Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-14, 21:49
  #325
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Der Freie Wille (på svenska den fria viljan) var rätt deprimerande.
Jag tolkar filmens budskap som så, att om någon är tillräckligt skadad i sig själv/personlighet/själen så kan ingen kärlek i världen återställa eller rädda det. Rätt deprimerande och mörkt. Och som samhällsproblem. Men hyfsat bra och annorlunda film. Från Tyskland.
Citera
2022-02-28, 17:57
  #326
Medlem
Disney-Psychos avatar
Jag drar till med en tecknad film:
When The Wind Blows (i Sverige även känd som Tryggare kan ingen vara).
Tycker för övrigt att den känns lite aktuell just nu med tanke på Ryssland-Ukraina.
Citera
2022-02-28, 18:00
  #327
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Gilbert Grapes är både och, samtidigt positiv film, men också en bakgrund som är deprimerande.
Citera
2022-03-12, 09:52
  #328
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Antichrist
Citera
2022-03-12, 11:55
  #329
Medlem
Silent Running från 1972 med Bruce Dern, och bl a Ron Rifkin(som senare spelade läkare i både Rabbit Test, Soap, Falcon Crest, E.R., Wolf, Leaving L.A., Flowers for Algernon, Just a kiss och Pulse).

Såg om den för någon månad sen eller två för första gången på ett antal år, och den passar väl in. Oavsett att man kan hävda protagonisten snöat in sig lite väl mycket på arbetet, så känner man hans ångest över uppdragets utveckling och sina medarbetares attityd.
Citera
2022-03-12, 12:14
  #330
Medlem
VÄGEN,
postspokalyps om en pappa och son som försöker överleva på resa i ett "efter katastrofen" USA.

Fan i mig ingen feelgood film. Tänkte på den med en klump i magen flera veckor efteråt.
Citera
2022-03-18, 02:05
  #331
Medlem
carminaburanas avatar
Midnight cowboy
Citera
2022-11-11, 18:37
  #332
Medlem
-GGs avatar
Monster, om den kvinnliga seriemördarens liv.

Jag har sett den blott en gång. Den lämnade en så olustig känsla som satt i, i veckor efteråt.

Jag blev så arg på allting när jag såg den, och började fräsa åt en granne på väg ut när jag skulle köpa mat åt min mor på ICA.

Sorglig. Äcklig. Mörk. Ful film. Jag vill liksom inte veta.

Dock prickar Theron in rollen/personen perfekt. Kanske därför som den går under skinnet på mig.
Citera
2024-02-01, 08:17
  #333
Medlem
diseuses avatar
Den belgiska (nederländskspråkiga) filmen Wil. Handlar om Wilfried Wils, en slags beredskapspolis i Antwerpen under nazisternas ockupation. Släpptes häromdagen på Netflix.

https://www.imdb.com/title/tt26067432/

https://www.netflix.com/wil
Citera
2024-02-01, 08:43
  #334
Medlem
dödsknivens avatar
Kanske nämnts i den här jättelånga tråden tidigare, men a serbian film är ingen humörhöjare direkt. Symboliken att filmen ska vara en bild av hur serbiska staten behandlar sin befolkning gör den ju inte mindre deppig
Citera
2024-02-01, 09:11
  #335
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Leaving Las Vegas

Released in October 1995, Leaving Las Vegas stars Cage as Ben, an alcoholic screenwriter who – after literally burning what's left of his life – journeys to Las Vegas to drink himself to death.
Citera
2024-02-17, 20:15
  #336
Avstängd
Gosifs avatar
Downloading Nancy 2007

Om en kvinna som vill bli dödad och anlitar en yrkesmördare som jobbar med att döda folk som själva är villiga.

Extremt deprimerande men ändå fin på sitt sätt.


Another Earth 2011

Om en kvinna som kör på en familj och senare händer det en massa lustiga saker.

Samtidigt närmar sig något jorden som gör att huvudkaraktären påverkas nåt extremt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback