Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-04-24, 08:16
  #13
Medlem
Börja med att fråga dig varför folk har olika lön. Det finns ingen myndighet i Sverige som sitter och bestämmer att folk ska ha en viss lön för ett visst yrke, utan löner är ett resultat av en förhandlingsprocess (mer eller mindre direkt) mellan de som vill anställa och de som letar efter jobb. En arbetsgivare vill antagligen inte ge någon högre lön än nödvändigt för att få jobbet utfört på ett bra sätt. Om det vore möjligt att hitta högkvalificerade ingenjörer som ville arbeta för lokalvårdarlön så skulle arbetsgivarna förstås inte betala mer än så.

Ur ett mer moralfilosofiskt perspektiv kan man också hävda att personer som gör uppoffringar, t.ex. i form av lång utbildning och stressigt/ansvarsfyllt arbete, också har rätt till högre inkomst som en sorts kompensation. Att inte ge människor ersättning i proportion till sina uppoffringar kan man tycka är en form av exploatering.
Citera
2015-04-24, 08:38
  #14
Medlem
fostroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Är mer pengar drivkraften? Jag tror nog inte att alla tycker så.

Varför skall man ägna tid och pengar på utbildning om man inte får något tillbaka? Nisse har kämpat i åratal för att bli ingenjör men tjänar lika mycket som Pelle som skitit i studierna och jobbar som gatsopare. Tror du att det är detta som skapar ett livkraftigt samhälle och framgångsrikt land? Tänk om, tänk rätt!
Citera
2015-04-24, 09:26
  #15
Medlem
BernardLoutres avatar
Nu kommer detta aldrig att ske för hur stor risk är det att politikerna fattar ett beslut som skulle sänka deras egna löner?
Citera
2015-04-24, 13:54
  #16
Medlem
Bertil85s avatar
Är folk intresserade av studier eller är det pengarna som driver dem?

Ja lite som kan vara negativt med folklön har ni tagit upp.

Politik är inget jobb. Tycker jag.

Men om två personer jobbar lika mycket och kommer hem lika slitna på kvällen visst borde de få samma lön.

Inte vet jag.
Citera
2015-04-24, 19:24
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Varför har inte alla som arbetar likadan lön i Sverige?

Jag menar de båda arbetar ju. Samma lön och samma arbetstid.
Du kan välja mellan två frisörer.
Anna klipper dig på 20 minuter. Olle klipper dig på 40 minuter. Resultatet är likvärdigt.

Hur mycket betalar du?

a) Lika mycket till båda.
b) Dubbelt så mycket till Olle.
c) Marginellt mer till Anna då hon tar mindre av din tid.


(Själv väljer jag alt c) då jag betalar efter värdet av det utförda arbetet).
Citera
2015-04-27, 08:09
  #18
Medlem
Bertil85s avatar
Den här tråden ämne fanns redan. Såg inte det. (FB) Skrota arbetslinjen - inför medborgarlön! (Sammanfogade ämnen /mod)

Om medborgarlöner med mera.

Mod kan låsa eller kasta denna om ni vill.
Citera
2015-04-27, 08:49
  #19
Medlem
kurtkurtkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Varför har inte alla som arbetar likadan lön i Sverige?

En ingenjör och en sjuksyster borde ha samma lön.

Jag menar de båda arbetar ju. Samma lön och samma arbetstid.

Vad finns det för fördelar - nackdelar för folklön?

Att ena är smartare än den andra kan bero på vad som helst.

Visst slit och studier och andra faktorer "gör" att lönerna skiljer sig.

Behövs det?

Diskutera gärna.

Om alla fick fri tillgång till mat, ett fint och högteknologisk hus/hem, och om alla alltså hade fri tillgång till vad vi människor behöver (fri tillgång till verktyg, bilar/fordon, fritidsaktiviteter m.m - dvs ALLT!), skulle vi då ens behöva en lön?

Pengar/betalningsmedel används när det finns brister av resurser. Idag skulle vi utan några problem kunna ge alla människor vad de behöver (inom rimliga gränser! Alla kan inte äga en 30-rumsvilla...).
Så, varför inte ta bort pengar, ge alla människor de livsnödvändigheter vi behöver och ta bort ALLA ONÖDIGA arbetsuppgifter (det blir många det!!), och så automatiserar vi de arbetsuppgifter där det är möjligt - och så kan vi dela på de få uppgifter som blir kvar...! Det skulle betyda att vi knappt skulle behöva göra ett "tvingat" arbete längre. Vi skulle då kunna göra det som intresserar oss och skapa saker som vi vill göra - vilket hela samhället, dvs VI, skulle tjäna enormt mycket på.
Citera
2015-04-27, 09:05
  #20
Medlem
kurtkurtkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Är folk intresserade av studier eller är det pengarna som driver dem?

Du tar upp en mycket intressant tanke - och ett stort problem.

Men först, vilken person bör göra det bästa arbetet? En väldigt intresserad person, eller en som bara gör det för pengarna...?

Jag känner flera personer som valt arbetsinriktning efter vad som ger mest i plånboken - inte vad som intresserar dem mest. Detta ser jag som ett stort och allvarligt problem. Detta måste ju betyda att väldigt många människor befinner sig på fel plats - och rimligtvis därför borde göra ett sämre arbete, dvs en sämre insats.

Många av de bäst utbildade personerna i USA har börjat arbeta på Börsen - trots att detta arbete och insats inte gör någon som helst nytta för mänskligheten! Hade det inte varit bättre att dessa högpresterande människor tagit arbete inom exempelvis vården?
Men pengarna har dessvärre här starkt medverkat till ett sämre val - och sämre nytta för samhället i stort!
__________________
Senast redigerad av kurtkurtkurt 2015-04-27 kl. 09:30.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback