Flashback bygger pepparkakshus!
2020-04-21, 22:21
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy80
Min absoluta uppfattning r att hade ett brott begtts s hade det varit lst. Det r farligt att orientera sig i novembermrkret, speciellt om man inte knner till trakterna. Trd och landformationer som r ltt att urskilja p dan smlter ihop till ett mrkt tcken p natten. Jag har gtt vilse under betydligt gynnsammare frhllanden. Sen behvs det inte mnga graders nedkylning fr att hjrnans rationella tnkande ska pverkas. Istllet fr att stanna upp och tnka r det ltt att en nedkyld person bara travar p och d kan man hinna ganska lngt innan man fryser ihjl. CZ var ju nrmast sommarkldd, fanns inte utrymme fr ntt fel i planeringen, typ g vilse med den kldseln.

Han gick lngs med en landsvg och det fanns dfrtiden inga avtagsvgar som han kunde blandat ihop vgen med.

Det finns tskilliga brott som aldrig klarats upp.
Citera
2020-04-21, 22:32
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Jag funderar p det hr med att han skulle blivit jagad av ett gng ut i skogen och drefter frusit ihjl. Men han hade extremt tajta jeans; hur bra kutar man i sdana? Man tycker att s tajta byxor borde ju gra att man ltt blir ikappsprungen av tminstone en i sllskapet ven om man annars r en god lpare? Lgg drtill ocks att han kan ha varit onykter med.

Hade han blivit jagad hade han i alla fall sluppit frysa. Han var onykter men inte vrre n att han kunde pbrja hempromenaden enligt de sista vittnena som sg honom traska ivg i rtt riktning mot landsvgen hemt. Han hade nog lrt sig denna rutt hyfsat vl och skulle knappast gtt hem i natten om han inte visste hur han skulle g.

Vad gller jeansen s finns uppgiften att brodern hjlpte till med blixtlset. De var Wranglers och troligen av den utsvngda typen dvs med flaxiga ben som var inne 1976. Denna modellen var hg i midjan och endast tsittande upptill. Alldeles skert extremt obekvma att sitta i men sannolikt inte svra att springa i. (ret drp blev stuprrsmodellen inne som hade ngot lgre midja men i gengld var tajta ned till knna och mjligen jobbigare att rra sig fort i men gengld ngot bekvmare att sitta i.)
Citera
2020-12-11, 17:08
Medlem
fittas avatar
Det r nd ngot tilltalande med denna historia.

Grabben var 15 r, levde livet med polarna, fick knulla, sen var det godnatt.

Man kan sga att folk har dtt under vrre omstndigheter. Man kan rent utav sga att han slutade p topp!

Visst, det r sklart tragiskt att en s ung person dr, men han dog under kanske en av sina mest minnesvrda kvllar ngonsin.
Citera
2020-12-12, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Hade han blivit jagad hade han i alla fall sluppit frysa. Han var onykter men inte vrre n att han kunde pbrja hempromenaden enligt de sista vittnena som sg honom traska ivg i rtt riktning mot landsvgen hemt. Han hade nog lrt sig denna rutt hyfsat vl och skulle knappast gtt hem i natten om han inte visste hur han skulle g.

Vad gller jeansen s finns uppgiften att brodern hjlpte till med blixtlset. De var Wranglers och troligen av den utsvngda typen dvs med flaxiga ben som var inne 1976. Denna modellen var hg i midjan och endast tsittande upptill. Alldeles skert extremt obekvma att sitta i men sannolikt inte svra att springa i. (ret drp blev stuprrsmodellen inne som hade ngot lgre midja men i gengld var tajta ned till knna och mjligen jobbigare att rra sig fort i men gengld ngot bekvmare att sitta i.)

Ja det var en tanke med som slog mig: De var tajta nr han tog p sig dom innan festen. Vi kan ju anta att byxorna var nytvttade (om jag ville g p skolfest och uppvakta damer s vill jag ju givetvis ha rena och frscha klder.) och drfr tajta, men allt eftersom kvllen framskrider med dans och promenad s borde byxorna "gett med sig" en aning och drfr inte lika svra att f av/p fr egen hand p stende fot?
Vet man om Charles var dansant? Att han sprang runt vet vi ju redan? Drfr faller ocks lite teorin att han behvde god tid fr att sl en drill- det rckte med att g ut i en buske och strila d byxorna vid det laget var aningens lttare att ppna och stnga. Bara tankar som inte behver ha med nnting att gra.
Citera
2020-12-13, 03:25
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Ja det var en tanke med som slog mig: De var tajta nr han tog p sig dom innan festen. Vi kan ju anta att byxorna var nytvttade (om jag ville g p skolfest och uppvakta damer s vill jag ju givetvis ha rena och frscha klder.) och drfr tajta, men allt eftersom kvllen framskrider med dans och promenad s borde byxorna "gett med sig" en aning och drfr inte lika svra att f av/p fr egen hand p stende fot?
Vet man om Charles var dansant? Att han sprang runt vet vi ju redan? Drfr faller ocks lite teorin att han behvde god tid fr att sl en drill- det rckte med att g ut i en buske och strila d byxorna vid det laget var aningens lttare att ppna och stnga. Bara tankar som inte behver ha med nnting att gra.

Jeanstyget som anvndes p 70-talet (och fram till millennieskiftet) var inte alls stretchigt som idag utan kompakt och mycket tjockare. Dessutom syddes de medvetet frr fr att vara tajta (om detta var modellvalet) hela tiden s de tnjde ut sig frst efter lngvarigt anvndande, p sin hjd.
Citera
2020-12-13, 22:59
Medlem
r det ngon som har kartan frn mysterium24? Tyvrr r det material som inte r publikt lngre.

Eller ngon som mjligtvis sitter p info var CZ hittades ganska exakt?
Citera
2020-12-14, 19:39
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucyli
r det ngon som har kartan frn mysterium24? Tyvrr r det material som inte r publikt lngre.

Eller ngon som mjligtvis sitter p info var CZ hittades ganska exakt?

Det r omnmnt i trden men ngon karta fanns aldrig annat n p den beropade sidan. Min minnesbild: Han skulle ta sig lngs med en led (Havsbadsvgen aka Timmerleden) som ledde mot frldrarnas hus vid vattnet men terfanns 16 r senare ca 200m in i skogen frn den stligt belgna parallella leden (N:a Pitholmsleden? Vldigt rrigt med vgarnas namn.). Mellan lederna lpte en 6 km lng stig 1976. Idag skall stigen ha blivit en riktig vg.

ven om CZ var nyinflyttad i krokarna borde han ha kunnat skilja mellan en upplyst motorled och en oupplyst kostig vilket gr det en smula mrkligt att han inte terfanns nrmre den led han sgs ta in p efter skolfesten. Jag lanserade teorien att han blivit verkrd av ett rattfyllo som dumpade kroppen en bra bit frn den faktiska olycksplatsen.

Inte fr att det r till ngon hjlp i sammanhanget men fr att f en bild av hurdana ungdomarna var 1976 kan man se den utmrkta serien Lra fr livet som spelades in ret ifrga. tskilliga CZ-kopior passerar revy.

https://www.oppetarkiv.se/video/1077...-6?ac=l%C3%A4r
Senast redigerad av Eastmancolor 2020-12-14 kl. 20:38.
Citera
2021-01-05, 05:17
Medlem
Eastmancolors avatar
Fr den historiskt intresserade s har jag sammanstllt fakta kring fem andra frsvinnanden (varav ett nnu ej klarats upp) som jag diskuterat i olika trdar hr p FB. CZ sticker hrvidlag ut stillvida att han upphittades hela 6106 dagar (!) efter frsvinnandet dr normaltidsutdrkten endast verkar vara en vecka upp till en dryg mnad. Vidare har samtliga kroppar terfunnits inom ngon eller ngra kilometer frn platsen fr frsvinnandet.

En mrklig observation r att samtliga mn frsvunnit specifikt den trettonde i mnaden varav en faktiskt exakt p dagen 44 r efter CZ men detta frefaller vara ren slump.

https://www.flashback.org/p74192909#

Det r inlgg #10520; av ngon anledning visar lnken endast samma sida.
Senast redigerad av Eastmancolor 2021-01-05 kl. 05:26.
Citera
2021-03-09, 00:56
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Fr den historiskt intresserade s har jag sammanstllt fakta kring fem andra frsvinnanden (varav ett nnu ej klarats upp) som jag diskuterat i olika trdar hr p FB. CZ sticker hrvidlag ut stillvida att han upphittades hela 6106 dagar (!) efter frsvinnandet dr normaltidsutdrkten endast verkar vara en vecka upp till en dryg mnad. Vidare har samtliga kroppar terfunnits inom ngon eller ngra kilometer frn platsen fr frsvinnandet.

En mrklig observation r att samtliga mn frsvunnit specifikt den trettonde i mnaden varav en faktiskt exakt p dagen 44 r efter CZ men detta frefaller vara ren slump.

https://www.flashback.org/p74192909#

Det r inlgg #10520; av ngon anledning visar lnken endast samma sida.

Nu r det inlgg #15118 eftersom tv tidigare inlgg tagits bort! (Det borde ha varit fler borttagna inlgg med tanke p allt trams i trden om DA:s frsvinnande...)

Till den lnkade listan br lggas att De*iz Ard* r funnen och att hans totala frnvaro omfattade 106 dagar om jag nu rknat rtt. Han hittades 210227 men det var frst igr som identifieringen blev offentlig.

Fortfarande sticker CZ lngvariga frsvinnande ut med rge och ven om man br ha i tanke att mngen aldrig terfunnits r det ganska besynnerligt trots allt. Att rester av hans outfit frn skolbalen 761113 hittades p resterna av kroppen gr det dock svrt att frst det p annat stt n att kroppen hela tiden legat ungefr dr den hittades.

En rimlig frklaring r att CZ mste ha varit hjlpligt nedgrvd och att Piteborna inte i ondan vandrade omkring just dr kroppen lg fr d borde den ha hittats mnga r tidigare.

Jag tror ju att CZ blev verkrd p Timmerleden och att grningsmannen tog med sig kroppen till fyndplatsen i avsikt att inte lagfras; om kroppen legat kvar vid Timmerleden hade den snabbt hittats och jakten p en smitare hade d inletts...
Senast redigerad av Eastmancolor 2021-03-09 kl. 01:01.
Citera
2022-08-20, 00:01
Medlem
Eastmancolors avatar
Siten Mysterium24.se - eller tminstone dess artiklar om CZ - verkar ha varit nere ett tag. Nu r den uppe igen och vad hittar man dr om inte en koppling till ett annat frsvinnande i krokarna dr CZ frsvann! Annika Nystrm frsvan under lucianatten 1978 dvs tv r senare. Hennes kropp terfanns i mars ret drp och polisen menade att hon inte hade utsatts fr ngot brott.

https://mysterium24.se/blog/?cat=3
Citera
2022-08-20, 01:47
Medlem
Eastmancolors avatar
Det hr tog litet tid att smlta; de bgge frsvinnandena har ptagliga likheter vad gller ett antal omstndigheter:

(1) Bgge gick i samma skola och var i samma lder nr de frsvann dvs 15-16 r.
(2) Bgge frsvann frn ungefr samma omrde i Pite: CZ frn en skoldans och AN frn en luciafest i ett bostadsomrde nra skolan.
(3) Bgge iakttogs en bit p sin vg i sydlig riktning vilket i AN:s fall var besynnerligt eftersom hon faktiskt bodde norrver till skillnad frn CZ.
(4) Bgge hittades i omrden dr omfattande skallgng efter dem fretagits. CZ terfanns dock efter hela 17 r medan AN hittades endast ett kvartal senare.
(5) En kuris men sannolikt irrelevant detalj: AN terfanns i nrheten av ett sommarhus i Skuthamn vid kusten. Med tanke p var hon senast hade setts innan frsvinnandet mste hon ha passerat mycket nra huset dr CZ hade bott.

Det verkar som om AN antingen var s packad nr hon lmnade festen att hon inte visste - eller brydde sig - vart hon gick, alternativt att hon skulle till ngon som bodde i nrheten av dr familjen Z hade bott.

Turerna kring CZ:s frsvinnande (och upphittande) tycker jag att vi har gtt igenom med besked i denna trden. Dessvrre finns inte s mycket uppgifter om AN.

Polisen trodde inte att AN mrdats eftersom kroppen var s pass vl bevarad och hade varit begravd under sn.
Senast redigerad av Eastmancolor 2022-08-20 kl. 02:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in