Citat:
Ursprungligen postat av
Dawlish
Mina åsikter kommer inte från någon media alls, då jag vet vad nationell medias egentliga uppgift är.
Faktum är att jag inte ens är ryss! Kul va?
Det är snarare din betongfasta uppfattning som bör ruckas på och upplysas om. Jag är varken för eller mot, eftersom jag föga bryr mig. Jag försöker bara vara objektiv, och blir rätt provocerad när objektivitet tas för lätt på. Mitt misstag var att förvänta sig något annat från media i allmänhet, och svensk media i synnerhet.
Det märks att du är ung och naiv. Du saknar den erfarenhet som kalla kriget innebar, och den typ av lögner som spreds av den sovjetiska massmedia som allt oftare kommer tillbaka.
Att massmedia bör vara objektiv är ingen självklarhet även om man strävar efter att vara det. Om man står mellan en uppenbar ond makt, som för krig och sprider lögner, och en jämförelsevis god makt så kan man inte vara objektiv i den mening att man ser situationen från ett oberoende perspektiv. Att inte ta ställning, att inte välja part, är de facto att just göra detta.
Svenska journalister och redaktioner har rätt att göra sina egna analyser och slutsatser - en självklarhet i en demokrati. Till skillnad från Ryssland finns ingen censor på högre ort som styr vad som får sägas och inte sägas. Åsikterna baserar sig istället ofta på självklara grundprinciper i vårt land såsom yttrandefrihet, mänskliga rättigheter och respekt för enskilda länders territorier enligt internationella lagar - knappast något som Putin värnar om i sin politik och som man därför måste frångå om man ska ta ställning för Putin.
Vad gäller nyhetsrapportering citeras i västerländsk media i princip alltid de olika parterna, enligt principen om objektiv rapportering. T ex: "Lavrov säger att Ryssland inte är direkt inblandad i konflikten". Att Lavrov ljuger vet vi men det tas inte upp i nyhetsrapporteringen.