2015-05-18, 19:58
Medlem
Hej! Jag har alltid varit ett fan av The Sims, och funderar nu på att skaffa The Sims 4 för skojs skull Men då undrar jag - vilken typ av dator behöver jag köpa för att kunna spela The Sims 4? Har just nu en MacBook Air, men den klarar knappt The Sims 3 så jag har insett att jag måste köpa en ny dator om jag ska kunna spela The Sims 4. Supertacksam för tips på datorer, länka gärna! Obs; Jag vill gärna ha en bärbar dator som är någorlunda smidig, och jag kommer inte spela några andra spel så den behöver inte vara särskilt avancerad heller Men den ska klara The sims 4 utan lagg, och gärna utan att låta som ett propellerflygplan haha!
Citera
2015-05-18, 20:04
Medlem
ekmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varmhallonpaj
Hej! Jag har alltid varit ett fan av The Sims, och funderar nu på att skaffa The Sims 4 för skojs skull Men då undrar jag - vilken typ av dator behöver jag köpa för att kunna spela The Sims 4? Har just nu en MacBook Air, men den klarar knappt The Sims 3 så jag har insett att jag måste köpa en ny dator om jag ska kunna spela The Sims 4. Supertacksam för tips på datorer, länka gärna! Obs; Jag vill gärna ha en bärbar dator som är någorlunda smidig, och jag kommer inte spela några andra spel så den behöver inte vara särskilt avancerad heller Men den ska klara The sims 4 utan lagg, och gärna utan att låta som ett propellerflygplan haha!
Har inget svar på din fråga men sims 4 är mindre krävande är sims 3 så du vet.
Citera
2015-05-18, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekmannen
Har inget svar på din fråga men sims 4 är mindre krävande är sims 3 så du vet.
Jaha! Är du säker på det? Hur kommer det sig i så fall? Med tanke på att det är en uppdaterad version så borde den väl vara mer avancerad? Men om den inte är det så kanske min nuvarande dator kan klara den?
Citera
2015-05-20, 14:58
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Jaha! Är du säker på det? Hur kommer det sig i så fall? Med tanke på att det är en uppdaterad version så borde den väl vara mer avancerad? Men om den inte är det så kanske min nuvarande dator kan klara den?
Trots att jag hade en rejäl speldator så laggade Sims 3 fruktansvärt mycket, medan Sims 4 går som en dröm t.o.m på syrrans inte allt för dyra dator trots att det ser mycket bättre ut, så nog är det stor skillnad.
Citera
2015-05-26, 13:31
Medlem
ekmannens avatar
Citat:
Sims 1,2,3 kör på likadan såkallad spelmotor. Sims 4 dock har en helt ny modernare motor och därmed bättre grafik och mindre krävande. Jag lovar att sims 4 är mindre krävande
Citera
2015-05-26, 19:06
Medlem
Citat:
Som några sagt så är Sims 4 lättare att köra än Sims 3 Sims 3 var helt värdelöst! Sims 3 var ganska gammalt och inte lika optimalt, nu när de släppte Sims 4 så hade de mycket nyare och mer avancerad teknik som gör det möjligt för "sämre" datorer att spela Sims 4.

Ta min dator för exempel (En rätt bra). Sims 3 klarar knappt allt på Ultra, Sims 4 så kan jag ha allt på Ultra och ändå ligga på över 350 FPS. Min dator kör Sims 4 säkert 3ggr bättre än Sims 3.

http://www.systemrequirementslab.com...emId=12305&p=r
Använd den hemsidan och testa om du kan använda din dator för det.

Sedan beror det på hur väl du vill spela det? Allt på högst? Allt på lägsta? Ska den ladda snabbt eller spelar det ingen roll?

För att köra Sims 4 på lägsta behöver du:
CPU: Intel Core 2 Duo E4300 or AMD Athlon 64 X2 4000+ (2.0 GHz Dual Core required if using integrated graphics)
CPU Speed: Info
RAM: 2 GB
Video Card: NVIDIA GeForce 6600 or ATI Radeon X1300 or Intel GMA X4500
Sound Card: Yes
Free Disk Space: 10 GB

Vilket är i princip vilken dator som helst.

Sims 4 rekommenderar detta dock:

CPU: Intel Core i5-750 or AMD Athlon X4
RAM: 4 GB
Video Card: NVIDIA GeForce GTX 650 or better

Vilket är en laptop för 5000~
Senast redigerad av Qtip 2015-05-26 kl. 19:08.
Citera
2015-06-04, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qtip
Som några sagt så är Sims 4 lättare att köra än Sims 3 Sims 3 var helt värdelöst! Sims 3 var ganska gammalt och inte lika optimalt, nu när de släppte Sims 4 så hade de mycket nyare och mer avancerad teknik som gör det möjligt för "sämre" datorer att spela Sims 4.

Ta min dator för exempel (En rätt bra). Sims 3 klarar knappt allt på Ultra, Sims 4 så kan jag ha allt på Ultra och ändå ligga på över 350 FPS. Min dator kör Sims 4 säkert 3ggr bättre än Sims 3.

http://www.systemrequirementslab.com...emId=12305&p=r
Använd den hemsidan och testa om du kan använda din dator för det.

Sedan beror det på hur väl du vill spela det? Allt på högst? Allt på lägsta? Ska den ladda snabbt eller spelar det ingen roll?

För att köra Sims 4 på lägsta behöver du:
CPU: Intel Core 2 Duo E4300 or AMD Athlon 64 X2 4000+ (2.0 GHz Dual Core required if using integrated graphics)
RAM: 2 GB
Video Card: NVIDIA GeForce 6600 or ATI Radeon X1300 or Intel GMA X4500

Vilket är i princip vilken dator som helst.

Sims 4 rekommenderar detta dock:

CPU: Intel Core i5-750 or AMD Athlon X4
RAM: 4 GB
Video Card: NVIDIA GeForce GTX 650 or better

Vilket är en laptop för 5000~
Tack för hjälpen! Min dator har:
1,8 GHz Intel Core i5 processor
4 GB 1600 MHz DDR3
Intel HD Graphics 4000 1024 MB
och jag har ca 20 GB ledigt Så... Då borde det funka?
Citera
2015-06-19, 20:01
Medlem
PeterNosters avatar
Framförallt så är ju TS3 en "öppen värld" medan TS4 är som TS2 att det kräver omladdning för att t.ex gå till grannen eller till något commercial. En karta i TS4 innehåller 3 kvarter med 5 tomter i varje.

Man har även bantat ner funktionerna rejält i TS4. Det finns t.ex ingen "historieutveckling" som i TS3. Man måste spela alla húshåll själv för att det ska bli några barn gjorda, skaffa simmarna jobb o.s.v. Det enda de inaktiva simmarna gör är att åldras, om man nu inte stänger av åldringen.

Omladdningarna går ganska snabbt men man märker att det tar längre tid ju fler expansioner man har.

Edit:
Såg nu att du har Intel HD Graphics 4000 1024 MB. Då blir det nog att köra på lägsta grafiken. Har du ingen annan grafikkrets för prestandaläget som vissa laptops har?
Senast redigerad av PeterNoster 2015-06-19 kl. 20:05.
Citera
2015-07-25, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Framförallt så är ju TS3 en "öppen värld" medan TS4 är som TS2 att det kräver omladdning för att t.ex gå till grannen eller till något commercial. En karta i TS4 innehåller 3 kvarter med 5 tomter i varje.

Man har även bantat ner funktionerna rejält i TS4. Det finns t.ex ingen "historieutveckling" som i TS3. Man måste spela alla húshåll själv för att det ska bli några barn gjorda, skaffa simmarna jobb o.s.v. Det enda de inaktiva simmarna gör är att åldras, om man nu inte stänger av åldringen.

Omladdningarna går ganska snabbt men man märker att det tar längre tid ju fler expansioner man har.

Edit:
Såg nu att du har Intel HD Graphics 4000 1024 MB. Då blir det nog att köra på lägsta grafiken. Har du ingen annan grafikkrets för prestandaläget som vissa laptops har?
Tack för hjälpen! Nej det har jag tyvärr inte, typiskt Apple... Men jag har nog insett att det kanske inte funkar med min dator (som ändå är några år gammal) så har funderat på att köpa en ny. Har du några tips på datorer eller "krav" jag borde ha när jag letar efter en ny dator?:-)
Citera
2015-07-31, 22:55
Medlem
PeterNosters avatar
NetonNet rekommenderar denna och jag bara håller med:
https://www.netonnet.se/art/dator/st...o/210798.8898/

Det lite unika med den är att processorn, A10 7800, har bra inbyggd grafik som klarar The Sims 4 utan vidare. Jag kör spelet på en äldre modell, A10 5800K, av den processorn och kör på medelgrafik. A10 7800 är betydligt snabbare.

Datorn har dessutom ett extra grafikkort, Radeon R7 240. Om man behöver extra bra grafik kan man ställa in att båda grafikkretsarna jobbar tillsammans.

Det finns säkert bättre datorer men den där är nog prisvärd.
Man kan ju välja de komponenter den har och bygga eller låta bygga den. men jag tror inte det lönar sig.
En sak att tänka på är att Windows 10 har kommit ut nu men man får ju det gratis och kan uppgradera inom 1 år. Det verkar lite skakig så här i början..

Edit:
Granskade lite noggrannare.

Lite -
Den har Windows 8.1. Går dock att uppgradera gratis till Windows 10.
Den har en minnesmodul på 8 GB. Borde ha varit två på 4 GB annars kan man inte utnyttja Dual Channel.
Nätdelen är på bara 180 Watt men verkar vara en extern nätadapter.
Den har inga tomma kortplatser.

Lite +
Liten låda.
Inbyggt trådlöst nätverk.
Senast redigerad av PeterNoster 2015-07-31 kl. 23:22.
Citera
2015-08-03, 13:38
Medlem
PeterNosters avatar
Kör nu The Sims 4 på Windows 10 och det fungerar bra.
Nya drivrutiner till processor/grafik behövdes.
Citera
2015-08-03, 13:45
Medlem
PeterNosters avatar
Plockade ihop komponenter från Webhallen som liknar HP-datorn. Har rättat till det med minnet och ett lite bättre grafikkort, större låda och kraftigare nätdel.
Tillkommer kostnad för montering och lite småkrafs.

1 st AMD A10-7800 3,5GHz Socket FM2+ (Boxed)
1 st Corsair Carbide 200R - Svart (Ej PSU)
1 st Corsair PowerSupply (PSU) CX500 500W 80+ Bronze
1 st Crucial Ballistix Sport 8GB DDR3 PC-12800 1600MHz CL9 (BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU) (2x4GB)
1 st Gigabyte GA-F2A88XM-DS2 - A88X
1 st Gigabyte Radeon R7 250 OC 2GB (GV-R725OC-2GI)
1 st WD Intern Hårddisk Caviar Blue 500GB (7200RPM / WD5000AAKX)
Summa: 5216 kr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in