2016-02-24, 15:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
DNA analysen ger inget besked om vilken celltyp det kommer ifrån. Förekomst av blodbesudlingar visas på annat sätt men säger inget om vems blod det är, man gör en bedömning. I det här fallet har man bedömt att det fanns blodspår från både Lisa och NB.
Celltyp? Men nu blev det om möjligt ännu värre..
Du måtte väl veta vad DNA innebär?
Citat:
I en undersökt besudling vid vänster ficka fram (g) påvisades blod. Resultaten talar extremt starkt för att blodet/DNA:t kommer från Nerijus Bilevicius (Grad +4)
Citat:
I ytterligare en undersökt besudling på avigsidan vid knäppningen fram (f) påvisades blod. Analysen visar en blandning av DNA från minst två personer. Resultaten visar extremt starkt att huvuddelen av DNA:t kommer från Nerijus Bilevicius (Grad +4)
Citat:
I en undersökt besudling på höger ärm (g) påvisades blod. Resultaten talar extremt starkt för att blodet/DNA:t kommer från Nerijus Bilevicius (Grad +4)
2016-02-24, 16:11
Medlem
Lankineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honeybunnyone
Ja vi behöver förstå detta. Annars blir vi ju rädda för media. Det är väldigt tyst.
Varför är det ens vi och inte andra etablerade som diskuterar det?

För vad händer om NB blir frikänd i HD efter dessa närgångna bilder?

Eller förlades NBs rättegång i media med avsikt och dom föll redan när han handbojad togs till sitt första förhör?

Som Steven Averys advokat (making a murderer) säger, det räcker med att du blir misstänkt för ett brott så har du redan förlorat, för i allmänhetens ögon är du skyldig och stämpeln är omöjlig att tvätta bort.
2016-02-24, 16:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
De har självklart inte haft nån kontakt via mobilen så det behöver du inte ens fundera över.
Det kan väl sen inte vara det mest komplicerade att backa i inläggen om du inte begriper sammanhanget?
Jag tror att han snabbt försökt göra sig av med mobilen då den kan pejlas.

Bilden av den tradiga mobilen ger ändå den bilden att den hotar på annat sätt än bara genom pejling. Då räcker det att batteriet tas ur för att stoppa det.

Det är inte batteriet som fattas.
Och det ser du med.

NB har inget att frukta från en okänd 17-årig flickas mobil. Tvärtom. Innehållet i mobilen kunde styrt polisen i hel rätt eller fel riktning. Alltså han kunde köpt sig tid genom att inte avlägsna vitala delar som ändå inte berör honom.

Någon har velat undanhålla information om innehållet i mobilen för polisen. Det är faktisk det enda man ser rörande Lisas mobil.

Tro vad du vill.
2016-02-24, 16:38
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ja det vet jag, gör du? Hade du varit påläst, hade du vetat att röra blodkroppar saknar DNA. Jag har diskutterat dom här frågorna med en mycket kompetent bekant. Det är inte givet att DNA i ett undersökt område med blodbesudling är blod-DNA. Det framgår inte av analysen, det är något som man antar.
2016-02-24, 16:42
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Den som kan logga in på NLT kan läsa att byggnadsställningar för miljonen försvann. Jag kan bara läsa rubriken, och inser att det inte finns anledning att beskylla NB för stölden av byggnadsställningen på Blomberg. Stölderna fortsätter och han har alibi.
2016-02-24, 16:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lankinea
Som Steven Averys advokat (making a murderer) säger, det räcker med att du blir misstänkt för ett brott så har du redan förlorat, för i allmänhetens ögon är du skyldig och stämpeln är omöjlig att tvätta bort.

Jo men det problemet kommer vi aldrig ifrån. Media måste ju tillåtas rapportera och kan faktiskt också bidra till att saker går rätt till.

Problemet med media i detta fall är att den är så enkelriktad och den har tillåtits komma alldeles för nära händelsernas centrum allt för tidigt.

Yppandeförbudet har därtill ställt till vissa saker främst för försvaret. Det borde intresserat en objektiv granskande media.

Media ska absolut ta på sig ett stort ansvar för vad som framkommit i detta mål eller ej.

Jag är mycket besviken och min tilltro till media har allvarligt rubbats.

Jag har sedan länge haft störst förtroende för radion. P1. Men den har lyst med sin frånvaro i detta fall

Hur blev media min fiende och fb det som ger mig hopp om framtiden, plats också för sanning och rättvisa? Men så är det idag.

38 miljoner visningar...

Det säger oss att det finns ett gigantiskt intresse av rättsäkerhet och sanning i detta land.

Men media har helt missat det
Senast redigerad av honeybunnyone 2016-02-24 kl. 16:55.
2016-02-24, 17:09
Medlem
Citat:
DNA analysen ger inget besked om vilken celltyp det kommer ifrån. Förekomst av blodbesudlingar visas på annat sätt men säger inget om vems blod det är, man gör en bedömning. I det här fallet har man bedömt att det fanns blodspår från både Lisa och NB.

FUP 489.

Kanske kan va intressant.
2016-02-24, 17:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja det vet jag, gör du? Hade du varit påläst, hade du vetat att röra blodkroppar saknar DNA. Jag har diskutterat dom här frågorna med en mycket kompetent bekant. Det är inte givet att DNA i ett undersökt område med blodbesudling är blod-DNA. Det framgår inte av analysen, det är något som man antar.
Det är något man antar? Blodfläcken på jackan är till och med väl synlig på bild.
Det är blod, det är kontrollerat att det är NBs DNA - alltså är det NB som avsatt blodet. Allt annat du skriver om är ren rappakalja.
Det är således det som kallas kärn-DNA som analyserats - oavsett om just röda blodkroppar saknar cellkärna vilket inte har ett skit med saken att göra.

Lägg ner ditt pseudotrams i tråden och håll dig till dina hemsnickrade pajastester på din hemsida.
2016-02-24, 17:18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Citat:
I en undersökt besudling vid vänster ficka fram (g) påvisades blod. Resultaten talar extremt starkt för att blodet/DNA:t kommer från Nerijus Bilevicius (Grad +4)
Det står inte att det inte finns DNA från Lisa, däremot att det inte finns DNA från AB.
Citat:
I ytterligare en undersökt besudling på avigsidan vid knäppningen fram (f) påvisades blod. Analysen visar en blandning av DNA från minst två personer. Resultaten visar extremt starkt att huvuddelen av DNA:t kommer från Nerijus Bilevicius (Grad +4)
Det finns DNA från Lisa också.
Citat:
I en undersökt besudling på höger ärm (g) påvisades blod. Resultaten talar extremt starkt för att blodet/DNA:t kommer från Nerijus Bilevicius (Grad +4)
Det står inte att det inte finns DNA från Lisa, däremot att det inte finns DNA från AB.

Det kan alltså inte uteslutas att allt blod kommer från Lisa, och att NB:s DNA har kontaminerat.
2016-02-24, 17:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honeybunnyone
Bilden av den tradiga mobilen ger ändå den bilden att den hotar på annat sätt än bara genom pejling. Då räcker det att batteriet tas ur för att stoppa det.

Det är inte batteriet som fattas.
Och det ser du med.

NB har inget att frukta från en okänd 17-årig flickas mobil. Tvärtom. Innehållet i mobilen kunde styrt polisen i hel rätt eller fel riktning. Alltså han kunde köpt sig tid genom att inte avlägsna vitala delar som ändå inte berör honom.
Någon har velat undanhålla information om innehållet i mobilen för polisen. Det är faktisk det enda man ser rörande Lisas mobil.
Tro vad du vill.
Följande har återfunnits:
G003: Display till mobiltelefon.
G226: Skärm till mobiltelefon.
G004: Displayskydd.
G106: Mobiltelefondel.
G007: Del av skyddsfodral till mobiltelefon.

NB hade allt att frukta om den varit igång och följt med till Martorp.

Det är inte "någon" som förstört den - det är NB.
2016-02-24, 17:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det finns DNA från Lisa också.
Det kan alltså inte uteslutas att allt blod kommer från Lisa, och att NB:s DNA har kontaminerat.
TRAMS och det har redan retts ut i tråden och även via TR.
Det är NB mol allena som jag skriver på två av blodträffarna och ingen blandning:
Citat:

nästa gällande blandning så kommer huvuddelen från NB och resten från Lisa:
Citat:
I ytterligare en undersökt besudling på avigsidan vid knäppningen fram (f) påvisades
blod. Analysen visar en blandning av DNA från minst två personer. Resultaten visar
extremt starkt att huvuddelen av DNA:t kommer från Nerijus Bilevicius (Grad +4), om
man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting. Resultaten talar för
att den mindre delen DNA:t kommer från Lisa Holm (Grad +2).
Senast redigerad av develi 2016-02-24 kl. 17:40.
2016-02-24, 17:42
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
TRAMS och det har redan retts ut i tråden och även via TR.
Det är NB mol allena som jag skriver på två av träffarna och ingen blandning:
Hur vet du att det är NB mol allena? Varför står det inte att det inte är Lisas DNA, när det står att det inte är AB:s DNA?
Citat:
nästa gällande blandning så kommer huvuddelen från NB och resten från Lisa:
Nej, graderingen gäller inte mängden, den gäller träffsäkerheten på person.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in