Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-25, 15:00
  #1
Medlem
Dalailamas avatar
Jag har inte tagit ut någon lön ur mitt A/B som nu har varit igång i drygt ett halvår. Min fråga är hur jag nu, om jag vill ta ut en slant, kan göra detta så skattemässigt fördelaktigt som möjligt. Är utdelning att rekommendera eller finns det annan lösning?

Tack!
Citera
2015-05-25, 15:31
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalailama

Lagstiftarens tanke är ju att det inte ska bli nån skillnad - på det stora hela.

Med 0:- i löner, så blir det ju först bolagsskatt på vinsten, sedan din skatt för utdelning på resten.

Tar du allt i lön istället, så blir det ju 0:- i bolagsskatt.

Så i slutändan så är det brytpunkter, marginaleffekter och sådant som fäller utslag.

Sen "får du lite mer för skattepengarna" om du betalar inkomstskatt istf utdelningsskatt, typ pensionsgrundande osv.
Citera
2015-05-25, 15:35
  #3
Medlem
En normal gång är att man tar lön upp till gränsen för statlig inkomstskatt, sedan lågbeskattad utdelning, sedan lön igen.

Men det hänger till viss del på hur privatekonomin ser ut så det kan variera något från person till person.
Citera
2015-05-25, 17:15
  #4
Medlem
TS har just startat sitt företag, och en ev. utdelning sker året efter. Dvs din utdelning på räkenskapsåret 2015 kan du först ta ut under 2016.
__________________
Senast redigerad av Sotashi 2015-05-25 kl. 17:25.
Citera
2015-05-25, 17:57
  #5
Medlem
"Den förra regeringen skärpte i januari 2014 småbolagsreglerna för att stoppa kryphål i lagen som missbrukades av högavlönade advoktater, revisorer och konsulter."

"Nu visar det sig att den nya skärpta lagen fått delägare att skapa massor av nya egna bolag. På så vis kan ägare välja aktieutdelning istället för lön."

Källa: svt.se/svttext
Citat:
Citera
2015-05-26, 23:51
  #6
Medlem
räcker det med ca 120 000 kr per år netto så kan du ta ut utdelning (enligt schablon) efter varje helt nytt år som aktieägare. om företaget har drygt 1 mille i vinst varje år, ta ut lön till gränsbeloppet för statlig skatt (443 300 kr, brutto) och dela ut 221 650 kr i utdelning (brutto, enligt lönebaserad uträkning).
Citera
2016-08-21, 21:29
  #7
Medlem
Tack för bra info. Om man har delat räkenskapsår - 31 juli var sista dagen på mitt första bokslutsår - Kan jag alltså betala ut utdelning från mitt AB så fort bokslutet är klart ?

MVH P
Citera
2016-08-21, 23:45
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltpeter-gbg
Tack för bra info. Om man har delat räkenskapsår - 31 juli var sista dagen på mitt första bokslutsår - Kan jag alltså betala ut utdelning från mitt AB så fort bokslutet är klart ?

MVH P

Utdelning beslutas av bolagsstämman, oftast i samband med att årsredovisningen fastställs. Det vanligaste är att bolagsstämman beslutar att utbetalning ska göras i "anknytning" till stämman.
Citera
2016-08-22, 10:51
  #9
Medlem
Tänk också på att datum utdelningen betalades ut.

Undantaget är om stämman beslutar att utdelningen ska ske på ett specifikt datum. Då är det det datumet som gäller.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback