2015-06-07, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attalos
Economist hade en bra genomgång om detta för några veckor sedan. Rekommenderad läsning för alla med intresse av ämnet:
http://www.economist.com/news/briefi...seless-subsidy
Tack! Den var väldigt intressant. Har läst en bit, men den var lång så jag ska läsa mer senare.
Citera
2015-06-07, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Som nämnt ovan så sjösattes dagens lösning, med begränsningar, i skattereformen 1991. Det blev en konsekvens av de missnöjesyttringar som följde åren med stor inflation och extrema marginalskatter vilket ledde till att folk lånade och investerade.

Innan dess poolades alla inkomster. Man hade också infört allehanda begränsningar vilket gjorde det hopplöst för vanliga människor att deklarera. Även skatteexperterna inom skatteverket gick bort sig. (Man drev vid ett tillfälle en rättsprocess mot en enskild person (som råkade ha skattekunskap) och förlorade på alla punkter. Offret menade dock att ingen vanlig människa hade klarat sig).
Möjligen kan det illustrerar hur skattemyndigheten såg på sig själva på den tiden. Man kunde fritt trakassera folk.
Men det visar också hur hopplöst skattesystemet blivit. Därav skattereformen 1991.

Man har följt den skatterättsliga reprocitetsprincipen. Därav att ränteavdrag finns i samma omfattning som skatt på ränteintäkt. Dock finns efter 1991 en begränsning vid 100 KSEK där avdragets värde minskar.

------------------------------------
Och i vanlig ordning får man göra observationen att knapp någon ondgör sig över den konfiskatoriska beskattningen på reala ränteinkomster. Men i stället är gravt upprörda för att räntebeloppet inte dubbelbeskattas.

EDIT: Innan folk sätter igång och kallar avdrag för underskott av kapital för subvention så vill jag informera om att vi hade räntesubventioner fram till mitten på 1990-talet. Riktiga räntesubventioner. Räntesubventionerna infördes av sossarna för länge sedan och gällde för nyproducerade hus.
Tack, det var bra info.

Citat:
Som nämnt ovan så sjösattes dagens lösning, med begränsningar, i skattereformen 1991.
Då tolkar jag det som att det märkligt nog är sossarna som införde det, trots att det är den finansiella sektorn och dåtidens fastighetsägare som gynnas av det.

Citat:
Räntesubventionerna infördes av sossarna för länge sedan och gällde för nyproducerade hus.
Intressant, där gör ju subventioner nytta. Tillskillnad från dagens ränteavdrag som höjer priser på redan byggda fastigheter, en mycket märklig konstruktion.
Citera
2015-06-07, 13:19
Medlem
Malingins avatar
Varför skulle priserna sjunka 30%?
Det är ju bara skatten och inte hela lönen man kan dra av, eller tänker jag fel.

En sak jag funderade på var att man kanske tänkte att det gynnade investeringar? Billigare att låna, och som sagt, förr var det väldigt hög inflation, vilket ställde till det.
Citera
2015-06-07, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malingin
Varför skulle priserna sjunka 30%?
En liten korrigering av mig själv. Du skulle få låna 30% mindre, eftersom att beloppet du får låna beror på hur stor lånekostnad du kan tänkas klara av. Men säg en tvåa i en storstad, det är ofta ett insteg på bostadsmarknaden, så folk belånar köpet med 85%. Detta lånebelopp skulle då vara 30% lägre utan ränteavdrag.

Citat:
En sak jag funderade på var att man kanske tänkte att det gynnade investeringar? Billigare att låna, och som sagt, förr var det väldigt hög inflation, vilket ställde till det.
Det kanske var så att man tänkte gynna investeringar. Men då borde insatsen bara gälla nya bostäder, som det krävs en investering för. Alla befintliga fastigheter är ju redan byggda, så ett ränteavdrag gynnar bara bankerna och är en belastning för köparen och en risk för samhället.

Hög inflation förr ja. Då blev det nog ännu värre när man införde detta, eftersom det ökar priserna med ca 30% (om man fick låna 100%).
Citera
2015-06-07, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inkomsttagaren
En liten korrigering av mig själv. Du skulle få låna 30% mindre, eftersom att beloppet du får låna beror på hur stor lånekostnad du kan tänkas klara av. Men säg en tvåa i en storstad, det är ofta ett insteg på bostadsmarknaden, så folk belånar köpet med 85%. Detta lånebelopp skulle då vara 30% lägre utan ränteavdrag.

Det kanske var så att man tänkte gynna investeringar. Men då borde insatsen bara gälla nya bostäder, som det krävs en investering för. Alla befintliga fastigheter är ju redan byggda, så ett ränteavdrag gynnar bara bankerna och är en belastning för köparen och en risk för samhället.

Hög inflation förr ja. Då blev det nog ännu värre när man införde detta, eftersom det ökar priserna med ca 30% (om man fick låna 100%).
Nu har du lite otur när du tänker.
Du har rätt att göra avdrag på 30% av ränteutgifterna. Det dras sedan på din skattebaserade inkomst.
Så mellan tummen o pekfingret kan vi då räkna lite på ett lån där du betalar 100 000kr i ränta. Det är väll ungefär vad ett lån på 2 000 000 hamnar på.
Sedan tjänar du 200 000kr/år.
Då blir din skattegrundande inkomst 170 000kr o din skatt sänks ungefär med 10 000kr.

Så hur får du 10 000kr att vara en sänkning på 30% av inköpspriset på 2 mille?
Citera
2015-06-07, 16:20
Medlem
Malingins avatar
Citat:

Är det inte tvärtom att man gynnas av 30% rabatt om det är hög inflation, inflationen äter upp lånen.
Att spara vid hög inflation är inte så bra, pengarna försvinner.

Jag tror inte på 30% sänkning, den kommer bli mycket mindre.
Det är fortfarande så att inkomsten styr, du får 30% rabatt på skatten, inte lönen.

20000 i lön med 30 % skatt så sparar du 1800 = 9 %, (6000 i skatt).
Med reservation att jag kan ha fel.

Jag tror fortfarande att Gromph har rätt, tiderna var annorlunda då.
Senast redigerad av Malingin 2015-06-07 kl. 16:23.
Citera
2015-06-07, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sexbrottsling
Nu har du lite otur när du tänker.
Du har rätt att göra avdrag på 30% av ränteutgifterna. Det dras sedan på din skattebaserade inkomst.
Så mellan tummen o pekfingret kan vi då räkna lite på ett lån där du betalar 100 000kr i ränta. Det är väll ungefär vad ett lån på 2 000 000 hamnar på.
Sedan tjänar du 200 000kr/år.
Då blir din skattegrundande inkomst 170 000kr o din skatt sänks ungefär med 10 000kr.

Så hur får du 10 000kr att vara en sänkning på 30% av inköpspriset på 2 mille?
Ja, det har du nog rätt i.

Vi kan ta ett komplett exempel:

Pris på fastighet: 2.360.000 kr
Varav kontantinsats: 360.000 kr (15,25%)
Bolån: 2.000.000 kr
Ränta: 2,5 %
Räntekostnad första året, utan amortering: 50.000 kr

Ränteavdrag (tyvärr så mycket som 30% idag): 15.000 kr
Säg att personen betalar 33% av sin inkomst, då blir besparingen pga ränteavdraget 33% av avdraget: 4.950 kr.

Så på en bostad med 50.000 i räntekostnad gör ränteavdraget ungefär 10%. Precis som du säger. Tack!

Summering: Priserna på fullt belånade bostäder är ca 10% högre tack vare att ränteavdraget finns. Kostnaden blir det samma. Men banken tjänar hela tiden 10% mer än vad den skulle göra utan ränteavdraget, och det är staten som betalar detta. Samtidigt kommer du att få amortera 10% mer eftersom du betalade 10% mer med detta avdrag.

Inte så farligt som jag först trodde, men fortfarande en väldigt onödig sak. Tycker jag.
Citera
2015-06-07, 16:39
Medlem
Citat:
Är det inte tvärtom att man gynnas av 30% rabatt om det är hög inflation, inflationen äter upp lånen.
Att spara vid hög inflation är inte så bra, pengarna försvinner.
Om fastigheterna värderas 9-10% högre efter att man införde ränteavdraget, så blir det ju en inflationseffekt av det (man får samma sak för mer pengar). Men den effekten fick vi bara när vi införde avdraget. Ska man nu börja avskaffa avdraget får vi en motsatt effekt.
Citera
2015-06-07, 17:36
Medlem
Malingins avatar
Citat:
Om fastigheterna värderas 9-10% högre efter att man införde ränteavdraget, så blir det ju en inflationseffekt av det (man får samma sak för mer pengar). Men den effekten fick vi bara när vi införde avdraget. Ska man nu börja avskaffa avdraget får vi en motsatt effekt.

Det är ingen inflation i sig, eftersom pengarna inte försvinner, de bara omfördelas, jag spenderar pengarna på annat.
Nåja, släpper det nu.

Att avskaffa kommer inte göra något i princip, det var min poäng.
De som redan sitter på lån blir lite fattigare och staten gladare kanske, å andra sidan förlorar de som som har lån spenderar pengarna på.

Det är nog huvudorsaken varför det inte tas bort, jag själv bryr mig inte om avdrag eller ej ska jag väl tillägga.
Citera
2015-06-07, 18:03
Medlem
Citat:
Då tolkar jag det som att det märkligt nog är sossarna som införde det, trots att det är den finansiella sektorn och dåtidens fastighetsägare som gynnas av det.
Som jag skrev så har vi skatterättsliga principer. Och reciprocitetsprincipen är en av dom.
Jag skulle nog säga att avdrag för underskott av kapital är något som funnits väldigt länge. Antagligen lika länge som skatt på inkomst av kapital.

Om man hade skatt på inkomst av kapital men inte motsvarande avdrag så skulle räntebeloppet dubbelbeskattas. Och dubbelbeskattning är något man vill undvika. (Det förekommer dock).

Man skulle naturligtvis kunna dra ned skatt på inkomst av kapital till 0. Då skulle också avdraget åka ned till 0. Det skulle inte påverkat statens skatteintäkter.

Dagens lösning har fördelen av att lindra kapitalkostnaden när man är yngre och behöver låna till bostad, bil mm. Och att den omfördelas till när man blir äldre, när konsumtionsbehovet är mindre. Detta gäller naturligtvis aggregerat men det är den nivån som lagstiftarna beaktar.

Hur tänker du dig att finansiella sektorn skulle tjäna på det?
Citera
2015-06-07, 18:05
Medlem
Citat:
Det är ingen inflation i sig, eftersom pengarna inte försvinner, de bara omfördelas, jag spenderar pengarna på annat.
Vad svamlar du om?

Priserna stiger = inflation. Enkelt.

Citat:
Att avskaffa kommer inte göra något i princip, det var min poäng.
De som redan sitter på lån blir lite fattigare och staten gladare kanske, å andra sidan förlorar de som som har lån spenderar pengarna på.
Det gör ju en 10%-ig skillnad har vi kommit fram till. Men tråden handlar om varför det kom till i första hand. Jag tycker definitivt att man ska ta bort avdraget, men det måste fasas ut under lång tid, annars finns det risk för krash. I Norge är ränteavdraget 27%. För två år sen var det 28%. Så där tar man steg i rätt riktning.
Citera
2015-06-07, 18:21
Medlem
Citat:
Om man hade skatt på inkomst av kapital men inte motsvarande avdrag så skulle räntebeloppet dubbelbeskattas. Och dubbelbeskattning är något man vill undvika. (Det förekommer dock).
Okej, förstår inte helt hur det blir dubbelbeskattning här. Du tänker för den finansiella institutionen? I hela tråden har jag tänkt på ränteavdraget som privatpersoner gör. Ränteavdrag för företag är något jag inte är så insatt i, och där ser jag att det kan bli dubbelbeskattning.

Citat:
Man skulle naturligtvis kunna dra ned skatt på inkomst av kapital till 0. Då skulle också avdraget åka ned till 0. Det skulle inte påverkat statens skatteintäkter.
Det skulle vara idiotiskt. Det är snarare så att skatt på kapital borde öka (t.ex. fastighetsskatt) och växlas mot lägre skatt på arbete. Rika kapitalägare borde få betala mer i framtiden, då skatt på arbete är konkurrensutsatt globalt och är extremt hårt beskattat i norden. Men detta får vi ta i en annan tråd.

Citat:
Dagens lösning har fördelen av att lindra kapitalkostnaden när man är yngre och behöver låna till bostad, bil mm. Och att den omfördelas till när man blir äldre, när konsumtionsbehovet är mindre. Detta gäller naturligtvis aggregerat men det är den nivån som lagstiftarna beaktar.
Här förstår jag inte hur du menar. Jag är av uppfattningen att studier och hus är det man lånar till. Ska man låna till andra saker så tycker jag att man får stå för lånekostnaden själv. När det gäller hus så får du bolån efter hur mycket lånekostnad du kan bära. Så skulle fastighetspriser vara 10% lägre (om inte ränteavdraget fanns), så skulle kostnaden vara densamma för personen. Men han skulle då bara behöva amortera tillbaka 90% av dagens fastighetspriser, som är 10% högre (än utan ränteavdrag).

Så att räntekostnaderna är 10% högre nu (än utan ränteavdrag) är en summa som staten betalar till bankerna (finansiella sektorn eftersom det även gäller t.ex. SMS-lån). Att fastighetsköpare måste amortera 10% till (jämfört med utan ränteavdrag) tillfaller ju också bankerna, eftersom du får en räntekostnad under längre tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in