Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2015-04-16, 14:18
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laetus
Varit på arbetsförmedlingen? Om inte så gå dit.

Sök också jobben även om de ber om erfarenhet.

Har du någon familjemedlem eller vän som jobbar inom yrket så använd dem.

Exakt, det står att krävs erfarenhet men ofta så ringer de för intervju. Sök alla jobben som du tycker passar dig oavsett om det krävs erfarenhet eller inte. Du kan även skriva i ditt cv att eftersom du har ingen erfarenhet så kan du även provjobba någon timme eller någon dag för att visa upp dig själv.
Citera
2015-04-16, 23:09
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pluggtjej
Exakt, det står att krävs erfarenhet men ofta så ringer de för intervju. Sök alla jobben som du tycker passar dig oavsett om det krävs erfarenhet eller inte. Du kan även skriva i ditt cv att eftersom du har ingen erfarenhet så kan du även provjobba någon timme eller någon dag för att visa upp dig själv.

Provjobba någon timme/dag? Vad skulle det göra för skillnad? Han söker jobb som akademiker, inte hundrastare.

Håller dock med om att han bör söka alla jobb som känns intressanta.
Citera
2021-08-01, 16:13
  #39
Medlem
Mitt intryck är också hur man söker. Om de ser att det är en kille på 33-år som söker ett jobb, han är singel och har ingen bostad att sälja kan arbetsgivaren kanske se en fördel att denna person kan i princip börja nästan omgående. Handlar det om en tjej med fem barn och bor i villa kanske de inte kan flytta lika enkelt för jobb.
Citera
2021-08-01, 16:15
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dtf
Skitsnack, jag söker konstant jobb dagligen alla typer av jobb allt som passar in mig och 99% av de jobb annonserna står det i stort sätt att de lägger stor vikt på dina personliga egenskaper och ser dina erfarenhet och utbildning som merit.

Vad de menar med "vi lägger stor vikt på dina personliga egenskaper" är att de på ett fint sätt att de vill filtrera bort alla icke etniska svenskar som har erfarenhet och utbildning och istället ta in svenskar en som lever en Svenssonliv även om de saknar utbildning och erfarenhet.

Funderar starkt på byta mitt namn och efternamn till något svenskt. Känner många som gjort liknande och fått napp.

Alternativ menar de att de söker någon med rätt åsikt. " vi vill att du gärna sympatiserar med Socialdemokraterna"
Citera
2021-08-01, 16:20
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dtf
Jag har två utbildningar, jag har läst 3 årig högskoleingenjör i maskinteknik , där söker jag konstant jobb inom det området men får hela tiden mail tillbaka med "tack för din ansökan men vi har valt gå vidare med andra "kvalificerade" sökande".

För ett år sen gav jag in mig på ett årig YK utbildning som handlar om förpackningar och design eftersom jag var så tröttsam på arbetslösheten och nu står jag här utan chans till något jobb.

Mår så jävla dålig att jag fått tankar som jag aldrig trott att jag skulle få typ som "livet är meningslös för mig", och självmordstankar, alla i min ålder har sparade pengar och reser runt och jag står här i tom ficka.

Blir så jävla arg de som sitter och säger "men sök jobb, det finns jobb men det är du som inte söker eller vill ha det".

Söker man jobb i hela Sverige kommer man att få ett. Jag kan hålla med om att Övertorneå inte är tilltalande.
Citera
2021-08-01, 16:27
  #42
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Mitt intryck är också hur man söker. Om de ser att det är en kille på 33-år som söker ett jobb, han är singel och har ingen bostad att sälja kan arbetsgivaren kanske se en fördel att denna person kan i princip börja nästan omgående. Handlar det om en tjej med fem barn och bor i villa kanske de inte kan flytta lika enkelt för jobb.

Vet inte om jag håller med, arbetsgivare kan ju mycket väl vara restriktiva mot en person en bit över 30 som inte bildat familj, just för att det finns en sannolikhet att personen kommer att gå i de tankarna inom 2-3 år. Att anställa någon som är i åldern 25-30 är mer safe, iallafall i Stockholm där normen är att man inte bildar familj förrän runt 35 i många fall.
Citera
2021-08-01, 18:09
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Vet inte om jag håller med, arbetsgivare kan ju mycket väl vara restriktiva mot en person en bit över 30 som inte bildat familj, just för att det finns en sannolikhet att personen kommer att gå i de tankarna inom 2-3 år. Att anställa någon som är i åldern 25-30 är mer safe, iallafall i Stockholm där normen är att man inte bildar familj förrän runt 35 i många fall.

Ja du tänker så att man har redan gjort bort det mesta. Det är ju bara att säga att man aldrig kommer att skaffa en partner under det närmsta åren för att jobben går före.

Tänkte mer på mindre VAB och sjukskrivningar samt ta ut lediga dagar för att ett barn skall besöka ett sjukhus (om man bort i Norrbotten eller Västerbottens län är ser vanligt man tar ut en dag ledigt pga läkarbesök)
Citera
2021-08-01, 19:00
  #44
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Ja du tänker så att man har redan gjort bort det mesta. Det är ju bara att säga att man aldrig kommer att skaffa en partner under det närmsta åren för att jobben går före.

Tänkte mer på mindre VAB och sjukskrivningar samt ta ut lediga dagar för att ett barn skall besöka ett sjukhus (om man bort i Norrbotten eller Västerbottens län är ser vanligt man tar ut en dag ledigt pga läkarbesök)

Inte säkert att det argumentet håller i alla branscher, många ändrar sig när deras biologiska klocka börjar ticka och när man börjar komma över tröskeln för att anses ha "gjort karriär". I vissa branscher (t.ex. IB och MC) är däremot normen att jobba väldigt mycket i princip hela sitt yrkesverksamma liv, och i dessa fall förutsätts att man antingen är singel eller har en partner som orkar dra hela lasset med att sköta barn och hushåll.

Sedan finns det förstås folk som faktiskt menar vad de säger när de uppger att de aldrig kommer att skaffa partner, men tror att många säger något i stil med det när de är runt 30 men sedan ändrar sig när de börjar närma sig 35.
Citera
2021-08-01, 19:05
  #45
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Vet inte om jag håller med, arbetsgivare kan ju mycket väl vara restriktiva mot en person en bit över 30 som inte bildat familj, just för att det finns en sannolikhet att personen kommer att gå i de tankarna inom 2-3 år. Att anställa någon som är i åldern 25-30 är mer safe, iallafall i Stockholm där normen är att man inte bildar familj förrän runt 35 i många fall.

fast alla vill ju inte bilda familj o skaffa barn, speciellt idagens sjuka värld vem fan vill sätta barn till världen... klart roligare jobba tjäna ok med pengar och vara en fri människa än ha en tjatande kärring hemma med skrikande småbarn.. nä ussch inget jag längtar eller planerar direkt och många är så också idag väljer bort familj o barn....
Citera
2021-08-01, 19:07
  #46
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
fast alla vill ju inte bilda familj o skaffa barn, speciellt idagens sjuka värld vem fan vill sätta barn till världen... klart roligare jobba tjäna ok med pengar och vara en fri människa än ha en tjatande kärring hemma med skrikande småbarn.. nä ussch inget jag längtar eller planerar direkt och många är så också idag väljer bort familj o barn....

Jo som sagt finns det många som faktiskt aldrig vill skaffa familj men tror även att många ändrar sig in i det sista.
Citera
2021-08-01, 20:12
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Jo som sagt finns det många som faktiskt aldrig vill skaffa familj men tror även att många ändrar sig in i det sista.

I mitt fall måste jag komma upp i en position där jag får ett trivsamt jobb med bra löneutveckling och även flytta till en ny plats. Är snart 34 och ja, jag får räkna med att inte bli pappa eller skaffa en flickvän. Vill aldrig ta ett skitjobb och måste vara kvar där pga försörja familjen

Vad jag gjorde för fel tidigare i livet har jag inget svar på mer än att jag kan säga att tiden går jävligt fort. För sju år sedan var jag alltså 26 och om sju år till blir jag 40.

Målet är nog att ha ett fast jobb och bo i en mindre stad där hyrorna och levandstandarden är ok.
Citera
2021-08-01, 20:38
  #48
Medlem
realvikings avatar
Sverige är helt värdelöst när det kommer till jobbsökande. Vid ett tillfälle sökte jag 300 skitjobb och ingen ville anställa mig och ändå hade jag tidigare erfarenheter.

Om det inte sker en revolution i Sverige kommer Sverige vara det sämsta landet någonsin.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback