Jag sa det innan och jag sger det igen. Alla vet vad som r nyttig mat och att man ska motionera fr att vara hlsosam och g ner i vikt. Alla vet att kyckling r nyttigare n pizza, alla vet att ntter r nyttigare n godis, alla vet att paprika r nyttiga n choklad (srskilt ljus om man ska vara petig) osv osv.
Problemet r att folk inte frstr vad de gr med sina egna kroppar frrn det r frsent. Det r vldigt ltt att ta sig fet och f problem med diabetes. Men nr man vl r dr s blir det allt svrare att ta sig tillbaka. Folk behver informeras om vad de gr med sig sjlva och vad de behver gra fr inte g och bli ondigt feta och sjuka.
Man kan leva gott utan att ta processad skrpmat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fittfitta
Novo Nordisk, eller egentligen bolag som kan profitera p semaglutidfrsljning, (Lilly r ju Novos frmsta konkurrent) har allts mycket stor potential utifrn detta perspektivet. Tnk p alla sjukdomar relaterade till fetma ocks som hjrt- och krlsjukdomar t.ex. Det finns dock mnga saker som gr det till en aningen riskabel investering i nulget trots detta vilket jag nmnde ovan.
Mediciner r en ndlsning. Det hjlper inte lngsiktigt mot fetma och diabetes. Vad som hjlper r en helt annan kost och till slut s mste folk brja stlla om hr. Samhllet har inte rd med att fr mnga blir allvarligt sjuka i ondan. Diabetes typ tv beror till stor del p att folk ter felaktig kost och det kan reverseras utan lkemedels hjlp p naturlig vg.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fittfitta
Teoretiskt sett har du sklart rtt i det du skriver men det r en helt annan sak. Mnniskan kan inte bara sl av begret efter stsaker med en knapp. Eller nja, med Novos medicin r det ju nstan som det
Precis som med alla andra beroenden r det bara att sluta som hjlper. Oavsett om det r rkning, snusning eller att ta ultraprocessad mat.
Lkemedel r inte lsningen p detta och i lngden s tror jag nd att folk kommer att ta sitt sunda frnuft till fnga och inse det.
Mnga gr runt och r feta helt i ondan fr att de ter fel slags kost fr ofta. Slutar de med det kommer det g motsatt hll utan ett endaste lkemedel behvs.