2015-04-24, 22:53
Medlem
perruchess avatar
Vill komma i kontakt med

1/ latskrivarna till Michael Jacksons lat "scream"

2/ till dom som ager rattigheterna till ljudet/inspelningen av samma lat

Enligt denna sida (se langst ner pa sidan)

http://www.azlyrics.com/lyrics/micha...on/scream.html

ar latskrivarna

Writer(s): Michael Jackson, James Harris, Terry Lewis, Alonzo Jackson, Janet Jackson, Taura Stinson

Enligt samma sida sa ar skivbolaget

Copyright: Mijac Music, Intersect Publishing, Hitco Music, Black Ice Publishing, Emi April Music Inc., Notting Hill Music (Uk) Ltd.

Nu ar problemet sa har att nar jag ar pa google och soker efter detta, bade namnet pa latskrivarna samt pa skivbolagen sa kommer jag inte till deras hemsidor. Utan endast till en massa artiklar om det jag har sokt pa.

Nagon sade till mig sony music record MEN tror inte att laten "scream" kom ut via det skivbolaget. Nar jag gar in pa sony music records kontakter sa far jag upp alla lander UTOM USA.

http://www.sonymusic.com/contacts/

Sa jag tankte va fan jag ringer upp tidningen Rolling Stone som bara skriver om musik, dom kan sakert vagleda mig DOCK kan man endast skriva till dom via customer service och da maste man ha ett prenumerationsnummer, vilket jag inte har.

Hoppas ni kan hjalpa mig.

***Vanligen koncentrera er pa vad jag fragar om och inte elaka, onodiga kommentarer****

Tack pa forhand
Citera
2015-04-24, 23:17
Medlem
I USA kom den ut p Epic, liksom alla Michael Jacksons tidigare album och singlar under hans "vuxna" period, men Epic hade 1988 kpts av Sony (som del i deras uppkp av Columbia/CBS' musikdivision) och har hrt till Sony-sfren sedan dess, vad jag frstr oavbrutet. Det r mjligt att "Scream" slpptes p Sonys etikett p npgra f hll, men i stort sett verallt var det allts p Epic, som andra sidan r helgt av Sony.

Om du har ngra slags planer p att sampla lten s r det nog bst att glmma det. Sony har rykte om sig att vara ganska tuffa mot intrng i upphovsrtten och Michael Jackson-material hr nog till det som bevakas med falkgon. Och dessutom, med s hr mnga ltskrivare inblandade... Ett brev till Epic Records eller till Michael och Janet Jacksons advokater kommer inte att leda till ngonting positivt.
Senast redigerad av HepCat-X 2015-04-24 kl. 23:32.
Citera
2015-04-25, 01:08
Medlem
perruchess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
I USA kom den ut p Epic, liksom alla Michael Jacksons tidigare album och singlar under hans "vuxna" period, men Epic hade 1988 kpts av Sony (som del i deras uppkp av Columbia/CBS' musikdivision) och har hrt till Sony-sfren sedan dess, vad jag frstr oavbrutet. Det r mjligt att "Scream" slpptes p Sonys etikett p npgra f hll, men i stort sett verallt var det allts p Epic, som andra sidan r helgt av Sony.

Om du har ngra slags planer p att sampla lten s r det nog bst att glmma det. Sony har rykte om sig att vara ganska tuffa mot intrng i upphovsrtten och Michael Jackson-material hr nog till det som bevakas med falkgon. Och dessutom, med s hr mnga ltskrivare inblandade... Ett brev till Epic Records eller till Michael och Janet Jacksons advokater kommer inte att leda till ngonting positivt.

Men hur kan det vara intrang i upphovsratten om man far deras tillstand? Varfor skulle dom INTE vilja ha hans lat i en film - mot betalning?

Fick hora nu ikvall att jag skulle kontakta Universal music, for Mijac music ar en del av Universal music.

Men har du kollat in hemsidan som jag lankade? Att man skulle kolla langst ner, varfor star det sa manga olika skivbolag? Det ar val bara ETT skivbolag som ger ut sangen? Jag fattar att det kan vara flera latskrivare.
Citera
2015-04-25, 01:19
Medlem
Jag tror helt enkelt inte att Epic eller de som bevakar ltskrivarnas rttigheter slpper rtten till ngra samplingar (eller att ha med lten i en film) till ngon som inte r ganska vletablerad eller jobbar med en producent som de knner till. Srskilt inte p Michael Jackson-relaterat material. De fr tusentals sdana hr frfrgningar i mnaden och lget r helt annorlunda nu n p 80-talet nr folk samplade hej vilt frn alla hll utan att frga.

Dessutom brukar man ofta f betala fr rtten att anvnda en sampling av en knd artist, redan innan skivan slpps. I de fall det godknns allts. Believe me, Epic struntar i om ngon oetablerad svensk remixare eller indie-/housemusiker eller MC vill anvnda en Jackson-sampling, det r inte den sortens affrer de gr.
Senast redigerad av HepCat-X 2015-04-25 kl. 01:21.
Citera
2015-04-25, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perruches
Men hur kan det vara intrang i upphovsratten om man far deras tillstand? Varfor skulle dom INTE vilja ha hans lat i en film - mot betalning?

Fick hora nu ikvall att jag skulle kontakta Universal music, for Mijac music ar en del av Universal music.

Men har du kollat in hemsidan som jag lankade? Att man skulle kolla langst ner, varfor star det sa manga olika skivbolag? Det ar val bara ETT skivbolag som ger ut sangen? Jag fattar att det kan vara flera latskrivare.

Du kommer INTE att f det tillstnd du nskar d du r helt oknd och inte har ngot stort bolag i ryggen. OM du fr en stor medproducent, kan du lgga ett femsiffrigt belopp fr tillstndet att endast sampla lten?
Citera
2015-04-25, 09:44
Medlem
perruchess avatar
Vad ni anvander ordet "sampla" vad ar det? Vad betyder det?
Citera
2015-04-25, 12:34
Medlem
Nr Kraft Foods ville anvnda Rolling Stones' Satisfaction i en reklamfilm fr Snickers fick de betala miljonbelopp i dollar fr det njet. Man kan tycka att det var ett fnigt val frn Stones sida, men om jag minns rtt var det en av de frsta gngerna som just den lten anvndes i en reklamfilm. De som eventuellt ville gra om greppet med den eller andra klassiska Stones-ltar kom frmodligen inte billigare undan.

ABBA r ocks knda fr att vara extremt noga med vilka som tillts sampla deras snger eller anvnda dem p film och tv. Bara som ett exempel.
Citera
2015-04-25, 14:22
Medlem
Framfr allt vill de nog inte ha med den i ngot smmanhang dr lten skulle matchas mot ngot som kan te sig kontroversiellt, med tanke p texten - att kra "Stop questioning me! stop questioning me!" ver filmbilder av t ex Julian Assange, palestinier, en person som gr en black power-gest (knytnve i luften) eller liknande skulle stoppas innan du ens hunnit sga ordet "royalty".
Citera
2015-04-25, 16:27
Medlem
Ja, s r det. Sony kommer stta sig p tvren, det har de alltid gjort, de jvlarna. Michael Jackson brukade vara ganska godhjrtad, men han avskydde SONY. Fullt frsterligt. Gnidna skitstvlar r de.
Citera
2015-04-26, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perruches

Det du benmner skivbolag (Mijac, Intersect, Hitco etc.) r sannolikt de frlag som frvaltar de olika ltskrivarnas rttigheter.

Vill du anvnda en srskilt inspelning av en lt mste du dels ha tillstnd av det frlag som ger rttigheterna till lten, dels av det skivbolag som ger rttigheterna till inspelningen.
Gr du dremot en helt ny inspelning av lt fr att anvnda i exempelvis i ett videoklipp behver du inte bry dig om skivbolaget, men du behver fortfarande tillstnd frn frlaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in