2016-02-27, 23:01
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej, det var inte vad jag frågade.

Jag vill veta hur du ställer dig till påföljdsfrågan iom att just lidande omfattas av detta.
Vad är lidande i påföljdsdomen enligt dig.

Jag och andra har via ditt tuggande beskrivit just vad lidande kan handla om och nu är det på tiden att du även berättar.
Jag anser att påföljden bör bli runt ett år, eftersom det inte var NB som åsamkade Lisa lidande, och han skadade inte kroppen nämnvärt.
2016-02-27, 23:05
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ida i Upplands Väsby hade ett förfärligt slut, förloppet var vidrigt, Vatchareeya i Boden hade ett förfärligt slut, förloppet var vidrigt, Lovisa i Askersund hade ett förfärligt slut, förloppet var vidrigt. Ingen säger något om sadism i de fallen. De flesta mord innebär ett förfärligt slut efter ett vidrigt förlopp, men det är sällan frågan om sadism. Det är bara en handfull flashbackare som pratar om sadism i detta fall.
En handfull flashbackare säger du? Kanske som skriver i tråden, men jag kan lova dig att det är desto fler som tänker det men som inte vill gå i polemik med någon. Själv vill jag inte diskutera något förrän jag vet så mycket som möjligt om ämnet. Därför håller jag på att läsa fup och domarna. Har kommit en bra bit på väg och min ståndpunkt är klar. Rätt man sitter och rätt straff har delats ut. NB är sexualsadist. Punkt
2016-02-27, 23:10
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Hur det än gick till så hade hon ett förfärligt slut, hon hade inte en suck att värja sig och måste ha varit skräckslagen och bara en sadist kan göra något sådant mot ett hjälplöst barn, motivet vet vi inget om, inte ens hovrätten men hela förloppet är vidrigt

Fast du blandar ju ihop någon form av allmängiltigt uttalande om att alla som tillfogar andra skada är sadister. Alla militärer skulle mao kallas sadister med din definition av ordet. Den vanliga innebörden är väl annars att en sadist njuter, eller finner upphettsning, i att skada någon annan.
2016-02-27, 23:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag anser att påföljden bör bli runt ett år, eftersom det inte var NB som åsamkade Lisa lidande, och han skadade inte kroppen nämnvärt.
Vad är det för lidande Lisa hade frågar jag och du nämnde " ett förfärligt slut".
Jag vill ha förklarat hur Lisa mådde och inte vad du önskar för påföljd för din påhittade nekrofil.

Kan du vänligen svara på frågan om lidande samt förklara ditt ordval.
2016-02-27, 23:27
Medlem
Citat:

Om det är din bestämda uppfatting om Neros inblandning begriper jag ärligt talat inte varför du är så frekvent i denna tråden. Diskutera med likasinnade istället.

Bevisningen är överväldigande och blytung mot NB för mord på Lisa Holm.
2016-02-27, 23:30
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Vad är det för lidande Lisa hade frågar jag och du nämnde " ett förfärligt slut".
Jag vill ha förklarat hur Lisa mådde och inte vad du önskar för påföljd för din påhittade nekrofil.

Kan du vänligen svara på frågan om lidande samt förklara ditt ordval.
Nej, det var inte vad du frågade. Du frågade hur jag ställer mig i påföljdsfrågan.
Citat:
Nej, det var inte vad jag frågade.

Jag vill veta hur du ställer dig till påföljdsfrågan iom att just lidande omfattas av detta.
Vad är lidande i påföljdsdomen enligt dig.

Jag och andra har via ditt tuggande beskrivit just vad lidande kan handla om och nu är det på tiden att du även berättar.
Din nya fråga är bara tjafs. Jag förstår att Lisa led, men exakt hur hon led vet jag naturligtvis inte.
2016-02-27, 23:33
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
LISA HOLM's LIKSÄCK VAR INTE PLOMBERAD

FUP Aktbilaga 89 sidan 8, datum: 16 Juni, 2015

Protokoll över dödsfallundersökning/obduktion

"Liksäcken var märkt och inlindad i ett lakan och tejp. Plombering saknades"

Infon hittad i Aktbilaga 89
Tingsrätten sekretessade ett tilläggsprotokoll, aktbilaga 89, men efter överklagan har hovrätten släppt på en del av sekretessen. http://speedy.sh/qbBfJ/Skaraborgs-TR...-89-maskad.pdf.

Min tanke:

- Det kan väl inte vara normalt att en liksäck saknar plombering när den anländer på Rättsmedicinsk ?
I mina öron låter det ju som att tekniker/rättsläkare på fyndplatsen har slarvat och inte har följt procedure.

Är det någon som vet om det är normalt/onormalt att en liksäck fattas plombering ?
2016-02-27, 23:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ida i Upplands Väsby hade ett förfärligt slut, förloppet var vidrigt, Vatchareeya i Boden hade ett förfärligt slut, förloppet var vidrigt, Lovisa i Askersund hade ett förfärligt slut, förloppet var vidrigt. Ingen säger något om sadism i de fallen. De flesta mord innebär ett förfärligt slut efter ett vidrigt förlopp, men det är sällan frågan om sadism. Det är bara en handfull flashbackare som pratar om sadism i detta fall.

Det förekommer på flertal ställen som uttryck i mediarapporteringen och för övrigt har jag nog inte talat med nån som inte anser det samma. Vad lever du i för värld?

Reportern på svt H Zachariasson som rapporterade från rätten:
Citat:
Nerijus Belivicius, som hävdar att han aldrig träffat Lisa. Hans berättelse om det bestialiska och sadistiska mord som han dömts för kommer inte att komma fram.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/kr...sa-holm-fallet
GW:
Citat:
Det här är faktiskt en väldigt grym gärning. Det är ett sadistiskt sexualmord som vi inte har många av. Han är körd.
https://www.gp.se/nyheter/vastsverig...exuell-sadist?
m=print
Citat:
Vid mord med sexuella motiv och sadistiska inslag, särskilt där offret är en obekant yngre kvinna eller ett barn samtidigt som gärningsmannen uppfattas som en fullt normal och till och med hedervärd familjefader, så är detta det vanliga sättet att förhålla sig till anklagelserna.
http://www.expressen.se/kronikorer/l...icius-advokat/
Ulf Åsgård, psykiatriker och tidigare expert i rikskriminalens gärningsmannaprofilgrupp:
Citat:
" - Den som gjort detta är en person som har kontemplerat över ett sådant här förlopp sedan länge och har haft en längtan att genomföra detta på ett ohyggligt sadistiskt sätt.

"Vad är det för fantasier som ligger bakom den här typen av mord?
- Det är de mest bisarra tankar du kan föreställa dig. Det handlar om makt, förnedring och att utöva makt genom att hota att döda eller sexuella övergrepp. Det handlar om att se rädslan i ögonen på offret och att njuta av det."
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige...-ett-svart-hal
Psykologen och psykoterapeuten Elisabeth Kwarnmark som jobbar med sexualbrottslingar:
Citat:
" Det handlar om ett sexualsadistiskt mord och där är det ju, det som är kännetecknande för det är ju att gärningsmannen blir sexuellt upphetsad, erotiskt laddad av att utsätta offret för lidande - det behöver alltså inte vara en direkt sexuell handling med penetrering och så."
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/98857
2016-02-27, 23:42
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Det förekommer på flertal ställen som uttryck i mediarapporteringen och för övrigt har jag nog inte talat med nån som inte anser det samma. Vad lever du i för värld?

Reportern på svt H Zachariasson som rapporterade från rätten:

GW:

Ulf Åsgård, psykiatriker och tidigare expert i rikskriminalens gärningsmannaprofilgrupp:

Psykologen och psykoterapeuten Elisabeth Kwarnmark som jobbar med sexualbrottslingar:
Okej, det är tydligen en handfull utanför Flashback som har lurats, och de har uppenbarligen lurat fler. Men hovrätten lät sig inte luras, det förekom ingen sadism när Lisa dog.
2016-02-27, 23:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Är det någon som vet om det är normalt/onormalt att en liksäck fattas plombering ?

Kolla Detta.
http://www.rmv.se/fileadmin/RMVFiles...-rm-rammer.pdf
2016-02-27, 23:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Okej, det är tydligen en handfull utanför Flashback som har lurats, och de har uppenbarligen lurat fler. Men hovrätten lät sig inte luras, det förekom ingen sadism när Lisa dog.
Detta är redan redogjort och inciterat.

Både TR och HovR anser det är sexuellt motiv på bas av Långströms uttalande som fortsättningsvis då berättar om vad det handlar om utifrån vetenskap vid liknande mord där detta ses:
Sexuell sadism.

Nej - det är det är alla jag talat med IRL som anser detta och de jag citerade var de som specifikt kommenterat.
2016-02-27, 23:49
Medlem
Citat:

Med tanke på hur du ser på gärningen så följer också det betraktelsesättet dvs diskussionen blir meningslös. Never ending story.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in