Hej.
Snickrar förgäves på en lösning där man kan använda sig av googles verktyg, kalendrar för lite smidigare hantering. Vi har idag 2-3 anställda som behöver ett affärssystem light där man kan dela kalender, försöka skapa ett system för ärendehantering och dylika periodiska administrativa åtgärder.
Vill veta era konkreta tips, erfarenheter och bolla lite ideer:
Ärendehantering:
Kundvård - historik
Snickrar förgäves på en lösning där man kan använda sig av googles verktyg, kalendrar för lite smidigare hantering. Vi har idag 2-3 anställda som behöver ett affärssystem light där man kan dela kalender, försöka skapa ett system för ärendehantering och dylika periodiska administrativa åtgärder.
Vill veta era konkreta tips, erfarenheter och bolla lite ideer:
Ärendehantering:
1st Apple konto med iCloud får anses som primär kalender där händelser matas in i
*Kalender
*Avklarat placerar man historiska notiser i, när de är gjorda och man matar in det i Visma fakturering
Detta konto tänkte jag dela/synkronisera med en Google kalender (1st Google konto)
enl flera guider kan man nämligen göra detta med WebDAV med en del pill...
Men är det någon som gjort detta,lyckats? Hur hanteras synken, är den dubbelriktad, kan konflikter uppstå mm mm.
*Kalender
*Avklarat placerar man historiska notiser i, när de är gjorda och man matar in det i Visma fakturering
Detta konto tänkte jag dela/synkronisera med en Google kalender (1st Google konto)
enl flera guider kan man nämligen göra detta med WebDAV med en del pill...
Men är det någon som gjort detta,lyckats? Hur hanteras synken, är den dubbelriktad, kan konflikter uppstå mm mm.
Kundvård - historik
Idag finns kundregistret i Visma SPCS i .dbf format som är en slags databas.
Detta tänkte jag säkra upp, genom att försöka exportera ut databasen imellanåt.
Och hanterar i Googles kalkyl/formulärhantering så man kan lägga in historiska noteringar.
Tänk allt som i n t e fakturerats men man ändå vill ha underlag på.
Anteckningar, påminnelser och kopplingar om specifika kunder mm.
På ett annat forum skrev någon lite löst så här om mina tankar:
Jag vet inte om man vågar peta på SPCS i onödan, utan snarare fokusera på att exportera ut kunddatabasen och sen arbeta med den kopian hur man vill i Google för att få det att fungera.
Men jag hittar ingen bra dokumentation på detta alls, Formulärhantering, Mm.
Det blir liksom att uppfinna ett hemsnickrat affärssystem och det ska ju inte vara dyrt eller krångligt.
Funktioner som önskas är ju bla:
-Kunder och hur dom ligger till i betalningar, vad har de för produkt/tjänst och när utgår den?
Detta tänkte jag säkra upp, genom att försöka exportera ut databasen imellanåt.
Och hanterar i Googles kalkyl/formulärhantering så man kan lägga in historiska noteringar.
Tänk allt som i n t e fakturerats men man ändå vill ha underlag på.
Anteckningar, påminnelser och kopplingar om specifika kunder mm.
På ett annat forum skrev någon lite löst så här om mina tankar:
Citat:
Ni kanske ska fundera på att använda Googles formulärhantering. Finns en mängd tjänster som går att koppla till formuläret och databasen som formulärsvaren samlas i.
Är man händig i Excel/VBA så går det att automatisera inmatning av kunder i kunddatabasen i SPCS.
Exportera SPCS kund.dbf (kunddatabasen) eller delar av den till Google.docs för att kunna ha en fil för ärendehantering som är åtkomlig för alla som arbetar med kunderna.
Är man händig i Excel/VBA så går det att automatisera inmatning av kunder i kunddatabasen i SPCS.
Exportera SPCS kund.dbf (kunddatabasen) eller delar av den till Google.docs för att kunna ha en fil för ärendehantering som är åtkomlig för alla som arbetar med kunderna.
Jag vet inte om man vågar peta på SPCS i onödan, utan snarare fokusera på att exportera ut kunddatabasen och sen arbeta med den kopian hur man vill i Google för att få det att fungera.
Men jag hittar ingen bra dokumentation på detta alls, Formulärhantering, Mm.
Det blir liksom att uppfinna ett hemsnickrat affärssystem och det ska ju inte vara dyrt eller krångligt.
Funktioner som önskas är ju bla:
-Kunder och hur dom ligger till i betalningar, vad har de för produkt/tjänst och när utgår den?