Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-04-19, 14:25
  #25
Medlem
En artikel som berör svårigheten att finansiera investeringar i skifferolja:

http://fortune.com/2015/01/09/oil-pr...hale-fracking/

Citat:

But the numbers are still daunting. It’s easy to get financing when your costs are $65 and you’re selling at $100. But when the price is $50, where will the producers find the funds to keep sinking those new wells? It will take a lot of new drilling just to keep production where it is now. A steady but no-growth shale industry is not what America has been counting on. The spread of rigs and jobs that seemed such a certainty, and such a staple of our recovery, may be a fading vision.


Som sagt, jag tror inte bara detta ligger bakom avslagna kreditansökningar. Men man har haft något av en Klondyke-stämning som nu har kallnat. Vill minnas att jag nyligen såg ett TV-inslag från Texas(?) där man i det aktuella samhället redan hade ingått i något slags recessionsliknande stadium. Kan dock inte hitta klippet på nätet.
Citera
2015-04-19, 16:55
  #26
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
En artikel som berör svårigheten att finansiera investeringar i skifferolja:

http://fortune.com/2015/01/09/oil-pr...hale-fracking/

Som sagt, jag tror inte bara detta ligger bakom avslagna kreditansökningar. Men man har haft något av en Klondyke-stämning som nu har kallnat. Vill minnas att jag nyligen såg ett TV-inslag från Texas(?) där man i det aktuella samhället redan hade ingått i något slags recessionsliknande stadium. Kan dock inte hitta klippet på nätet.

Den uteblivna oljeboomen kan förvisso vara en del av problemet. Jag såg en uppgift förra veckan om att mer än hälften av alla nya oljeriggar nu stängts ner i USA. Många som skulle bli miljonärer på skifferolja står nu på ruinens brant.

Det finns de som tror att saudiernas ökade volymer var riktade lika mycket mot den amerikanska skifferoljeindustrin som mot Iran och Ryssland. Man gillar inte konkurrens, helt enkelt.
Citera
2015-04-19, 18:16
  #27
Medlem
rrpipers avatar
Förstår inte hur låga oljepriser kan vara ett problem för USA i stort om de fortfarande är en netto importör.

Men här är en skrämmande indikator, det spenderas allt mindre pengar på horor och gambling:

http://www.financialsense.com/contri...ou-ve-got-herb
Citera
2015-04-19, 18:36
  #28
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Förstår inte hur låga oljepriser kan vara ett problem för USA i stort om de fortfarande är en netto importör.

Även om det går jämt ut eller med vinst för hela USA så kan det ju vara så att just energisektorn och företag som är beroende av den fått problem med krediterna när deras verksamhet inte längre är lönsam.

Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Men här är en skrämmande indikator, det spenderas allt mindre pengar på horor och gambling:

http://www.financialsense.com/contri...ou-ve-got-herb

Fast knarkandet tycks å andra sidan öka. Vilket illustrerar nationalekonomins problem: det är sällan alla indikatorer pekar åt samma håll.
Citera
2015-04-19, 18:47
  #29
Medlem
Beror det inte ytterst på att FED slutat svämma över marknaden med likviditet i och med QE3? Är jag den enda som tror på QE4?
Citera
2015-04-19, 19:01
  #30
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bingbangbung
Beror det inte ytterst på att FED slutat svämma över marknaden med likviditet i och med QE3? Är jag den enda som tror på QE4?

Nej, jag håller det för osannolikt att FED och de andra centralbankerna frivilligt kommer att sluta pumpa kreditbubblan. De rider just nu en tiger. Slutar de pumpa kommer det en börskrasch som ett brev på posten. Så jag räknar med en QE4 om inte kraschen kommer innan dess.

Jag tror snarare att de orosmoln som vi diskuterat ovan beror på att kreditgivare och andra börjat inse att bubblan inte kan pumpas hur länge som helst innan den exploderar.
Citera
2015-04-20, 03:32
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bingbangbung
Beror det inte ytterst på att FED slutat svämma över marknaden med likviditet i och med QE3? Är jag den enda som tror på QE4?

Inga höjda räntor och QE4 känns som rätt låga odds.
Citera
2015-04-20, 08:32
  #32
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nej, jag håller det för osannolikt att FED och de andra centralbankerna frivilligt kommer att sluta pumpa kreditbubblan. De rider just nu en tiger. Slutar de pumpa kommer det en börskrasch som ett brev på posten. Så jag räknar med en QE4 om inte kraschen kommer innan dess.

Jag tror snarare att de orosmoln som vi diskuterat ovan beror på att kreditgivare och andra börjat inse att bubblan inte kan pumpas hur länge som helst innan den exploderar.
Vem bryr sig om börsen faller? Hela marknaden sitter bara och väntar på en räntehöjning så vi får se lite volatilitet i räntemarknaden så man kan börja tjäna pengar på fixed income igen.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback