• 4
  • 5
2015-05-11, 10:52
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXlll
Det finns inget svar på frågan eftersom "värderingen" av ledarna ligger hos betraktaren.
Men ska man fira segern över nazismen kanske den brasilianske eller nordkoreanske ledaren inte torde ses som en lika "tung" representant som t.ex. den engelske eller polske.
Hade paraden varit hälften så stor hade man nog varit mer benägen att se paraden som segerfirande, men med det jättelika militära pådraget blir ju intrycket snarare vapenskrammel och hotfullt budskap till de som vågar kritisera Ryssands aggressioner mot andra länder.
Du glömde den "tongivande" diktatorn Mugabe.
Citera
2015-05-11, 13:01
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dawlish
Putin har ingen anledning att slå på mindre, med tanke på den rådande stämningen gentemot Ryssland.
Har Ryssland i din mening någon som helst skuld i att attityden gentemot Ryssland är negativ?
Citera
2015-05-11, 16:04
Medlem
KarlXllls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Du glömde den "tongivande" diktatorn Mugabe.
Har för mig ett berömt citat är typ "Säg mig vilka vänner du har och jag ska säga dig vem du är!"
Citera
2015-05-11, 16:56
Medlem
Dawlishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Har Ryssland i din mening någon som helst skuld i att attityden gentemot Ryssland är negativ?

Givetvis har Ryssland med all sannolikhet inte agerat föredömligt i alla lägen, men i all sanningens namn så späs det på mer, än vad som faktiskt sker. SPECIELLT här i Sverige. Bara idiotin kring hysterin att "ryssen kommer" är skrattretande.

Det är för min del ALLTID provocerande hur svensk media behandlar diverse ämnen, för oftast är det helt åt helvete. Samma sak med firande av den 9:e maj i Ryssland. Jag tenderar att upprepa mig gång på gång, utan att min poäng kommer fram. Så nu har jag sagt det för sista gången.
Citera
2015-05-11, 17:17
Medlem
KarlXllls avatar
Citat:
SPECIELLT här i Sverige. Bara idiotin kring hysterin att "ryssen kommer" är skrattretande.
Marinens personal som haft uppgiften att freda svenska vatten från ryska ubåtsbesök de senaste decennierna har nog haft lätt att hålla sig för skratt. Våra regeringar under denna tid verkar däremot ha "skrattat lite nedlåtande" och inte tyckt att det är så mycket att bry sig om. Resultatet har varit att ryssen har kommit med jämna mellanrum och sedan lugnt o ostört kunnat tuffa hem igen - innan det varit dags för nästa besök.
Vad ska man kalla dessa besök om inte aggressivt vapenskrammel?
Citera
2015-05-11, 18:47
Medlem
jagfunderars avatar
Ryssmannen har givetvis all rätt i att rusta upp och visa musklerna. Omringade av amerikanska samt NATO-baser överallt, missilsköldar som kommer upp och amerikansk pansar som landar i forna sovjetstater, landets trädgård. Ibland känns det som att folk glömmer hur stor makt Ryssland har och hur stor respekt landet förtjänar - hur de beter sig, ja, det är skitsamma. Fear is stronger than love.
Finns noll nicities i politik. Särkilt försvarspolitik och länders säkerhetsintressen. Det är inte middagsbordet det här.
Citera
2015-05-11, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagfunderar
Ryssmannen har givetvis all rätt i att rusta upp och visa musklerna. Omringade av amerikanska samt NATO-baser överallt, missilsköldar som kommer upp och amerikansk pansar som landar i forna sovjetstater, landets trädgård. Ibland känns det som att folk glömmer hur stor makt Ryssland har och hur stor respekt landet förtjänar - hur de beter sig, ja, det är skitsamma. Fear is stronger than love.
Finns noll nicities i politik. Särkilt försvarspolitik och länders säkerhetsintressen. Det är inte middagsbordet det här.
Ok men å är det ju ok att USA, den starkaste av dom två, visar Putin var skåpet skall stå. Nu ansluter siig ju inte länder till Nato av rädsla för USA utan för att kapa banden till det sjunkande skeppet Ryssland. "Fear" skapar inget välstånd eller ekonomiska stormakter vilket ju Ryssland är ett pinfärskt exempel på. Västvärlden ekonomiska styrka överglänser lätt Rysslands militära styrka så länge inte lille Putin får för sig att starta förintelsen av världen inkl. Ryssland.
Citera
2015-05-11, 20:40
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Givetvis har Ryssland med all sannolikhet inte agerat föredömligt i alla lägen, men i all sanningens namn så späs det på mer, än vad som faktiskt sker. SPECIELLT här i Sverige. Bara idiotin kring hysterin att "ryssen kommer" är skrattretande.

Det är för min del ALLTID provocerande hur svensk media behandlar diverse ämnen, för oftast är det helt åt helvete. Samma sak med firande av den 9:e maj i Ryssland. Jag tenderar att upprepa mig gång på gång, utan att min poäng kommer fram. Så nu har jag sagt det för sista gången.

Du har sagt mycket, men förstått ingenting. Dina åsikter kommer från den icke-tänkande massmedia som i dag är den enda de facto tillåtna i ditt land. Det sorgliga är att du som ryss borde ha lärt dig något från den mörka tiden under sovjetiskt styre, eller du kanske inte var född då, tillhörande den sorglösa nya generationen som Putin omfamnar och uppfostrar.
Citera
2015-05-11, 21:37
Medlem
Dawlishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Du har sagt mycket, men förstått ingenting. Dina åsikter kommer från den icke-tänkande massmedia som i dag är den enda de facto tillåtna i ditt land. Det sorgliga är att du som ryss borde ha lärt dig något från den mörka tiden under sovjetiskt styre, eller du kanske inte var född då, tillhörande den sorglösa nya generationen som Putin omfamnar och uppfostrar.

Mina åsikter kommer inte från någon media alls, då jag vet vad nationell medias egentliga uppgift är.

Faktum är att jag inte ens är ryss! Kul va?

Det är snarare din betongfasta uppfattning som bör ruckas på och upplysas om. Jag är varken för eller mot, eftersom jag föga bryr mig. Jag försöker bara vara objektiv, och blir rätt provocerad när objektivitet tas för lätt på. Mitt misstag var att förvänta sig något annat från media i allmänhet, och svensk media i synnerhet.
Citera
2015-05-11, 22:09
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagfunderar
RIbland känns det som att folk glömmer hur stor makt Ryssland har och hur stor respekt landet förtjänar - hur de beter sig, ja, det är skitsa..,
Rysslands makt är som bortblåst. De var med på nåder bland G8 länderna, de har vetorätt i FN endast pga deras kärnvapen.
De har misslyckats efter 1991 så totalt där vilket annat folk som helst skulle lyckats.
Dagens Ryssland förtjänar ingen respekt.
Citera
2015-05-11, 23:45
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Mina åsikter kommer inte från någon media alls, då jag vet vad nationell medias egentliga uppgift är.

Faktum är att jag inte ens är ryss! Kul va?

Det är snarare din betongfasta uppfattning som bör ruckas på och upplysas om. Jag är varken för eller mot, eftersom jag föga bryr mig. Jag försöker bara vara objektiv, och blir rätt provocerad när objektivitet tas för lätt på. Mitt misstag var att förvänta sig något annat från media i allmänhet, och svensk media i synnerhet.

Det märks att du är ung och naiv. Du saknar den erfarenhet som kalla kriget innebar, och den typ av lögner som spreds av den sovjetiska massmedia som allt oftare kommer tillbaka.

Att massmedia bör vara objektiv är ingen självklarhet även om man strävar efter att vara det. Om man står mellan en uppenbar ond makt, som för krig och sprider lögner, och en jämförelsevis god makt så kan man inte vara objektiv i den mening att man ser situationen från ett oberoende perspektiv. Att inte ta ställning, att inte välja part, är de facto att just göra detta.

Svenska journalister och redaktioner har rätt att göra sina egna analyser och slutsatser - en självklarhet i en demokrati. Till skillnad från Ryssland finns ingen censor på högre ort som styr vad som får sägas och inte sägas. Åsikterna baserar sig istället ofta på självklara grundprinciper i vårt land såsom yttrandefrihet, mänskliga rättigheter och respekt för enskilda länders territorier enligt internationella lagar - knappast något som Putin värnar om i sin politik och som man därför måste frångå om man ska ta ställning för Putin.

Vad gäller nyhetsrapportering citeras i västerländsk media i princip alltid de olika parterna, enligt principen om objektiv rapportering. T ex: "Lavrov säger att Ryssland inte är direkt inblandad i konflikten". Att Lavrov ljuger vet vi men det tas inte upp i nyhetsrapporteringen.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in