De bojades inte inne i bostaden och det finns inga bilder utomhus på synliga handbojor eller när polisen isåfall sätter på dom.
Jag menar att det kan vara en feltolkning av bilderna eller överdramatisering av skrivande reporter. De var motsträviga vid hämtningen och fördes bort i armlås, men inga bojor användes.
Någon som vet bättre får gärna länka bild eller polisuttalande som bekräftar handbojor.
Jo NB fick handfängsel. Jag minns själv att det tillfälligt var en äldre kvinnlig polis som svarade på frågan i en videointervju.
... Vilket jag nu hittade namnet på: Ulla Brehm.
Citat:
– Vi hämtade in dem efter det att ett fynd hade gjorts under eftermiddagen och nu vill vi undersöka om personerna har något samband med fyndet, säger Ulla Brehm, polisens presstalesperson.
– Att de togs ut med handfängsel kan betyda att de motsatte sig att hämtas av oss. http://mobil.dn.se/nyheter/sverige/p...a-holm-ar-dod/
Jag tror att NB kan vara inblandad, DNA talar ju för detta.
Åklagarens historia hänger dock inte ihop, det finns bland annat ingen vettig motivbild.
Att NB, på en tidig söndagkväll mellan arbetspasset och shopping med frugan skulle ägna sig åt sadistisk ritualhängning är uteslutet. Det skulle i så fall innebära att han är en MYCKET störd person och det finns det ju ingen som tycker att han är.
Dessutom : Om det hade varit ett sexuellt motiv så hade kroppen varit berörd på något sätt.
Det hade funnits någon typ av DNA på själva kroppen.
Nu verkar kroppen ha hanterats så "respektfullt" det bara går.
Att byxor är neddragna kan vara för att indikera ett sexuellt motiv (som inte finns i verkligheten) eller det kan bero på något annat, någon har föreslagit för att kroppen lättare skall få plats i skåpet.
Det är heller inte möjligt att ensam hinna med allt det som NB påstås ha gjort.
De har varit minst två stycken.
Det fanns ju vittnesmål om två bilar som åkt till Martorp.
Detta vittnesmål har visst hamnat i slasken.
Jag kan tänka mig att NB körde den ena bilen och visade vägen till byssjan.
Kroppen fraktades i den andra bilen, därför hittar man inget DNA i NBs bil.
NB hjälpte till att få in kroppen i skåpet och slängde jacka och hjälm i riset.
Den andre personen är troligtvis den som Pizzavittnet ser lämna ladan ungefär vid samma tid som Lisas telefonfickringning sker. Då hör pappan Lisa tala svenska med någon, därför talar troligen denne medhjälpare svenska.
Att NB inget säger kan bero på flera olika saker, tex pengar, hot eller lojalitet.
Det kan också bero på att det spelar ingen roll för honom om han berättar, han vet att han blir ändå dömd till livstid.
Det kan aldrig finnas ett vettigt motiv för att mörda en okänd, oskyldig ung flicka.
Men här har vi i alla fall just en sån flicka och hon är konstaterad vara mördad på ett ytterst
vidrigt och ondskefullt sätt. Åklagarens historia visar sig hänga ihop mycket väl i själva verket.
Det kan man konstatera ganska lätt om man bara ser till faktiska omständigheter och
låter bli att misstro så förbannat mycket.
NB är nu inte den förste som begår hemska lustmord och samtidigt lever i ett äktenskap
och till vardags framstår som helt normal och jobbar och står i. Respekterade gifta män
som arbetade som lärare, i kyrka med mera visade sig vara utpräglade sadistiska lustmördare
och omgivningen bara gapade i häpnad när väl sanningen avslöjades om dessa män.
Dubbelliv så det knakar om det. Och ingen anade nånting alltså.
Nej, det behöver inte förekomma några beröringar av kroppar vid alla typer av
sexualrelaterade gärningar. Det här är ett sånt tillfälle när det inte behövdes. NB var
ute efter något annat än det uppenbarligen. Se men inte röra. Det räckte för honom.
Det har räckt också för andra vilket Niklas Långström kunde upplysa om med hänvisning
till utländska fall.
Nero lät bli att våldta och kladda på Lisas kropp men någon "respekt" har han verkligen
inte visat henne och hennes kropp därigenom. I klädskåpet bjöd han henne på ytterligare
en skändning som heter duga för övrigt.
"Indikera ett sexuellt motiv" och då dra upp och ner plagg?
Varför krångla till det som man brukar säga här?
Varför inte kunna utgå från att så inte var fallet utan att detta gjordes för att Nerijus
ville ha det så helt enkelt? Han ville förverkliga en länge närd sjuk, mordisk fantasi och
nu gjorde han det till slut. Och i den fantasin skulle han hänga en blond tjej, helst med
långt hår, och tejpa henne och blotta hennes bröst och kön. Medan han betraktade henne
och hennes dödskamp onanerade han. Detta är inte långsökt att tro.
Han har bevisligen hängt henne, mördat henne, genomfört en avrättning, och vi vet att
han haft ett runkrum strax bredvid och en lampkupa på toan finns med hans "spill"
och det är mer långsökt att tro att han nöjt sig med att titta utan att dra i snorren.
Sen spelar det i och för sig ingen roll vad han sysslat med medan han följde Lisas
döende i snaran, det var hur som helst han och ingen annan som såg till att hon hamnade
med en snara runt halsen i en kaklad äcklig gammal lokal. Jag kan luta mig mot två domar
när jag påstår detta.
Ytterst sällsynt att man är två stycken GM vid lustmord på unga flickor.
Och här i Blomberg var Nerijus helt ensam har det visat sig.
Han klarade av att hantera Lisa och döda henne på alldeles egen hand.
Och nu dömd två gånger för att ha gjort det.
Förmodligen kommer aldrig denne flickmördare ut något mera i nåt samhälle.
Det borde alla hoppas på att det blir så för detta är en mycket farlig person och ska
inte få möjlighet att mörda några fler flickor eller vuxna kvinnor.
Senast redigerad av Grandioso 2016-02-17 kl. 19:24.
Nej, det behöver inte förekomma några beröringar av kroppar vid alla typer av
sexualrelaterade gärningar. Det här är ett sånt tillfälle när det inte behövdes. NB var
ute efter något annat än det uppenbarligen. Se men inte röra. Det räckte för honom.
Det har räckt också för andra vilket Niklas Långström kunde upplysa om med hänvisning
till utländska fall.
Ja, detta verkar vara svårt att ta in..
Har är "10 önskningar i ett" likt ett vedervärdigt sadistiskt kinderägg. Hade NB fått fortsätta så hade han kanske kommit upp i den klassen..
" Without a doubt, BTK was a sadist who inflicted unfathomable horrors upon his victims. Yet he also differed from all the other sexual sadists I’d studied, guys who needed to inflict physical torture in order to be sexually satisfied. He got off by employing a form of torture that was predominantly mental, not physical. Although he seemed obsessed with physical torture, it wasn’t part of what’s referred to as his “signature,” which is what a killer must do to satisfy himself psychologically. BTK’s signature was bondage—not physical torture. BTK never penetrated any of his victims."
"They were used purely as props. Masturbation was the only sexual activity he enjoyed during his binding, torture, and killing."
"Before the discovery of Josie’s body, the killings had all the makings of a revenge- or retaliation-style homicide. But now the case had taken a macabre, darker twist. It now seemed to reek of a homicide that had sexual underpinnings. This meant that police were dealing with a much more sinister, complex type of killer."
"Nor was there any reason to hang her to a pipe or to tie her up at all if all the suspect wanted to do was rape her. What he did was all about his need to script, direct, and produce a crime to fulfill his fantasies of dominance and control. She was no longer human, merely a prop."
Ur Inside the mind of BTK av Douglas.
Jo NB fick handfängsel. Jag minns själv att det tillfälligt var en äldre kvinnlig polis som svarade på frågan i en videointervju.
... Vilket jag nu hittade namnet på: Ulla Brehm.
Tack. Det talar för att uppgiften stämmer och flera andra tidningar nämner ju också bojandet. Fotograf från åtminstone Expressen och VG fanns där. Vet inte om det fanns fler vittnen till hämtningen på plats.
Dock finns det bilder på att de inte är bojade när de lämnar bostaden.
Har media möjligtvis missbedömt/överdramatiserat det hela?
Om de bojades skedde det innan de klev in i bilarna. Fast då de sågs av minst två fotografer borde det finnas bilder på det....
För mig saknar det betydelse vilket som. Jag litar på att polisen gjorde det som situationen krävde och ifrågasätter inte handlandet.
Nopomil påstår att det gjordes som demonstration inför media, men då borde väl media fått ta någon tydlig bild på det också....
Edit.
Citat från artikeln i DN som du länkar.
Citat:
Enligt Expressens fotograf, som blev vittne till gripandet, var det två män och en kvinna. De två männen som först greps fördes ut i handfängsel
Där menar jag att fotografen har uppfattat fel (se länkade bilder ovan)
Senast redigerad av Prudent 2016-02-17 kl. 19:22.
Ja, detta verkar vara svårt att ta in..
Har är "10 önskningar i ett" likt ett vedervärdigt sadistiskt kinderägg. Hade NB fått fortsätta så hade han kanske kommit upp i den klassen..
" Without a doubt, BTK was a sadist who inflicted unfathomable horrors upon his victims. Yet he also differed from all the other sexual sadists I’d studied, guys who needed to inflict physical torture in order to be sexually satisfied. He got off by employing a form of torture that was predominantly mental, not physical. Although he seemed obsessed with physical torture, it wasn’t part of what’s referred to as his “signature,” which is what a killer must do to satisfy himself psychologically. BTK’s signature was bondage—not physical torture. BTK never penetrated any of his victims."
"They were used purely as props. Masturbation was the only sexual activity he enjoyed during his binding, torture, and killing."
"Before the discovery of Josie’s body, the killings had all the makings of a revenge- or retaliation-style homicide. But now the case had taken a macabre, darker twist. It now seemed to reek of a homicide that had sexual underpinnings. This meant that police were dealing with a much more sinister, complex type of killer."
"Nor was there any reason to hang her to a pipe or to tie her up at all if all the suspect wanted to do was rape her. What he did was all about his need to script, direct, and produce a crime to fulfill his fantasies of dominance and control. She was no longer human, merely a prop."
Ur Inside the mind of BTK av Douglas.
Ja visst är det märkligt hur åklagarens teori ligger så nära allt som går att googla.
Där flera olika media skriver att NB och broder fick handbojor.
Om dom fick det när dom blev placerad i polis bilen kan tänkas.
Men någon bild vid bostaden där dom har handbojor kan ej hittas.
Precis. Det är just det jag resonerar kring.
Jag ser en möjlighet att situationen misstolkats/överdramatiserats av de få mediafolk som fanns på plats.
Återigen, det handlar inte om att jag anser polisen agerat fel vid hämtningen till förhör.
Tack. Det talar för att uppgiften stämmer och flera andra tidningar nämner ju också bojandet. Fotograf från åtminstone Expressen och VG fanns där.
Dock finns det bilder på att de inte är bojade när de lämnar bostaden.
Om de bojades skedde det innan de klev in i bilarna. Fast då sågs de av minst två fotografer, så då borde det finnas bilder på det....
För mig saknar det betydelse vilket som. Jag litar på att polisen gjorde det som situationen krävde och ifrågasätter inte handlandet.
Nopomil påstår att det gjordes som demonstration inför media, men då borde väl media fått ta någon tydlig bild på det också....
Edit.
Citat från artikeln i DN som du länkar.
Där menar jag att fotografen har uppfattat fel (se länkade bilder ovan)
Riktigt illa att inte NB är övertäckt. Går ju direkt att se kroppsbyggnad o ålder för alla vittnen. Hur dåligt som helst för Wennerholms trovärdighet.
Ja visst är det märkligt hur åklagarens teori ligger så nära allt som går att googla.
Waow... hade du inget vassare att komma med?
Diskussionen utgår från att NB inte är unik i att inte penetrera sitt offer - varav Josephine Otero är nästintill identiskt med detta fall och Rader hann tyvärr döda (minst) 10 offer.
Boken är skriven av en av FBIs vassare på profilering genom tiderna (förutom Ressler och Hazelwood) så han vet nog vad han talar om.
Frågan kvarstår. Ska åklagare verkligen googla fram sina teorier?
Bottennapp nr 3. Nu får du väl ändå snyta dig? tillför nåt annat än värdelösa oneliners som saknar förankring.
Åklagaren har gått via sakkunnigutlåtande - ses både i FUP och via TR.
Se du Rader som ett komplement utöver detta för han lär inte vara med i den anglosaxiska studien som presenterades.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!