2015-05-14, 08:24
Medlem
Hej,

För mig har det under en längre tid varit så att CD-samlingen varit något i skymundan, det har lyssnats på YT när andan fallit på och om inte annat har man fallit tillbaka på någon/några av de sk favoritplattorna när det väl ska lyssnas på nånting i samband med exempelvis helg eller annan högtid.

I samklang med familj och högaktad fru har valet ofta fallit på något av följande:

Döende oskuld, Raj Montana Band - 80
Magnus Johansson - 90
Ola Magnell - Sittande fåglar (samling) alternativt Nya perspektiv - 75

I andra fall, ofta i samband med matlagning på fredagar, har jag haft full kontroll på musiken och då har jag landat i:

Bod Dylan - Saved (1980)
Ulf Lundell - Längre inåt landet (1980)

Som ni säkert kan förstå har ett visst mått av tristess efter ett antal år av ovanstående meny uppstått. Något måste ske, och en idé dök upp efter en stund av grubbel för ca 10-12 veckor sedan. Varför inte bara köra igenom hela jävla CD-samlingen från A-Ö?

Nu ska sägas att jag inte har någon extrem samling att tala om, nä, från början köptes det en jävla massa LP och på senare år så var det som sagt UT, Spotify etc. Det gamla hederliga var en bit bort, hänvisat till kanske nån platta då och då på vägen mot IKEA i Haparanda eller dylikt. Men ett antal CD har det blivit, från 1991 fram till kanske 2000 och sedan någon enstaka och sedan ett och annat fynd på någon begagnatmarknad.

Totalt kanske det finns ca 650 CD, och i samband med bastubad har det funnits lite att välja på. Men som sagt så har man fastnat i inkörda mönster, kanske framförallt sen Dylan fyllde 60 år 2001.

Men nu är det alltså dags för nytänkande, många plattor som stått ohörda sen förra seklet ska rulla igen. Nu är jag igång, och metoden är följande: In med plattor i 6 cd-växlare med två öppna platser, dvs 4 plattor i taget, gärna i samband med disk, matlagning, städning (plock) od.

Även frugans plattor är med, så man får en hyfsad blandning. Nu har jag avverkat 10CC, Accept, Adams, Aerosmith, After shave/G, Afzelius/ Allman brothers, Ark, Ashcroft, Atomic Swing, Band, Bangles, Beach Boys, Bear Quartet, Beatles, Black Crowes, Blue Rodeo, Blur, Blå Tåget, Bo Kaspers, Bon Jovi, Breach, Broberg, Browne, Buckingham, Buffalo Springfield, Byrds, Cash, Cave, Clapton, Clash, Cohen, Commitments, Conwell, Cooder, Costello, Counting Crows, Crow, Cure, Danielsson, DeGraw, DLK, De Ville, Dido, Dinosaur, Dio, Dire Straits, Donovan, Doors samt Dubliners.

Nu är jag alltså på Dylan, och ska alltså plöja igenom totalt 72 plattor inklusive bootlegs och samlingar. Är nu framme vid JWH efter motorcykelolyckan och har därmed lyssnat på 8 Dylanplattor idag, och det med nöje.

Jag får säga att jag hittills är nöjd med det här experimentet. Många plattor har stått och möglat en längre tid och man återupptäcker många väldigt bra låtar och om jag inte börjat med det här vettefan om hur länge, om ens nånsin, det skulle dröja innan man skulle få lyssna på vissa av mästerverken.

Så vad säger ni, är det här något att rekommendera, eller är det ren galenskap och hur går jag sedan vidare? Börja om från A igen eller ska jag rensa kanske 25% per bokstav tills bara Blonde on Blonde finns kvar?

Så frågorna är:
* Ska ni testa nåt liknande
* Är det här idiotiskt?
* Hur går jag vidare på bästa sätt
* Ska jag köpa fler CD?
Senast redigerad av Morebeer 2015-05-14 kl. 08:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in