2015-06-02, 19:17
Medlem
Xolicones avatar
Hej.

Min pappas dator blev stulen för ett par månader sedan och han har nu fått tillbaka den.
Han som snodde datorn har installerat om Windows ser det ut som då det ligger en mapp som är "Windows.old"
Han har skapat ett eget konto till datorn som heter "Nicke".
Finns det något sätt att ta bort det nya Windows och hans inlogg och ersätta det med det som var tidigare?
Vi kan inte återställa Windows eftersom att min pappa tyvärr inte har skivan.

Vad göra?
Citera
2015-06-02, 19:20
Medlem
Svampskogens avatar
Ladda ner Windows via piratebay eller liknande och ominstallera allt från början. Rekommenderar dock att istället använda sig utav Ubuntu, mycket enklare och smidigare(Dessutom gratis) om datorn inte är tänkt att spela på.
Citera
2015-06-02, 19:21
Medlem
Xolicones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svampskogen
Ladda ner Windows via tpb eller liknande och ominstallera allt från början. Rekommenderar dock att istället använda sig utav Ubuntu, mycket enklare och smidigare(Dessutom gratis) om datorn inte är tänkt att spela på.

Det finns inget sätt att starta datorn från det gamla Windows?
Citera
2015-06-02, 19:22
Medlem
Xolicones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svampskogen
Ladda ner Windows via piratebay eller liknande och ominstallera allt från början. Rekommenderar dock att istället använda sig utav Ubuntu, mycket enklare och smidigare(Dessutom gratis) om datorn inte är tänkt att spela på.

Det finns inget sätt att starta datorn från det gamla Windows? Utan det är att installera om Windows som gäller?
Citera
2015-06-02, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xolicone
Det finns inget sätt att starta datorn från det gamla Windows? Utan det är att installera om Windows som gäller?

Har faktiskt ingen aning om det är möjligt däremot kan du gå kopiera över alla bilder, dokument osv från windows.old mappen till en extern hårddisk så har du ju allt viktigt kvar
Citera
2015-06-02, 19:33
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Det går att återställa från windows.old men det är inte så lätt som att klicka lite här och där

Här är MS egen guide på hur du går tillväga.
https://support.microsoft.com/en-us/...?wa=wsignin1.0
Citera
2015-06-02, 19:43
Moderator
rancors avatar
Oavsett vad du gör, alla program som laddas ner från Piratebay eller någon annan piratsite inkl. cracks och liknande innehåller skadlig kod.

Inget är gratis idag, du får betala på något sätt.

Påstår någon annan att det är "säkert" att ladda ner så är dem riktigt naiva lamers eller som trollar för att du skall begå misstag.

Försök inte att "återställa" datorn. Du har ingen aning om vad som har installerats eller vad som körs. Om skivan inte finns kvar så är det lika bra att åka och köpa en ny Windows-skiva, alternativt kontakta leverantören och kolla om det går att köpa en ny OEM för datorn. Att fortsätta använda datorn efter att den varit stulen utan att installera om är en onödig risk.

Själv hade jag köpt en ny hårddisk och slängt den gamla. Skulle inte riskera något
Citera
2015-06-02, 20:34
Medlem
Kan vara värt att testa ophcrack
Citera
2015-06-03, 19:16
Medlem
Vad har du för dator? Det kan finnas en återställningspartition på hårddisken som du kan installera om Windows från. Då ska du göra en full återställning där du formaterar hårddisken dessutom.

Var det många viktiga saker i datorn? I så fall kan du kanske återställa från windows.old som någon skrev här ovan. Men efter att du sparat dina filer på t.ex USB bör du återställa totalt.
Citera
2015-06-08, 11:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xolicone
Vi kan inte återställa Windows eftersom att min pappa tyvärr inte har skivan.

Vad göra?

låna en skiva? köp en skiva? ladda ner piratkopierat os?

ett loginlösen är inga problem att ta sig förbi såvida denne inte satt admin pass så är det väl bara att logga in via felsäkert med standard "administratör" pass har jag för mig
Citera
2015-06-19, 17:44
Medlem
jcarlbergs avatar
Installera en ren kopia av Windows, samma version! Ta ut hårddisken och koppla den till en annan som sekundär eller extern, kopiera allt från windows.old till nya Windows.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in